תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – הפרעה מתמשכת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – הפרעה מתמשכת / מאת פורטל קשב וריכוז
לאחר שנים רבות שבהן ההתייחסות בקרב אנשי מקצוע להפרעות קשב וריכוז הייתה שמדובר בהפרעות שמאפיינות ילדים צעירים ובני נוער, המצב כיום שונה לחלוטין. פסיכולוגים, רופאים, ומאבחנים, מתייחסים כיום להפרעה כאל הפרעה מתמשכת. המשמעות של הפרעה מתמשכת היא שלא מדובר בהפרעה שחולפת עם הגיל. ילדים צעירים שאובחנה אצלם ההפרעה, ימשיכו לסבול ממנה גם בהמשך חייהם הבוגרים. החדשות הטובות הן שלמרות שלא מדובר במחלה, אלה בהפרעה, כלומר שאי אפשר להירפא ממנה, אין זאת אומרת שאין מה לעשות. באמצעות טיפול מתאים ואימוץ אסטרטגיות התנהגותיות מתאימות, ניתן לשפר את איכות החיים במידה ניכרת שאי אפשר להתעלם ממנה.

זו לא מחלה מדבקת
הפרעות של קשב וריכוז הן שם כולל למכלול של תופעות. התופעות הללו, שכוללות קשיים ביכולת להתרכז, אימפולסיביות, ולעיתים גם היפראקטיביות, אינן מחלה מדבקת אלא הפרעה שנובעת, ככל הנראה, מבעיה במערכת העצבים המרכזית. אנשי רפואה וחוקרי מערכת העצבים מעריכים שמדובר בהפרעה בעלת מרכיב גנטי משמעותי. כלומר, הורים לילדים שאובחנו כסובלים מן ההפרעה הם, בסבירות גבוהה, סובלים ממנה בעצמם. כמובן שגם המצב ההפוך נכון באותה המידה – בקרב הורים הסובלים מהפרעות קשב, סיכוי גבוה יותר להולדת ילדים הסובלים מן ההפרעה. החשיבות שבעניין היא שניתן לבצע אבחון, בהתאם להופעה של הפרעות כאלה בקרב בני משפחה קרובים, וכך לשפר את מצבו של המאובחן, בעזרת טיפול מתאים.

השפעות נלוות
הפרעות קשב וריכוז עשויות ליצור כמה סוגים של בעיות בקרב הסובלים מהן. מעבר לקשיי ריכוז, ובעיות של היפראקטיביות, בין הבעיות המרכזיות, ניתן לציין:

• הישגים לימודיים – הפרעות קשב וריכוז נחשבות לשונות מהפרעות למידה, כדוגמת דיסלקציה, דיסגרפיה, וכדומה. אבל יחד עם זאת, בשל טבעם של הפרעות קשב וריכוז, עשויים הסובלים מהן להתקשות בהבאת יכולתם הקוגניטיבית לכדי מיצוי. הנטייה לאימפולסיביות, למשל, עשויה לגרום לאדם להשיב בפזיזות לשאלות במבחן. קשיי קשב וריכוז עשויים להקשות על הסובל מהם להפריד בין עיקר לטפל, או להתרכז די הצורך בכדי להתכונן היטב למבחנים.

• השתלבות בחברה – מאפייני ההפרעה, כגון היפראקטיביות ואימפולסיביות, עשויים להוביל לקשיים חברתיים משמעותיים. הקשיים הללו עשויים להוביל לתסכול מתמשך, ואף להתפתחות התנהגות שלילית ולעיתים אפילו הרסנית, כגון אלימות פיסית או מילולית, התפרעות, וכדומה.

• עולם העבודה – הפרעות קשב וריכוז שאינן מטופלות עשויות להוביל לכך שהסובל מהן אינו מתקרב למיצוי הפוטנציאל בפיתוח קריירה. הדבר יכול להיות קשור הן לקשיים גדולים יותר בלמידה, והן בל קשיים של השתלבות חברתית.

• דימוי עצמי – כתוצאה מההפרעה, מסטיגמה חברתית, מירידה בהישגים לימודיים, ומקשיי השתלבות בחברה, עשויות להתפתח הפרעות משמעותיות בדימוי העצמי. תחושה של כשלון, ערך עצמי נמוך, תחושת חוסר ערך, כולן דוגמאות של בעיות בדימוי העצמי, שנובעות מהפרעה שאיננה מאובחנת ואיננה מטופלת.

• בעיות נפשיות – הפרעות קשב וריכוז אינן נחשבות להפרעה נפשית קלינית. יחד עם זאת, הפרעות קשב וריכוז אשר אינן זוכות לטיפול מתאים עשויות להוביל לבעיות של דיכאון, חרדה, וסבל מיותר.
אבחון וטיפול

בשל העובדה שהפרעות קשב וריכוז זוכות להתייחסות משמעותית במחקר, וכן בשל המודעות החברתית העולה, יותר ויותר אנשים מבוגרים מאובחנים ומטופלים בהצלחה. כפי שאמרנו בתחילה, לעומת העבר, כיום גם מבוגרים, ולא רק ילדים, זוכים להיות מאובחנים, לעיתים קרובות מיוזמתם שלהם. האבחון הוא הצעד הראשון לקראת איכות חיים טובה יותר, לקראת התמודדות טובה יותר עם ההפרעה, ולקראת שיפור משמעותי ביותר בתחושת הערך העצמי של המטופל.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז
יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה