תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז, מה הוא הטיפול הנכון?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעות קשב וריכוז, מה הוא הטיפול הנכון?

במידה ואתם הורים לילדים שאובחנו כסובלים מבעיות קשב וריכוז, רוב הסיכויים שהילד שלכם כבר נמצא על משטר ריטלין נוקשה. בטקסט הקצר הזה נבחן אלטרנטיבה לטיפול התרופתי – טיפול ריגשי. חשוב לציין כבר בנקודה זו שגם שילוב של השניים עדיף מהאפשרות של טיפול תרופתי לבד. אם כך, במאמר זה נסקור את היתרונות של טיפול ריגשי על פני טיפול תרופתי וכן מספר דגשים שיש לתת בנושא. קריאה נעימה

טיפול תרופתי ואבחון יתר

מומחים רבים סוברים כי העובדה שבעשור האחרון ישנה עלייה רצינית ומובהקת במספר המקרים המאובחנים, אין בה כדי להעיד שאכן ישנה עלייה בממדי התופעה. מומחים אלו מאמינים כי מדובר בסך הכל בגישה לקויה בנושא ובחוסר אמינות של המבדקים שמובילים לתופעה שנקראת אבחון יתר. כתוצאה מכך ילדים רבים מאובחנים כלוקים מהפרעות קשב וריכוז וההורים שלהם ממהרים להתחיל בטיפול תרופתי.

כאשר ילד מאובחן כסובל מהפרעות קשב וריכוז ומוחל עליו טיפול תרופתי, יש לכך השפעות מרחיקות לכת על האישיות שלו ועל הדימוי העצמי שלו. ילדים שמאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז יכולים לתפוס את עצמם כלא כשרים, כבעייתיים ולהתחיל להתנהג בהתאם. כמו כן ילד שנוטל תרופות יכול לסבול מבעיות במעמד החברתי שלו וילדים כפי שכולנו יודעים יכולים להיות מאוד אכזריים. מי שבוחר להתחיל טיפול תרופתי במקום טיפול ריגשי עלול להכיר לפתע ילד שונה ממה שהכיר בעבר – ילד מופנם ושקט או במילים אחרות – ילד פסיבי. יש לכך השפעה מרחיקת לכת על קשרי החברות שנוצרו עם הילד שישתנו לפתע והדבר הינו בעל השלכות לטווח הרחוק בחייו של הילד.

טיפל ריגשי – הדרך האנושית

טיפול ריגשי מסוגל להשלים את האבחנה ולספק נקודת מבט מקיפה יותר מכל מבחן שהוא. לעתים קרובות במהלך טיפול ריגשי מתגלה כי הילד לא באמת סובל מבעיות קשב וריכוז. ישנן לא מעט בעיות סוציאליות או רפואיות שיכולות להתבטא בתסמינים שמזכירים הפרעות קשב וריכוז אך מקור הבעיה שונה. טיפול ריגשי מסוגל לבצע את האבחנה הזו ולטפל בבעיה האמיתית. טיפול תרופתי לא מסוגל לאבחנה מבדלת מסוג כלשהו. אי לכך, ייתכן מאוד שילד שנוטל תרופות לא זקוק להן כלל ואלו יגרמו רק להרעה במצבו. קחו זאת לתשומת לבכם.

טיפול ריגשי – יתרונות רבים

טיפול ריגשי נושא עמו יתרונות רבים. אחד היתרונות המובהקים הוא שאותו טיפול ריגשי יכול להעניק לילד כלים חשובים להתמודדות עם המצב. כמו כן טיפול ריגשי יכול לתרום להעצמה בילדים רבים ולשפר את תחושת העצמי החיובית ולתרום רבות לדימוי העצמי. כתוצאה מכך ישנם רווחים רבים לילד שיעבור טיפול ריגשי לעומת ילד שהוריו יבחרו להעביר אותו משטר תרופתי.

שיטת אלבאום

ישנן לא מעט טכניקות של טיפול רגשי שמתאימות לטיפול בבעיות קשב וריכוז. בין היתר ממליצים מומחים רבים על שיטת אלבאום כעל שיטה של טיפול ריגשי שיכולה להתאים לילדים רבים. מדובר על טיפול אינטגרטיבי בבסיסו אימון גופני ומטרתו שיפור תפקודי חיים ולמידה. לפי השיטה, תפקוד יעיל מתקיים רק כאשר ישנו איזון, השלמה ושילוב בין ארבע מערכות עיקריות שהן המערכת הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והאנרגטית. כאשר מופר האיזון, נוצרים קשיים תפקודיים ונפגעת יכולת הביצוע האנושית. טיפול ריגשי בשיטת אלבאום נשען על הנחות יסוד נוירו פיזיולוגיות ומטרת האימון הגופני היא שיקום ושיפור של התפקודים הסנסו מוטוריים וחיזוק התשתית הפיזית שנדרשת ללימדה וליכולות קוגניטיביות אחרות.

מתי רואים תוצאות?

אין דרך אחת לספק תשובה לשאלה זו. לעתים התוצאות נראות מייד ולעתים יש להתאזר בסבלנות. בכל מקרה, המטפל המוכשר והרגיש יוכל להעריך מקרוב את מצבו של הילד ולספק אבחנה מדויקת בקשר למצבו. לעתים יציע המטפל להתחיל טיפול תרופתי משולב עם טיפול ריגשי לפי החלטתו, ראות עיניו והשקפתו. הורים רבים נמנעים מלתת יד לתעשיית התרופות המשגשגת מתוך אמונה כי מדובר בסופו של דבר בתעשייה כלכלית שמונהגת בידי בעלי אינטרסים ולאו דווקא פועלת לטובת הציבור.

חשוב להבין כי מלבד ילדים גם מבוגרים רבים סובלים מהפרעות קשב וריכוז. לדבר יש השפעה על המערכת הזוגית ועל היכולת ליצירת קשרים, על יכולות הנהיגה וכיו”ב. אי לכך חשוב מאוד לבחון את כל שיטות הטיפול לעומקן לפני שנסגרים מהר מדי על אחת ספציפית. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה