תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז בילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

האם כדאי לתת לילד ריטלין, מהם האלטרנטיבות ומהם הגורמים שיכולים להקל על הילדים שלנו

סביבה לימודית תומכת לילדים בעלי לקויות למידה
הורים רבים מדווחים דרך המחנך כי הילד אינו מרוכז ואינו לומד, ומגיע להישגים נמוכים יחסית ליתר חבריו. לעתים התופעה מלווה גם בהפרעה למהלך השיעור התקין, כשהמורה מוסיף ומדווח כי הילד אינו מסוגל לשבת בשקט ולו לרגע אחד. ההמלצה היא להפנות את הילד לאבחון, כשכיום קיימים מכונים עבור אבחון הפרעות קשב וריכוז בירושלים, תל אביב, חיפה ובכל רחבי הארץ. בניגוד לעשורים הקודמים, מערכת החינוך העכשווית מעודכנת וקשובה לכל נושא לקויות הלמידה והפרעות הקשב בכללן, ועושה ככל שביכולתה על מנת לאתר תלמידים לקויי למידה, להפנותם לאבחון, ולהעניק להם סביבה לימודית תומכת, כשאת כל הידע בנושא היא מטמיעה בקרב אנשי החינוך וההוראה באמצעות עידודם לצאת לסדנאות וקורסים עבור גמול השתלמות למורים. במידה והתלמיד מאובחן כלוקה בהפרעות קשב וריכוז, הוא יזכה לסביבה לימודית תומכת באמצעות הוראה מתקנת באופן פרטני או בקבוצות לימוד מצומצמות, התאמות במבחנים והקלות נוספות. (קראו עוד על סביבה לימודית תומכת לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז)

האם תמיד צריך ריטלין כשהילד לא מרוכז?
ההכרה בתופעה המכונה “הפרעות קשב וריכוז” הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות ועימה גם הביקורות לגבי השימוש הולך וגובר בתרופת הפלא- הריטלין. הריטלין הוא תרופת פלא, ואולם לא פעם יישנן תחלואות המדמות את ההפרעה, ונחוצה אבחנה מבדלת על מנת לשלול את האפשרות לאבחון שגוי. מחקרים הוכיחו כי בקרב לא מעט מאובחנים כלוקים בהפרעות קשב וריכוז מתקיימות הפרעות נשימה בשינה. איכות שינה לקויה מובילה לעייפות כרונית ולהפרעות בקשב ובריכוז. גם מצבי משבר כמו גירושין, איבוד אדם קרוב, מעבר למקום מגורים אחר או שינוי מסגרת עשויים לגרור אחריהם תסמינים אשר יפגעו גם בכישורי הלמידה של התלמיד. גם הפרעות בראייה ובשמיעה, מחסור קיצוני בברזל ומחסור במינרלים וויטמינים עלולים לפגוע בתפקודים מנטאליים ובתפקודים נוספים. במקביל לפנייה לאבחון באמצעות פסיכיאטר או נוירולוג יש לפנות אל רופא המשפחה ולערוך בדיקות מקיפות, על מנת לשלול אפשרות של תחלואות העשויות לדמות את תסמיניה של הפרעת הקשב והריכוז.

טיפול טבעי בהפרעות הקשב והריכוז – הפתרון האולטימטיבי לבריאות הילד? 
הריטלין הוא תרופה זמינה, זולה ויעילה, אך לא פעם קיימות תופעות לוואי שאינן חולפות. כמו כן, הריטלין פועל רק במהלך טווח השפעתו, כשמייד לאחר מכן שבים וחוזרים התסמינים. חיסרון נוסף הוא השפעתו על מיקוד הקשב ומשך הריכוז בלבד, והוא אינו מטפל בהיבטים הנוספים הנלווים להפרעות הקשב והריכוז כמו ההיבט הרגשי, ההיבט החברתי, אסטרטגיות למידה, דפוסי חשיבה והתנהגות לקויים, דימוי עצמי נמוך וכדומה. קיים כיום מגוון טיפולים רחב הבא לתת מענה במקביל או כתחליף לטיפול התרופתי. טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז עשוי לתת מענה גם להיבטיה הנוספים של הפרעת הקשב, ולא רק בהיבט הלימודי. אחד הטיפולים המשלימים הוא הטיפול בתמציות פרחי באך המסייע למתן את הנטייה לגילויי אלימות והתפרצויות זעם, ונוסך רוגע ושלווה המביאים לשיפור בכל היבטיה של ההפרעה. טיפולים טבעיים נוספים הם הטיפולים הנוירו קוגניטיביים המאמנים את המוח באמצעות משובים חיוביים ושליליים בהתאם לרמת התפקוד של גלי המוח, אימון קוגניטיבי התנהגותי דרך מאמן אישי אשר הוסמך לטפל באנשים הלוקים בהפרעות קשב, טיפולים פסיכותרפיים באומנות, מוסיקה, תיאטרון, אמנות ומגוון רחב של טיפולים נוספים.

בהעדר טיפול מתאים עשויה הפרעת הקשב לקבל נופך התפתחותי וכרוני, להתעצם ולהשפיע על מסלול החיים העתידי. קיים מגוון רחב של פתרונות בתחום החל מטיפול טבעי להפרעות קשב וכלה בטיפול המוכר בריטלין. הטיפול בריטלין מיידי ואפקטיבי מאוד, ואולם הוא מעניק פתרונות נקודתיים ובעלי טווח השפעה רק למשך זמן נטילת התרופה, כשהפתרונות כוללים את איכות מיקוד הקשב ומשך זמן הריכוז בלבד, אך אין דיי בתרופה על מנת לטפל בהיבט הרגשי ודפוסי המחשבה וההתנהגות הלקויים שכבר נרכשו. אחד הטיפולים היעילים הוא הטיפול הרגשי, שמיועד להעלות את הדימוי העצמי, לזהות דפוסי התנהגות שליליים ולהמירם בדפוסי חשיבה והתנהגות חיוביים ואפקטיביים יותר. אפשרויות הטיפול הינן מגוונות וכוללות פסיכותרפיה אישית או משפחתית, טיפול בסיוע בעלי חיים, טיפול בשיטת אלבאום, אימון התנהגותי קוגניטיבי, אימון נוירו קוגניטיבי, תרפיה באמנות, משחק, יצירה וכדומה.

בוא נגדיר לפני הכל – מהי הפרעת קשב וריכוז?
הפרעות הקשב והריכוז נובעות מכשל בהתפתחות הפתולוגית במערכת העצבים המרכזית, כשתסמינים הבולטים הם קושי במיקוד הקשב ושמירה על יכולת הריכוז לאורך זמן, כשלעתים מתלווים אל התסמינים הללו גם היפראקטיביות ואימפולסיביות. התסמינים עשויים לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות ובאופנים שונים. בעבר נהגו אנשי מקצוע ליצור הפרדה מוחלטת בין הפרעות הקשב ללקויות הלמידה, אך בשל הפגיעה בהיבט הדידקטי נהוג כיום לסווג את הפרעות הקשב כתת קטגוריה של לקויות הלמידה. כל נושא הפרעות הקשב זכה להכרה רבה בעשורים האחרונים, וכיום מעודדת מערכת החינוך את עובדי ההוראה לרכוש ידע בנושא באמצעות קורסים המוכרים לגמול השתלמות למורים, על מנת לאפשר איתור תלמידים הלוקים בהפרעות הללו, להפנותם לאבחון מקצועי ולאפשר להם סביבה לימודית המותאמת לצרכיהם.

השלכותיה של הפרעת הקשב והריכוז
להפרעות הקשב יישנן השלכות בהיבטים רבים כמו ההיבט האקדמי, הרגשי, החברתי, הבין אישי והתעסוקתי, וקיימת חשיבות עליונה לאיתורן בהקדם, כשהחשיבות נעוצה בעובדה שההפרעות מתלוות אל האדם גם במהלך חייו כבוגר, כשההשלכות עשויות להיות הרות גורל. אנשים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז לוקים לרוב גם בתחלואה נלווית כמו הפרעות התנהגות, תנודות במצבי הרוח, הפרעות שינה והפרעות נוירולוגיות שונות. הקשיים הינם השלכתיים, והם משפיעים על ההיבט האקדמי, ההתנהגותי והרגשי, במיוחד כשמדובר באנשים בעלי מנת משכל גבוהה מן הממוצע, המודעים לפוטנציאל הטמון בהם, אך מנגד, לא זאת בלבד שהם אינם מצליחים למצות אותו, אלא אף מסווגים כבר בגיל הצעיר כחסרי אסרטיביות, שאפתנות ואמביציה. ההיבט השגוי מצד הסביבה והכישלונות המצטברים, אשר נובעים ממגבלותיה של ההפרעה יוצרים חוויות שליליות ותסכול, ומשפיעים ישירות על הרגש והדימוי העצמי.

רוב היום ילדינו בביה”ס – ההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך
הפרעת הקשב והריכוז היא הפרעה פתולוגית שמקורה במערכת העצבים המרכזית. התופעה הינה שכיחה מאוד וההשערה היא כי היא קיימת בקרב כעשירית מהאוכלוסייה. הפרעת הקשב והריכוז נחשפת לרוב בעקבות קשיים לימודיים בשלבים ההתחלתיים של בית הספר היסודי, על אף העובדה שהפרעות הריכוז והקשב פוגעים בהיבטים נוספים כמו ההיבטים הרגשיים והחברתיים. בעשורים האחרונים ערוכה מערכת החינוך להתאמתה לתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים, כשההערכות מתבטאת בקורסים בתחום עבור גמול השתלמות למורים, הן לשם איתור התלמידים הללו והפנייתם לאבחון והן לשם רכישת כלים דידקטיים לקידומם, ולרכישת שיטות הוראה עדכניות בתחום.

ההוראה המתקנת לטיפול בלקויות למידה והפרעות קשב
עם העלאת החשדות כי קיימת בעיה שנובעת מהפרעת קשב או לקות למידה אחרת מופנים הורי התלמיד לאבחון באמצעות רופא פסיכיאטר או נוירולוג, אשר מסתייע בגורמים אבחוניים נוספים לאישוש או שלילת ההפרעה. הכלים אבחונים עשויים להיות דידקטיים, פסיכו דידקטיים או ממוחשבים, כשאת הקביעה הסופית מוסמך לערוך הגורם הרפואי בלבד. במידה ומאושש החשד להפרעת הקשב והריכוז, נבנית תכנית טיפולית המותאמת באופן אינדיבידואלי לתלמיד, כשלעתים היא משולבת גם בטיפול תרופתי בריטלין או באמפטמינים ממריצים אחרים. במקביל לטיפול התרופתי זוכים התלמידים במסגרת מערכת החינוך להוראה מתקנת פרטנית, שיעדיה הם צמצום הפערים הלימודיים של התלמיד, תוך הקניית אסטרטגיות למידה יעילות לעקיפת מגבלותיו. כמו כן, מעניק משרד החינוך התאמות במבחנים בהתאם לאופי ההפרעה ולרמת הפגיעה.

יש לכם שאלות נוספות אודות הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים? את מוזמנים להכנס לפורום הפרעות קשב של פורטל קשב וריכוז

קראו עוד;

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה