תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – סוגי טיפול

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים – סוגי טיפול

בעזרת טיפול נכון, ניתן להביא לשיפור עצום במצבם של מבוגרים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז. למרות שהציבור הרחב מכיר את הטיפול התרופתי בריטלין כטיפול בילדים הסובלים מהפרעות קשב, הרי שטיפול כזה יכול להתמודד בהצלחה לא פחותה גם במבוגרים הסובלים מאותה בעיה. מלבד הטיפול בתרופת בריטלין, יש בנמצא סוגים נוספים של תרופות וגם אסטרטגיות נוספות של טיפול שיכולות לסייע לכל אדם, גם כזה שסובל מהפרעות קשב וריכוז כבר שנים ארוכות, ולהביא לשיפור ניכר במצבו.

אבחון הבעיה
כמו בכל הפרעה או מחלה אחרת, גם הפרעות של קשב וריכוז צריך לאבחן. הפרעות קשב וריכוז מאובחנות, על פי רוב, על ידי מומחים להפרעות אלה שבאים מהמקצועות הטיפוליים כגון פסיכולוגים ופסיכיאטרים. מכיוון שהפרעות קשב וריכוז עשויות לפגוע במדדים שונים בקרב הסובל מהם, שחלקם סובלים גם מבעיות או הפרעות אחרות, חשיבות האבחון היא רבה. לעיתים נעזרים אנשי הרפואה בחוות דעת של אנשי מקצוע נוספים, פרא-רפואיים ואחרים, כגון מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, מאבחנים דידקטיים ועוד.

ריטלין ומערכת העצבים
בשל העובדה שהפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה של המערכת הנוירולוגית, התפתחו כמה תרופות שהשפעתן המרכזית היא בדיוק על מערכת זו. אחת התיאוריות טוענת שהפרעות רבות של קשב וריכוז (אם כי לא כולן) נובעות מהפרעה בתקשורת שבין הנוירונים שבמוח. הריטלין פועל ישירות על הסינפסה, שהיא נקודת הקישור שבין נוירונים שונים, ובכך מאפשרת להולכה העצבית להתרחש בצורה טובה יותר. בנקודה זו ראוי לציין שהריטלין איננה תרופת קסם. לתרופה ידועות כמה תופעות לוואי, כגון ירידה בתיאבון, וקיימת תופעה אפשרית של התרגלות. יחד עם זאת התרופה נחשבת בטוחה לשימוש ובעלת משפעה מיטיבה, במיוחד כאשר משלבים גם טכניקות טיפוליות נוספות.

בעיות רגשית
מבוגרים שמאובחנים כסובלים מהפרעות של קשב וריכוז עשויים לסבול במקביל מהפרעות רגשיות שונות. בין ההפרעות המקובלות ניתן לציין את הדיכאון, תחושת היעדר ערך עצמי, חוסר מסוגלות וכיוצא באלה. חשוב להדגיש שהפרעות אלה אינן תולדה ישירה של הפרעות הקשב. הסיבה לתחושות אלה היא בדרך כלל בשל השפעה שלילית של החברה, אשר פירשה לא נכון את מצבו והתנהגותו של האדם שסובל מהפרעות הקשב. בעיות כגון שכחה, היפראקטיביות, נטייה להתפרצות, חוסר הצלחה במבחנים, ותופעות נוספות, עשויים להתפרש בקלות כנובעות מתכונות אופי. עצלנות, בעיית מוטיבציה, מזג רע, הן רק חלק קטן מהפרשנויות המוטעות האפשרויות. הבעיה מחמירה עוד יותר כאשר האדם הסובל מההפרעה מפנים את יחסה של הסביבה ומתחיל לראות בעצמו את התכונות השליליות הללו.

טיפול רגשי
אותן הבעיות הנלוות להפרעת קשב וריכוז, הופכות עם השנים לבעיה חריפה בפני עצמה. אנשים רבים שאובחנו בבגרותם כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, דיווחו על בעיות של דיכאון, תחושת בדידות, ותחושת חוסר מסוגלות. לעיתים, אפילו האבחון לבדו מהווה התחלה של פיתרון. האדם מגלה שהבעיה שלו לא צצה בשל טבעו הפנימי או המזג שלו. לכן, טיפול רגשי באמצעות פסיכולוג או מטפל מסוג אחר, יכול להשלים את הטיפול התרופתי ולהעצים אותו.

טיפול נוסף
נוסף על הטיפולים התרופתיים והרגשיים, ניתן לסייע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז בדרכים רבות נוספות. טיפול באמצעות משחק או יצירה, טיפול זוגי, ואפילו מציאה של תחביבים, פעילות גופנית או יצירתית, יכולים להביא למפנה משמעותי ולהטבה במצבו של הסובל מההפרעה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה