תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – לא רק אצל ילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז – לא רק אצל ילדים
בתקופתנו, מורים, גננות והורים מודעים להפרעת הקשב והריכוז ואף ערים לאפשרות קיומה מייד עם ההיתקלות בסימנים המחשידים. אנשי חינוך והוראה עוברים הכשרות בנושא באמצעות השתלמויות למורים, על מנת לרכוש כלים לאיתור וזיהוי סימנים מוקדמים והרחבת הידע בכל הקשור לשיטות הוראה חדשות בתחום. המודעות לקיום ההפרעה בקרב מבוגרים נמוכה הרבה יותר, על אף העובדה שההפרעה הינה מולדת ואינה חולפת עם השנים.

הנסיבות לחשיפת הפרעת הקשב בגיל מבוגר
תסמיני ההפרעה מתגלים לרוב במעבר מן הגן לכיתה א” או בשנים הראשונות של בית הספר. הסברה המקובלת היא כי מבוגרים הלוקים בהפרעת קשב סבלו עוד בילדותם מן ההפרעה מבלי שנחשפה. מחקרים הראו כי מבוגרים אשר ההפרעה אותרה אצלם רק בבגרותם, מתארים את ילדותם באופן אשר מבסס ומחזק את ההשערה כי ההפרעה הינה מולדת. בקרב הילדים, שיעור הבנים המאובחנים גבוה בהרבה משיעור הבנות, בשל העובדה כי לרוב, תסמיני ההפרעה מוחצנים פחות בקרב בנות הלוקות בהפרעת קשב, ולפיכך הן מאובחנות לרוב רק בבגרותן. בגיל הבוגר, שיעור הלוקים בהפרעות קשב זהה בין המינים.

השלכות הפרעת הקשב בקרב מבוגרים
במקרים רבים תסמיני ההפרעה מתמתנים במהלך השנים, בשל שינוי צורת הביטוי להן, וכן בזכות סיגול התנהגויות מפצות והגברת כושר ההתמודדות עימן. ואולם, במקרים אחרים, המצוקה אשר מעוררת הפרעת הקשב מתלווה אל הלוקים בה זמן כה רב, עד שהיא הופכת למרכיב בלתי נפרד מאישיותם, ואף גוררת תסמינים משניים אשר גורמים אף הם למצוקה. ההשלכות עשויות לכלול הישגים אקדמיים נמוכים, ללא קשר לרמת משכל, קשיים בקשרים בין אישיים, קשיים מול גורמי סמכות וקשיים בזוגיות, שינוי מקומות עבודה באופן תדיר מבלי שתהייה היכולת להתמיד במסגרת אחת קבועה, קושי לעמוד בלחצים וסף נמוך של תסכול. לעתים מתקיימות גם הפרעות פסיכיאטריות שונות כמו דיכאון וחרדה ונטייה להתמכרויות כמו הפרעות אכילה, אלכוהוליזם ושימוש בסמים.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים
הטיפול התרופתי במבוגרים דומה לדרך הטיפול התרופתי בילדים, כשהתרופה השכיחה ביותר היא הריטלין. הריטלין הינה ממשפחת תרופות ממריצות, והיא יעילה במרבית המקרים, אך לא פעם מתלוות אליה גם תופעות לוואי שאינן חולפות, כמו חוסר תאבון וירידה משמעותית במשקל, כאבי בטן, כאבי ראש, אפאתיות הסתגרות חברתית. ישנן דרכים חלופות, אפקטיביות לא פחות, לטיפול בהפרעות הקשב כמו תרפיה אומנות, אימון אישי, טיפול במגע, טיפול טבעי הומיאופתי ודרכים נוספות. טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז נועד לעדן ולמתן את הצדדים בעייתיים באישיות ולחזק את התכונות החיוביות, תוך התאמת הטיפול באופן ייחודי לאופי ההפרעה על מנת להביא לכדי טיפול יעיל ומהיר.
 

מידע נוסף ב: פורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה