תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז וטיפול בהן באמצעות בדיקת לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מחפשים אבחון או טיפול? 
כנסו לקטגרוית: טיפול בהפרעות קשב וריכוז

 

בדיקת לקויות למידה ואבחון הפרעות קשב וריכוז

בדיקת לקויות למידה יכולה לספק כילים לטיפול בין היתר גם בהפרעות קשב וריכוז. אדם בעל לקויות למידה יחשף לקשיים הקשורים בלמידה אך גם לגורמים הקשורים בתפקוד ריגשי ואת כל אלה מייצגת בדיקת לקויות למידה מקיפה.

בשנים האחרונות ניתן להבחין ביותר ויותר עלייה במספר ילדים העוברים בדיקת לקויות למידה ומואבחנים בסופו של דבר כילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז, כמו כן ישנה חוסר הסכמה בגין נטילת תרופת הרטלין שלא תמיד מועילה לילד הנוטל אותה לרבות רופאים וחברות תרופות המשתמשות באופן קיצוני ומפזרות מרשמים ללא אבחנה. לא תמיד התרופה ניתנת מהמקום המדוייק והרצוי ולעיתים אף גורעת יותר ותורמת פחות לנוטל אותה. בעקבות מגוון של סברות כאלה ואחרות חשוב לציין כי הילדים הסובלים מלקויות אלה לא פעם משמשים כשפנים במערכת שאינה ברורה.

הסיבה לבדיקת אבחון לקויות למידה ואבחון ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

הסיבה העיקרית לכך שבדיקת אבחון לקויות למידה עלתה עם השנים בקרב ילדים היא מכיוון שכיום הפרעת קשב וריכוז הפכה להפרעה שכיחה ביותר על פי המחלקה הנירולוגית והפיסכיאטרית של עולם הילד. מדובר בתפקודם הרגישי של הילדים לרבות עתידם הרגשי, התנהגותי ואף לימודי ולכן מנסים ההורים למנוע ולספק לילדים את הצרכים להם הם זקוקים על מנת לגבור על הקשיים ולמעט את הלקוי בכדי להקל על שגרת יומם. מחקר אפידמיולוגי מוצא כי חמש אחוז לפחות מילדים בבית הספר הינם בעלי הפרעה כשרובם בעצם בנים. בנות תסבולנה מזה פחות. בעקבות הרצון העז והדרישות ההשכלתיות הגבוהות של מערכת החינוך כיום בארץ יותר מאשר בעבר חשוב ביותר לאבחן את הילדים ולבצע בדיקת אבחון לקויות למידה על מנת לספק כילים מתאימים לילדים עם לקויות למידה ולהקל עליהם בלמידה וכל זאת על מנת שיוכלו להדביק את הפער עד כמה שניתן ולהשיג השכלה גבוהה כמו שאר חבריהם.

בכל אחד ואחת יש את השאיפה להצלחה ומצויינות, כשמדובר בגורמים הללו שהרי מדובר בדרישה להישגיות גבוה. מכיוון שכולם רוצים להצליח בעולמנו העכשוי רף הילדים הופך גבוה והם אינם מוכנים לקבל כישלון כדבר מובן מאליו. כשמדובר בילדים עם קשיי קשב וריכוז שהרי להם הרבה יותר קשה להדביק את הפער והם אלה שיזדקקו לבטח לבדיקת אבחון לקויות למידה על מנת ולנסות להדביק את הפער הקיים בינם לבין חבריהם לספסל הלימודים.  בבית הספר הכיתות נכון להיום גדולות יותר ולכן אין המצב מאפשר למורה הכיתה לספק יחס מיוחד לכל תלמיד ותלמיד וכך בעצם קורה שאין הם אפילו מודעים לכך, שבין כמה תלמידים נורמטיביים ללא לקויות למידה יושבים כמה תלמידים שצריך יחס אחר, שונה ותמיכה בלתי פוסקת בעקבות לקויות למידה שאף הם אינם מודעים לקיומם אלא אם יבצעו בדיקת אבחון לקויות למידה מקיף. זאת בעצם הסיבה מדוע עולה מספר התלמידים שלא ממצים את יכולתם כי הם בעצם סובלים מלקויות למידה ואין הם מקבלים בדיקת אבחון לקויות למידה אשר תעלה על בעיותיהם, תקנה להם כילים מיוחדים לצרכיהם ותסייע בידם מול קשיי היומיום .

סיבות נוספות על מנת לבצע בדיקת לקויות למידה היא גם הרצון לגלות בעיות תפקודיות הקשורות ברגש. הפרעות רגשיות אצל ילדים עלולות גם הן באופן משני להפריע להם בשלוות חייהם ולמנוע מהם לתפקד בסביבה רגילה לרבות סביבת הלימודים. נכון להיום הפרעה נפשית נחשבת יותר ויותר בעיה רפואית לכל דבר ובאמצעות בדיקת לקויות למידה מקיפה ניתן לאתר אותה יחד עם עוד מגוון של בעיות עיקריות. אלו הן בעצם הסיבות לעליה במספר הילדים הסובלים מלקויות למידה וניגשים לבדיקת אבחון לקויות למידה.

אם כן לקויות כמו הפרעת קשב וריכוז נחשבת ומוכרת ברפואה כמחלה לכל דבר. לכל מחלה יש השלכות גופניות פיזיות ודברים שקשורים בתפקוד הנפש כשגוף ונפש הם בעצם אחד ולכן כשמבוצעת בדיקת לקויות למידה מתייחסים לכל הצדדים של ההפרעה בכדי לתרום להצלחת הטיפול. הפרעת קשב וריכוז לא נולדת בלילה. ההפרעה בעצם נבנית על מספר גורמים ביולוגיים, פסיכולוגים ואף חברתיים המעצבים את ההפרעה באופן מלא. ההפרעה מבוססת בעצם על שינויים קטנים בתפקוד המח או במבנהו.

קווים מנחים בהבנת הפרעת קשב וריכוז מורכבת

כשאנו רוצים בעצם להבין את מורכבות הפרעת הקשב והריכוז הרבה לפני בדיקת לקויות למידה אנו בוחנים 2 דברים, העיקרון המולטי מולקולריטי שמקורו בהפרעה עם תחומים כמו, נורולוגיה, פסיכאטריה, מוטריקה, שפתיים, חברתיים, פסיכולוגיים ואף משפטיים. העקרון השני המניע הינו העיקרון ההתפתחותי שמדבר על הפרעה שאינה קבועה ומתפתחת עם הזמן, מקורה בגיל הרך והלאה, גיל הבגרות והצבא. להפרעה יש את אותותיה והיא מובנת על בסיס הסביבה שבה הלוקה בהפרעה חי. המסקנה המוסקת מדברים אלה הינה שההפרעה עצמה תלויה בהחלט גם בהשפעות סביבתיות ושני הגורמים גם הפיזי וגם הנפשי הנובע מהסביבה הינם הגורמים המביאים בסופו של דבר אדם עם צורך לבדיקת לקויות למידה ולאבחנה כי אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז.

בגיל התתבגרות שלושים אחוז מהילדים יבריאו בעקבות בדיקת לקויות למידה בעוד האחרים שלא ביצעו בדיקת לקויות למידה יוותרו עם ההפרעה גם בחייהם הבוגרים. אחוז מסויים יפתח אישיות עבריינית ואף יהיו כאלה שיתמכרו לסמים. ילדים שלא ביצעו בדיקת לקויות למידה ולא קיבלו כילים מיוחדים על מנת להתמודד עם תכנית טיפול מתאימה לא יסיימו לבטח את לימודי התיכון ובטח שלא עם בגרות מלאה, דבר שעלול למנוע מהם להתקבל למוסדות לימוד גבוהים כגון אוניברסיטאות או מכללות עם דרישות סף גבוהות מן הרגיל. ילד שלא ביצע בדיקת לקויות למידה לעיתים קורובת יתחיל את לימודיו בבית הספר היסודי מלכתחילה עם הפרעת קשב וריכוז וינחל כישלון חרוץ ללא הסיוע המתאים. חוסר ההצלחות וגל הכשלונות יפגע בהערכתם העצמית של הילדים שלא זכו לתשומת הלב המירבית ולבדיקת לקויות למידה שלבטח היתה מסייעת להם להתמודד גם מול בעיות הקשורות בתפקוד על בסיס ריגשי. המון ילדים שלא יקבלו טיפול לא יצליחו לממש באמת את הפוטנציאל הטמון בהם ולא את היכולת האינטלקטואלית שבה ניחנו.

חשיבותה של אבחנה מוקדמת באמצעות בדיקת לקויות למידה

חשוב ביותר לטפל בהפרעת קשב וריכוז ובכלל חשוב ביותר אם מתעוררים תסמינים מחשידים הקשורים בהפרעה זאת לגשת ולבצע בדיקת אבחון לקויות למידה מקיף על מנת לשלול את האפשרות של ההפרעה מכיוון שאם אין מבצעים אבחון בזמן עלולה להתווסף תחלואה פסיכאיטרית נילווית להפרעה הרגילה. רוב הילדים שסובלים מהפרעת קשב סובלים גם מהפרעה נפשית שחשוב לאבחן באמצעות בדיקת לקויות למידה. הפרעות נלוות קשורות בפיגור שכלי,מרדנות ועקשנות ,חרדה ,התמכרות לאלכוהול וסמים ואפילו תסמונת טורט הקשורה בטיקים מוטוריים שנמשכים לאורך זמן. חשיבותה של בדיקת לקויות למידה קריטי ביותר על מנת למנוע את כל התופעות המתוארות במאמר זה. ככל שתערך בדיקת לקויות למידה בהקדם כך ייטב לילד הסובל מההפרעה והטיפול יסייע לו יותר להמשיך באופן בטוח הן בחייו הלימודיים והן בחייו החברתיים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה