תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – מה אומר המושג?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

רוב הסיכויים ששמעתם את המושג הפרעות קשב וריכוז לא אחת. מאחר ומדובר על מונחים יומיומיים, רוב הסיכויים שאתם גם מבינים פחות או יותר במה מדובר. עם זאת, חשב לדעת כי רב הנסתר על הגלוי בהפרעה זו ועל כן הכנו עבורכם טקסט קצר שירחיב מעט את היריעה על ההפרעה הכל כך רווחת היום. אחת הנקודות שיש לדעת היא שלא מדובר על הפרעה של הגיל הרך, הילדות או גיל ההתבגרות בלבד וכי היא מנת חלקם של אנשים מכל שכבות הגילאים וכל רובדי האוכלוסייה. עם ההכרה בעודה זו בעולם הטיפול והמחקר, מבוגרים רבים מאובחנים כלוקים בהפרעה ומטופלים. אמנם באיחור רב, אבל העיקר שהם מטופלים.

אז מה בדיוק הבעיה?
על מנת שלא להיכנס לנבכי המושגים המדעיים, על מנת שלא להיתפס לניסוחים מורכבים ומפולפלים של אנשי המדע, הכנו לערוך לכם רשימה של תפקודים שעשויים להיפגע באנשים שסובלים מההפרעה. יש להבין כי מדובר על תפקודים רבים ולא כל אדם שסבל מאום הפרעות קשב וריכוז בהכרח יסבול מבעיות תפקודיות בכולם וכמובן שגם עוצמת החומרה של הבעיה משתנה בין אדם לאדם ולעתים בין אדם לבין עצמו בתלות בגורמים הסביבתיים, בשלב האבחון ובסוג הטיפול וההיענות לו.
אחת הבעיות המרכזיות היא הקושי האדיר בלשמור על ריכוז וקשב לאורך זמן. האם אתם מסוגלים לשבת שעתיים מול סרט ולהתרכז בכל הקורה בו? אנשים שסובלים מן התופעה ככל הנראה כבר לקראת המחצית ירגישו כי הם צריכים לצאת להתאוורר. מסיבה זו אנשים אלו יעדיפו לראות סרטים בנוחיות ביתם, היכן שהם יכולים לעצור את הסר, להתאוורר מעט ולהמשיך מאוחר יותר. תסמין נוסף הוא הקושי להתרכז בגירוי בודד אחד בלבד. למה הכוונה? הכוונה היא משל לאדם שחייה להתרכז בו זמנית בשני גירויים. במידה והוא יאזין להרצאה, הוא לא יוכל להתרכז. במידה ובמהלך ההאזנה הוא גם ישחק בטלפון הסלולארי שלו, הריכוז שלו ישתפר. דמיינו לעצמכם כמה ריבים היו יכולים להימנע אם בני זוג היו מודעים לכך שבת הזוג או בן הזוג שלהם מעוניין להקשיב להם אבל הוא לא מסוגל אלא אם כן הוא גם צופה בו זמנית בטלוויזיה.

תסמינים נוספים
שוב נזכיר כי לא מדובר באלמנטים שחייבים להופיע בו זמנית אצל האדם. ניתן להתייחס אליהם כאל סימנים מחשידים. אם אתם מזדהים עמם, אנחנו ממליצים לכם ללכת ולהיבדק במכון מתמחה. ישנו סיכוי לא רע שאיכות החיים שלכם יכולה להשתפר פלאים. בנוסף ניתן להשכיר למשל מוסחות וקושי רב להתעלם מגירויים חיצוניים. האם אתם סובלים מגירויים כמו למשל רגל שנעה באי נוחות בזווית העין, רדיו שמנגן בחדר הסמוך או אור שמהבהב בדירה ליד? אם התשובה לשאלות האלו היא כן, על כך בדיוק אנחנו מדברים. הפרעות קשב וריכוז יכולות להביא את הסובל מהן למצב של הצפת מידע וחוסר יכולת להמשיך ולהתרכז בגירוי המרכזי. כך למשל ילד שלומד בכיתה רועשת ומנסה להתרכז בדברי המורה לא יוכל לעמוד בכך במידה לידו ילדים ידברו בקול רם מדי או בקול חרישי אפילו.
תסמין מוכר נוסף הוא הקושי להעניק תשומת לב לפרטים. ילדים כאלו יכולים לעשות טעויות בהעתקה. באופן כללי לעתים קרובות ניתן לדבר על בלבול וקושי רב ביצירת ושמירה על מחשבה בהירה. חלק מהסובלים מתלוננים על פגיעה ביכולת העיבוד של מספר נתונים בו זמנית ואחרים לא מצליחים לפצל את הקשב שלהם לצורך ביצוע מספר משימות בו זמנית. הכוונה היא למשל לאנשים שלא מסוגלים לנהוג במכונית ולנהל שיחה, לא מצליחים להאזין למוזיקה ולהכין ארוחה ולא מסוגלים ללעוס מסטיק, ללכת ברחוב, לנהל שיחה ולהיזהר מעמודי חשמל.
הנקודה העצובה היא שהאנשים האלו שסובלים מאותן הפרעות קשב וריכוז נתפסים לעתים קרובות בעיני החברה כחולמניים, כלא קשובים, כבעייתיים, לא מוצלחים, תלמידים מפריעים, עם קצים בישבן ועוד שלל סטיגמות ודעות קדומות שלעתים קרובות יכולות לפגוע בדימוי העצמי ובהערכה העצמית. צירוף של התסמינים האלו ולעתים גם תסמין בודד יכול לפגוע באיכות החיים של הסובל ממנו או מהם בצורה ניכרת שלא ניתן להתעלם ממנה. לא רק הפן האקדמי נפגע באינדיבידואלים האלו, גם הפן הרגשי, ההתנהגותי, הקרייריסטי, הזוגי וכיו”ב. קשה לחשוב על אספק אחד שלא נפגע כתוצאה מההפרעה הזו וכמובן, בדרגות חומרה משתנות. נכון, מבוגרים רבים הצליחו להשלים לימודים תיכוניים ואוניברסיטאיים עם ההפרעה אבל כולם מודים כי לו היו מאובחנים בזמן ומטופלים בהתאם לצורך, איכות חייהם הייתה גבוהה עשרת מונים מזו שחיו בה הלכה למעשה.
אז לא צריך להכביר עוד במילים על חשיבות האבחון המוקדם ככל האפשר ועל חשיבות הטיפול. כיום ישנן דרכים רבות מאוד לטיפול באותן הפרעות קשב וריכוז, החל מטיפול תרופתית, דרך טיפול רגשי התנהגותי ועד ללימוד טכניקות ויישום תרגילים יומיומיים להפחתת החומרה של התסמינים עד להעלמתם כליל.

ומה לגבי אימפולסיביות?
אחד מתסמיני הליבה של הפרעות קשב וריכוז היא אימפולסיביות. מדובר הלכה למעשה על קושי מוגבר בשליטה על דחפים. חוקרים מסוימים מגדירים אתה כפעולה שמבוצעת ללא מחשבה מקדימה. אנשים אחרים מגדירים אותה כסוג של פזיזות. באופן כללי מדובר על ביצוע פעולות ללא התחשבות בתוצאות העתידיות שלהן. אדם שניחן באימפולסיביות מסוגל לדעת או להבין את ההשלכות של הפעולות שלו אבל הוא לא מתייחס אליהם או מעניק להן תשומת לב בזמן שהוא מבצע את הפעילויות. ניתן לדבר על פעולה אימפולסיבית שהיא חוסר יכולת להימנע מתגובה וקבלת החלטות אימפולסיביות שמשקפת דרך של קבלת החלטות ללא מחשבה. הדרכים בהן אימפולסיביות כתוצאה מאותן הפרעות קשב וריכוז יכולה להתבטא הן רבות. נפרט חלק מהן כעת:
הדרך הראשונה והמוכרת ביותר היא הנטייה להתפרץ. כך למשל אדם אימפולסיבי יכול להתפרץ באלימות ותלמיד יכול להתפרץ לדברי חברו. זוהי אימפולסיביות שקשורה לחוסר היכולת לדיכוי תגובה. אלמנט זה מזכיר מאוד את הקושי לחכות בתור. ילדים למשל לא מסוגלים לחכות לתורם במשחק או בשיחה ומתפרצים. במידה ואתם מזהים בתיאורים האלו את עצמכם או את ילדכם, כדאי מאוד שתיקחו אותו לבדיקה. ניתן לדבר גם על קושי בהימנעו מביצוע פעילויות מסוכנות כמו טיפוס על עצם גבוהים במיוחד, הליכה על הקצה וכיו”ב. בסיכומו של דבר ניתן לדבר על קושי בהתנהגות בהתאם לחוקים החברתיים ולמרות שזה לא חייב להגיע לכדי כך, עבריינים רבים מגיעים לתוצאת גבוהות מאוד במבחני אימפולסיביות.

היפראקטיביות על קצה המזלג
קצרה היריעה מלהכיל את כל המאפיינים של היפראקטיביות שהיא אחד מאותם תסמינים של הפרעות קשב וריכוז. מדובר בעיקר על אי שקט תנועתי שמתבטא בקימה לעתים תכופות, הזזת רגליים, החזקת חפצים קנים ומשחק איתם, דיבור אינטנסיבי ונמרץ, קושי בהתמדה בביצוע משימה ועוד. גם כאן כפי שאתם מבינים באה לידי ביטוי החשיבות של האבחון המוקדם ככל האפשר. איזה ביטויים מוצמדים לילד שסובל מהיפראקטיביות? ילד רע, ילד מפריע, ילד לא טוב וכיו”ב. ילד שגדל עם כינויי גנאי כאלו וממשיך את חייו כמבוגר היפראקטיבי נמצא בסיכון גבוה לפגיעות גופניות ולקשיים בהסתגלות. אי לכך, עשו את הדבר הנכן עבור ילדיכם ושלחו אותם לבדיקה איכותית ומקצועית. איכות חייהם בידיכם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה