תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז או לקות למידה?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז נכללות בתוך טווח של בעיות וקשיי למידה. ליקויי הלמידה כוללים בתוכם גם דיסלקציה ודיסקלקוליה ועוד לקויות למידה שונות. ההבדל בין הלקויות הלמידה הללו להפרעות קשב וריכוז, הוא בכך שלקויות הלמידה נובעות בעיקר מבעיה נוירולוגית. לעומת זאת, הפרעות הקשב והריכוז קשורות גם למצבים רגשיים.

מעבר לכך, הפרעות הקשב והריכוז יבואו לידי ביטוי בעקבות משברים רגשיים. המשברים הרגשיים יכולים להשתנותך. לעיתים יהיה מדובר במשבר רגשי בולט וצפוי. אך לא תמיד. לעיתים המשבר הרגשי יהיה משבר שההורים או המורים לא יודעים עליו כלל.

אותו משבר רגשי הוא הטריגר להופעת הפרעת הקשב. את הסימפטומים ניתן לראות ללא בעיה. כל אותם ילדים אשר משתעממים בקלות בכיתה. לא מצליחים לשבת ולהתרכז בהסברי המורה. לא מצליחים להתרכז לאורך זמן בלמידה.

הפרעות קשב וריכוז

עבור אותם ילדים  הלמידה לעיתים בלתי אפשרית ממש. עבורם הלוח נראה כמו מבוך אשר בו הוא אמור למצוא את דרכו. אותם ילדים מחפשים ריגושים וחושיהם המחודדים רואים הכול, שומעים הכול וחשים בכול. חושיהם מחודדים עד מאוד. הם זקוקים לדברים שירתקו אותם ויענינו אותם מאוד.

אפשר לראות לדוגמא את אותו ילד אשר לא מצליח להתרכז בדברי המורה וללמוד, יושב שעות מול הטלוויזיה או המחשב. הכיצד אתם שואלים? התשובה פשוטה. הטלוויזיה והמחשב מספקים עבורם את מה שהם צריכים. דברים שמאוד מעניינים אותם ומרתקים אותם, איין להם בעיה לעשותם.

כל דבר שמספק את הגירוי החד והמאוד מחודד, מרתק אותם. לכן, הרבה פעמים לא שולחים את הילדים הללו לאבחון הפרעות קשב וריכוז. ישנה הטעיה, ישנה חשיבה שילדים עם הפרעות קשב וריכוז לא מצליחים להתרכז בכלום.

מדובר בתפיסה מוטעית לחלוטין. כאשר יש משהו שמספק את הגירוי לו הם זקוקים ברמה לה הם זקוקים הם יצלחו להתרכז ללא בעיה. הקושי בריכוז יבוא בדרך כלל בלמידה. למידה היא דבר מונוטוני ועם גירוי נמוך יחסית. כדי שהלמידה תספק את רמת הגירוי הנדרשת להם היא צריכה להיות מאוד מעניינת ולא מונוטונית                                                                                                 .

מערכת החינוך ולמידה

סביבה כזו קשה לייצר. מעבר לכך, צורת החשיבה לא ממש קיימת כיום במערכת החינוך. המורה נתפס כאדם אשר צריך להיכנס לכיתה ולהעביר X  חומר לימודי ולא מעבר לכך. המורה לא נתפס כאדם שאמור לגרות את האינטליגנציה של התלמידים ולשעשע אותם. למעשה, במידה והשיטה תשתנה והתפיסה הלימודית תשתנה, יתכן שבאופן כללי ילדים יאהבו ללמוד.

למידה אמורה להיות מעניינת. ילד לומד ומכניס למוחו פרטים אלו ואחרים העשויים להיות לו לשימוש או שהם פשוט מעניינים. ילדים לא מבינים למה הם לומדים תנ”ך או היסטוריה או ספרות. כיום שיטת הלימוד מנחה את המורה להיכנס לכיתה, להקיא את חומר הלימוד ולצפות מהתלמידים לעשות מבחן ולזכור את שלמדו.

למעשה, היסטוריה, ספרות ותנ”ך הם סיפורים מעניינים שקרו לאורך ההיסטוריה או שמישהו סיפר אותם. והסיבה שילד חשוב שידע אותם, היא מתוך עניין סיפורי בלבד. קצת הפכו את המטרות להישגיות ללא סיבה מספקת.

למידה ואבחון קשב וריכוז

אותם ילדים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז מאתגרים את מערכת החינוך עד מאוד. יתכן מאוד שאותם ילדים לא נעזרים במערכת החינוך אלא עוזרים לה. בלית ברירה המורים צריכים לעניין ולרתק את התלמידים.

כיום, אותם ילדים אשר מאובחנים בהפרעות קשב וריכוז, נבנית להם תכנית לימודים מתאימה. אותה תכנית לימודים כוללת גם שיעורים בכיתה וגם שיעורים פרטיים עם מורה, בזמן שיערים של בית הספר. בלית ברירה, כביכול, מערכת החינוך משנה אתת שיטות הלימודים שלה.

בנוסף, קורית תופעה מעניינת, בתי הספר הפרטיים. דוגמא לבתי ספר אלו היא בית הספר הדמוקרטי. בי ת הספר הדמוקרטי דוגל בשיטת חינוך שונה לחלוטין מבית הספר הקונבנציונלי. שם, התלמידים בוחרים מה הם לומדים ומה לא. כך, לילד יש בחירה בללמוד מה שעניין אוו בלבד. דבר זה נותן מענה לכל הילדים עם הפרעות הקשב והריכוז, הם לא לומדים את מה שלא מעניין אותם.

מה לכל זה ול אבחון קשב וריכוז?

בין אם הילד לומד בבית ספר רגיל ובין אם בבית ספר דמוקרטי או אחר, רצוי לזהות ולאבחן כי יש לו בעיה בלימודים. שלב הזיהוי הוא השלב ההכרחי. יש לזהות כי לילד יש קושי. מדובר בטווח. לעיתים הקושי בולט לעין ולעיתים פחות. לעיתים הקושי מחריף לאורך זמן.

רצוי לזהות זאת כמה שיותר מוקדם. אבחון מוקדם של ההפרעה ימנע תוצאות רגשיות שליליות רבות, אשר הופכות חלק מההפרעה. במידה ושמים לב שלילד יש קושי בלימודים, רצוי מיד לשלוח אותו לאבחון.  האבחון עצמו נערך על ידי פסיכולוג מוסמך וכול סוגים שונים של שאלונים. השאלונים גם בודקים את החלקים הנוירולוגיים של ההפרעה וגם את החלקים הרגשיים של ההפרעה.

גם אם הילד הולך לבית ספר דמוקרטי, רצוי לאבחן את ההפרעה. אמנם שם יהיה לו קצת יותר קל ללמוד. אך, עדין יהיו לו קשיים. כי גם אם לומדים משהו שמעניין, יש בו תמיד חלקים לא מעניינים. מעבר לכך, לעיתים הקשיים בקשב באים לאחר זמן מסוים.

לדוגמא, ילד עשוי מאוד לאהוב ללמוד מתמטיקה, והוא יצליח ללמוד. אך לא לאורך זמן. לאחר כשעה של לימודים, למרות רצונו הטוב ביותר, הוא לא מצליח להמשיך ללמוד. עבור ילד כזה תיבנה תכנית מותאמת. לדוגמא, הפסקה כל X  זמן.

הפרעות קשב ואינטליגנציה

ישנה חשיבות רבה באבחון הפרעות קשב וריכוז, כיון שהיא עושה אבחנה מבדלת. כאשר מאבחנים את הבעיה, מבינים שהילד לא ‘טיפש’ או ‘עצלן’. להפך, ילדים אלו הם בעלי אינטליגנציה מאוד גבוהה, אשר הם לא מצליחים להביאה לידי ביטוי עקב קשייהם.

אותם ילדים מתחילים לחוות כישלונות ומתחילים להאמין שהם ללא יכולת לימודית, טיפשים ועוד כינויים אלו ואחרים. חוויות הכישלון יוצרות קשיים רבים בעתיד. הילדים מפחדים לגשת לכל מה שקשו בלמידה. במידה  ונותנים להם את המענה אותו הם צריכים, הם מצליחים להצליח.

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הם ילדים מאוד אינטליגנטים. הסיבה לכך שהישגיהם נמוכים היא ההפרעה בלבד. לכן, אבחון הפרעות קשב וריכוז בעל חשיבות כה רבה. האבחון שם את הבעיה תחת הגדרה הניתנת לטיפול. חשוב מאוד לעשות אבחון כמה שיותר מהר, כך, יהיו פחות חוויות של כישלונות. אבחון הפרעות קשב וריכוז בשלב מוקדם עשוי למנוע חוויות של כישלון הצורבות את נפשו של הילד.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה