תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, זכירה וזיכרון

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, זכירה וזיכרון
הפרעת קשב וריכוז מלווה את האדם הסובל ממנה, כבר מן הילדות המוקדמת ועד לזקנה ושיבה. למרות שאי אפשר להירפא מההפרעה, הרי שניתן לטפל בתסמינים שלה, ובבעיות שהיא גורמת, בהצלחה לא מבוטלת. למרות שנהוג להתייחס אל ההפרעה כאל הפרעה בקרב ילדים ונוער, הרי שאחוז ניכר מקרב האוכלוסייה הבוגרת סובלת גם היא מההפרעה. חלק מהמחקרים מורים שבקרב מבוגרים, אחוז המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב קטן יותר מאשר בקרב ילדים. למרות זאת, מרבית המומחים טוענים שאין מדובר בהתרפאות מההפרעה. הם תולים את האבחון הקטן יותר בסיבות אחרות כגון מודעות נמוכה יותר, וכן לימוד של אסטרטגיות התנהגות שמאפשרות התמודדות סבירה עם ההפרעה. אחת ההשלכות החמורות של ההפרעה היא השפעתה על תהליכים של זיכרון וזכירה. למרות שההפרעה עצמה איננה נחשבת כסוג של ליקוי למידה, ההשפעה האפשרית שלה על הזיכרון מובילה, לא פעם, לקשיים ניכרים בתחום הלימודי והאקדמי.

מרכיבי ההפרעה
מבוגרים שסובלים מהפרעות של קשב וריכוז מצביעים על קשיים בכמה תחומים. בחלק מהמקרים הם מצביעים על כמה מההפרעות יחד. בין ההפרעות קיימים הפרעות קשב, הפרעות בריכוז, הפרעת היפראקטיביות והפרעה של אימפולסיביות. בין הסובלים מההפרעה ניתן לראות אנשים שמתקשים לשמור על קשב למשך זמן ארוך, קשיים בביצוע הוראות כלשונן, בעיות של סדר וארגון, שכחנות, נטייה להיות מוסחים בקלות, פעלתנות יתר וחוסר מנוחה, חוסר סבלנות ועוד. גורם משמעותי מאוד שתופס מקום בבסיס ההפרעה, למרות שהוא לא נראה לעיין בקלות, הוא קשיים בתפיסה ובזיכרון.

שורש הבעיה
למרות שהמומחים השונים חלוקים בדעותיהם אודות הסיבה להתפתחות הפרעות קשב וריכוז, מרביתם קושרים בינה לבין מערכת העצבים או המערכת הנוירולוגית. אמנם אפילו על הגדרת ההפרעה חלוקות הדעות, אבל הסיבה לכך היא המגוון הרחב של הצורות השונות שבה היא מופיעה בקרב הסובלים ממנה. גם בקרב הקשיים שיוצרת ההפרעה נמנים סוגים רבים של תופעות, החל בבעיות רגשיות, קשיים חברתיים וקשיים אקדמיים, וכלה בבעיות של לחץ וחרדה, תסכול, וקשיים להתמיד במקום העבודה. אחד ההיבטים המשותפים לרבים מהסובלים מההפרעה, הוא במנגנון הזכירה והזיכרון.

קשב וזיכרון
הזיכרון האנושי הוא מערכת סבוכה ומורכבת שמשתתפים בה תהליכים רבים. ראשיתו של הזיכרון הוא בקלט החושי שזורם אל האדם מסביבתו. הקלט זה ממוין מיון ראשוני ורק מיעוטו עובר את הזיכרון לטווח קצר ונשמר במערכת. לאחר שדבר מה נמצא בתוך הזיכרון האנושי, הוא שמור לשעת הצורך, וממתין לשליפה. בתוך המנגנון הזה של זיכרון, שהוצג כאן בפשטות רבה, ישנם מקומות רבים שבהם עשוי האדם לסבול מתקלה שתמנע ממנו לנצל את משאבי הזיכרון שלו באופן מיטבי. הפרעות של קשב וריכוז עשויות להפריע לתהליכי זיכרון בכמה צמתים:

• קלט – הפרעות קשב מפריעות לאדם למיין בין עיקר לטפל. בשל כך הולכים לאיבוד גירויים חשובים רבים בעוד האדם עשוי לזכור דברים טפלים וחסרי משמעות.
• זיכרון לטווח קצר או ארוך – רבים מהסובלים מהפרעות קשב מדווחים על קשיים בסוג זיכרון קצר טווח, שנקרא גם זיכרון עבודה. בקרב חלק מאנשים אלה, יש המדווחים על זיכרון טוב לטווח ארוך ובקרב אחרים יש קשיים גם בסוג זיכרון זה.
• שליפה – בקרב הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ישנו אחוז גבוה של אנשים שסובלים מקשיים במנגנון השליפה של המידע הצבור בזיכרון, וכאלה שזקוקים לזמן ארוך בשביל לשלוף את המידע.

אסטרטגיות של זיכרון
במיוחד עבור הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, חשוב לדעת שזיכרון טוב או רע אינם גזירת גורל. אסטרטגיות שונות של למידה, ודרכים של מיון וקטלוג מיוחדים, עשויים לשפר את היכולת לזכור ולשלוף את המידע, ובכך להצליח יותר בלימודים ובאתגרי חיים נוספים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה