תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הסטיגמות שמודבקות לסובלים מ ADHD

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הסטיגמות שמודבקות לסובלים מ ADHD
ADHD או הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה שמקורה בהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. מקור השם ADHD מגיע מהתסמינים הבסיסיים של ההפרעה שכוללים חוסר יכולת למקד את הקשב בגירוי אחד, קשיים בשמירה על ריכוז לאורך זמן או קושי בהתמקדות במספר דברים במקביל. שמה המלא של ההפרעה הוא הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. עם זאת, לא כל מי שסובל ממנה סובל בהכרח מאותו הקושי. התסמינים שלה מגוונים מאוד ולעתים אף סותרים זה את זה באופן מהותי.

כך למשל Attention deficit hyperactivity disorder יכולה לגרום לכך שאדם אחד לא יוכל להתרכז בזמן שיחה ללא שיאזין במהלכה למוזיקה או שישחק במחשב ואדם אחר לא יהיה מסוגל להתרכז בשיחה במידה וברקע יופיעו גירויים נוספים. לרוע המזל אנשים רבים לא מבינים את הקשר בין הקשיים האלו להפרעה ולכן אדם שסובל מADHD נתפס פעמים רבות כבעל תכונות שליליות כגון עצלות, פיזור, אגואיסטיות ועוד.

לא פיקניק
בעקבות חוסר המודעות להפרעה ולתסמינים שלה, לעתים קרובות נוצרות סטיגמות שליליות סביב הסובלים ממנה. חשוב להבין כי האנשים שסובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות חווים קשיים רבים על בסיס יומיומי במישורים רבים. הסטיגמות שנוצרות סביבם רק מקשות על חייהם ומייצרות בעיות נלוות לא מעטות. בסופו של דבר הדעות הקדומות מוצאות את דרכן לדימוי העצמי של הסובל מההפרעה והוא נוטה להאמין לדעות השליליות עליו.

על הפרעה ודעה קדומה
מפאת קוצר היריעה נספק רק מספר דוגמאות לאופן שבו הפרעת קשב וריכוז יכולה להוביל לדעות קדומות, אבל בסופו של דבר חשוב לזכור כי ישנן אינספור דוגמאות בהן נתקלים הסובלים מההפרעה מדי יום ביומו, מילדות ועד סוף החיים.

אחד התסמינים השכיחים שמאפיינים את ההפרעה הוא חוסר שקט מוטורי כתוצאה מהיפראקטיביות. חוסר השקט התנועתי הזה מתבטא ב”רגליים עצבניות”, בחוסר יכולת לשבת במנוחה מבלי לקום, להתרוצץ או לזוע בחוסר נוחות בכיסא. אנשים כאלו שלמעשה לא מסוגלים לשבת במנוחה זמן רב מדי ולעתים אף לא לזמן קצר נתפסים בעיני החברה כאנשים לא נינוחים, עצבניים, “מופרעים” או כאלו שאי אפשר לסמוך עליהם כיוון שהם לא מייצרים ארשת של אמינות סביבם.

תסמין נוסף שמאפיין את ההפרעה הוא חוסר יכולת להתמקד בגירוי אחד בלבד. האנשים שסובלים מהסימפטום הזה לא מסוגלים למשל לנהל שיחה מבלי שהם מאזינים בו זמנית למוזיקה, קוראים עיתון, משחקים במחשב וכו’. כפי שאתם מבינים, הסימפטום הזה מייצר תדמית של אדם לא קשוב, לא אכפתי, לא מתעניין ולא מרוכז בזמן שלמעשה זו הדרך היחידה בה הוא יכול להתרכז. לסיכום נאחל לכם שלא תמהרו לשפוט אף אחד ושתהיו סבלניים כלפי כולם ובעיקר כלפי עצמכם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה