תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז ומבחן טובה (TOVA) – שאלות בדבר יתרונות וחסרונות השיטה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז – האם זו בעיה אמיתית או מדומיינת?

החל משנת 1987 הפרעות קשב וריכוז (ADHD בשמה המופיע במדריך האמריקאי להפרעות הנפש) התחיל עיסוק של הרפואה והמדע בתופעת הפרעות הקשב והריכוז. נכון לעכשיו, כ-5-10% מכלל האוכלוסייה סובלים מתופעה זו.בין התסמינים השונים של הפרעות קשב וריכוז ניתן למצוא את חוסר היכולת לעסוק בפעולה אחת לאורך זמן, חוסר יכולת להתרכז ותופעות נוספות המפריעות לילדים ללמוד בצורה מספקת בבית ספר ולהיות נורמטיביים. הפרעות קשב וריכוז הינם כרוניות וממשיכות ללוות ילדים אלה גם בחייהם הבוגרים.

המחקר סביב הפרעות קשב וריכוז מחפש גם דרכים שונות ויעילות לאבחן הפרעות קשב וריכוז. כיום, השיטה העיקרית של אבחון הפרעות קשב וריכוז הינה בעזרת שלילה של כל גורם אחר.

כמו כן, קיימת מדידה של פעילות מוחית שיכולה גם היא להראות סימנים של היפראקטיביות ובעייתיות בעצבים של האונה המצחית קדמית, האחראית באופן בלעדי על ריכוז ממוקד בפעולה אחת.

מהו מבחן TOVA?

בין הדרכים השונות לבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז ניתן למצוא גם את מבחן TOVA – Test of Variables of Attention, בעברית, מבחן משתני תשומת הלב השונים. מבחן זה נועד לאנשים שלא מראים סימנים של היפראקטיביות (שהינו אחד התסמינים של הפרעות קשב וריכוז, אך לא היחיד והבלעדי), אך סובלים מהפרעות קשב, הפרעות ריכוז וליקויי למידה שונים. מבחן זה מתבצע במסגרת אבחון אצל רופא נוירולוג. המבחן מתבצע בעזרת משחק מחשב, המודד תגובות לגירויים ויזואליים ובודק שינויים ביכולת לשמור את תשומת הלב ממוקדת.

המבחן הזה קיים כבר זמן רב, ותופס חלק חשוב ומשמעותי מאוד בתהליך האבחון. מקובל להפנות ילדים המראים סימנים של הפרעות קשב וריכוז גם במסגרת אבחונים נוספים. כפי שצוין קודם, כמו שיטות אבחון אחרות, מבחן TOVA מטרתו לשלול אפשרויות אחרות הגורמות לילדים לבעיות בבית הספר ובבית.

המבחן פותח לראשונה בשנת 1964 בעזרת פסיכיאטר אמריקאי בשם ד”ר גרינברג, ובשנות ה-90 מבחן זה נהיה מקובל ומסחרי בתחום אבחון הפרעות קשב וריכוז.

תהליך המבחן: הנבדק מתיישב למחשב והינו מתבקש להגיב בעזרת הקשה על מקש לגירוי מסוים ולא להגיב לגירוי אחר, כאשר מה שבאמת בודקים זה את היכולת לחזור על אותה הפעולה לאורך זמן. במהלך ההתפתחות של מבחן TOVA פותחו עוד משחקים, כאשר המטרה של כלל הבדיקות הינה לבדוק את הפרמטרים של הפרעות קשב, אימפולסיביות ויכולות התמדה.

המסקנות שאליהן מביא מבחן TOVA מבוסס על יחס השוואתי לנורמות המקובלות באוכלוסייה של חתך הגיל.

פרטים נוספים חשובים על מבחן TOVA: המבחן נעשה בשעות הבוקר, בכדי ליצור בקבלה לשגרת בית ספר או גן רגילה עבור הילדים. כמו כן, ההורים והילדים מבקשים להיערך בהתאם, בכדי שהנבחן יהיה במצב האופטימאלי לביצוע המבחן: לאחר מספיק שעות שינה, בריא, רענן ובזמן נוח שלפניו ואחריו אין כל אירועים רגישים.

מהלך מבחן TOVA

לפני המבחן מראים את דרך הפעולה שלו ומדגימים את פעולת התוכנה לאורך כ-3 דקות, כאשר המבחן עצמו לוקח 20 דקות של עבודה מול משחקי המחשב השונים. המבחן מתבצע ללא נוכלות של בני המשפחה בכדי למנוע השפעות חיצוניות של גירויים שלא קשורים למבחן.

על מסך המחשב יופיע ריבוע לבן וריבוע שחור מהבהב. המשימה של הנבחן הינה ללחוץ על הכפתור בכל פעם שהריבוע השחור מופיע בחלק העליון של המסך. לאחר מכן, הנבדק נוטל תרופה המיועדת לטיפול של הפרעות קשב וריכוז במינון המתאים. לאחר שעה וחצי של המתנה לתחילת השפעה התרופה, הנבחן מבצע את בדיקת TOVA פעם נוספת, כאשר הפעם המטרה היא ללחוץ על הכפתור כאשר מופיע אובייקט מסוים ולא ללחות כאשר מופיע אובייקט אחר. במהלך 10 הדקות הראשונות נמדדת תגובת הנבדק בתנאים איטיים ומשעממים, כאשר ב-10 הדקות הבאות הפעילות הינה מהירה יותר והאובייקטים מופיעים במהירות רבה יותר.

הבעייתיות של מבחן TOVA

הטענות כנגד מבחן TOVA הינן שהדיוק שלו אינו מושלם – רק 80-85% מכלל הילדים הלוקים הפרעות קשב וריכוז הנבדקים בעזרת מבחן TOVA מזוהים כבעלי הפרעה זו. כמו כן, התלות שלו בסטטיסטיקה ויחסיות גורמת לכך שבסטייה מסוימת מהמרכז הילד לא יוגדר כסובל מהפרעות קשב וריכוז.

עוד על: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה