תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעות קשב וריכוז – מידע כללי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אחד הנושאים שעלו לכותרות בשנים האחרונות בתחום החינוך בארץ הוא הפרעות קשב וריכוז. מאחר ורב הנסתר על הגלוי בתחום המורכב הזה, החלטנו לכתוב לכם טקסט קצר שתוכלו לעיין בו ולהבין מעט יותר על התחום המעניין והמורכב הזה. מדובר הלכה למעשה בהפרעה שמקורה ככל הנראה בהתפתחות לא תקינה של מערכת העצבים המרכזית. המאפיינים המרכזיים של ההפרעה הזו הם קשיים ביכולת הקשב, המיקוד והריכוז לצד היפראקטיביות ואימפולסיביות. חשוב לציין כי אין זה מן ההכרח כי כל הסימפטומים יופיעו על מנת להגדיר את המטופל כסובל מן ההפרעה. ייתכן ונבדק מסוים יהיה בעל היפראקטיביות ואחר ללא היפראקטיביות לצורך העניין אך שניהם יאובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז.

שכיחות ההפרעה
חשוב להבין כי מדובר על תופעה מאוד שכיחה שהשכיחות שלה הולכת וגדלה. אנשי חינוך ומומחים מסוימים בתחום מייחסים את השכיחות ההולכת וגואה לתופעה שמכונה אבחון יתר. עם זאת, בין אם מדובר על עלייה של ממש או על עלייה באבחון, בכל מקרה יש לתת את הדעת על התופעה שהולכת ומתרחבת גם במחוזותינו. למרות שמדובר על הלקות הנוירולוגית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, אל לכם לשכוח כי מדובר על לקות שפוגעת בכל שכבות האוכלוסייה, מקטן עד גדול וכי מבוגרים רבים סובלים ממנה, לעתים מבלי לדעת על כך. 50-70% מילדי כיתות א’-ו’ שאובחנו עם ההפרעה, ימשיכו לשאת אותה עמוק אל תוך גיל התבגרות. למרות שרק 30% מתוכם יישאו אותה הרחק אל מעבר לתקופת ההתבגרות, אל לכם לחשוב כי היא נעלמת מאליה. מדובר על מחלה שדורשת טיפל והתייחסות, רכישת כלים להתמודדות ולעתים קרובות אף טיפול תרופתי בפיקוח פסיכיאטרי.
סיבה נוספת לירידה באחוזים היא בסופו של דבר סטטיסטית. עד לשנים האחרונות, הפרעות קשב וריכוז נחשבו מנת חלקם של ילדים בלבד ועל כן לא עלה על דעתו של אף חוקר או איש מקצוע לנסות ולאבחן את התופעה במבוגרים. עם זאת, בשנים האחרונות מבוגרים רבים מגלים שהם סובלים מהתופעה כבר שנים רבות. חשוב לציין שמבוגרים רבים הצליחו לסיים את בית הספר ואף מוסדות להשכלה גבוהה כשהם סובלים מן הבעיה מבלי להיות מודעים לכך. עם זאת, איכות חייהם נפגעה ממנה בצורה משמעותית. אי לכך כיום מבוגרים רבים שמתחילים לטפל בבעיה מדווחים כי לו היו יודעים מבעוד מועד כי הם סובלים ממנה, חייהם היו משתפרים מן הקצה אל הקצה.

הסימפטומים העיקריים (תסמיני הליבה)
כפי שציינו, לא כל התסמינים צריכים להופיע על מנת שניתן יהיה לאבחן את המטופל כסובל מן המחלה. אי לכך מחלקים את ההפרעה בגדול לארבע קבוצות עיקריות: קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. התסמינים יכולים להופיע כבר לפני גיל שלוש והם פוגעים כפי שאתם יכולים להבין בכל תחומי החיים של הילד או של המבוגר שסובל מהם. מדובר על פגיעה ביחסים, בעבודה, בתפקוד הביתי היומיומי ועוד. חשוב מאוד להזכיר את העובדה כי לא מדובר על מחלה עם מהלך קבוע וידוע מראש. ההתפתחות שלה והמסלול שלה בחיי הפרט נקבע משקלול של גורמים רבים ביניהם גורמים סביבתיים לא מעטים. אבחון מוקדם והתחלת טיפול מוקדם ככל האפשר יכולה להסיט את המחלה ממסלולה ולהסב לאדם איכות חיים גבוהה מאוד.
מעבר לתסמיני הליבה, במידה והמחלה לא מטופלת בזמן או במידה והיא באה במגע עם גורמים סביבתיים שיפים לטיפוח שלה, יכולים להיווצר תנאים נוחים להתפתחות של תחלואה נלווית או תחלואות נלוות. מדובר בעיקר על התחום ההתנהגותי והרגשי ופחות על התחום הפיזי. חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע שמתמחים בתחום שנפגע על מנת לתת מענה כולל לבעיה. חשוב מאוד להבדיל בין בעיות שמקורן בתסמיני הליבה ובין בעיות שמקורן בהשלכות המשניות של תסמיני הליבה של הפרעות קשב וריכוז. התסמינים הישירים ניתנים להפחתה בצורה טובה על ידי מתן טיפול תרופתי ולמידת תרגילי ריכוז מסוימים. היכולת לשפר את הבעיות שנובעות מהתסמינים הא מוגבלת וחלקית. עם זאת, להתמודד עם התחלואה הנלווית, קל יותר וסיכויי ההצלחה גבוהים יותר.
כך ניתן למשל להתגבר על הצורך בתנועתיות על ידי שימוש בספורט והתעלות, להתגבר על הקשיים בלימודים על ידי לימוד בהפסקת ובקוונטות מדודות של חומר, לתקן טעויות בשעת הבחינה לאחר שנעשו מתוך אימפולסיביות וכיו”ב. אחת הבעיות המשניות הקשות ביותר היא הבעיה של הדימוי העצמי. ילדים רבים שסובלים מההפרעה חווים קשיים מול מערכת החינוך ובני כיתתם, בני קבוצת השווים וכתוצאה מכך הדימוי העצמי שלהם יכול להיפגע. לפגיעה זו השלכות מרחיקות לכת על האישיות של הפרט, על מסלול חייו ועל כל אספקט אחר בחייו. אי לכך החשיבות של אבחון התופעה, יידוע המערכת החברתית והבית ספרית על קיום ההפרעה וטיפול כמה שיותר מהיר בה, יכול למזער את הנזקים הנפשיים והרגשיים מהם עלול לסבול הפרט בעתיד.

מה זה בעצם קשב וריכוז?
ישנם חוקרים ומטפלים שמתייחסים לקשב ואל ריכוז כאל שני נושאים נפרדים. חוקרים אחרים מתייחסים אליהם כאל יחידה אחת. באופן עקרוני, הריכוז הוא היכולת שמאפשרת לנו לקלוט גירויים מהסביבה החיצונית. הכוונה היא לכל החושים, המצבים הרגשיים, הפעילויות המוחיות וכיו”ב. הקשב הוא היכולת שלנו לברור את אפיקי המידע הנבחרים ולהתמקד בהם. אפשר להתייחס לריכוז גם בתור היכולת לאסוף ולרכז את היכולות שלנו מבחינה מנטלית, לרכז את המשאבים לצורך מילוי משימה מסוימת. הקשב הוא התהליך שעומד בבסיס מלאכת הוויסות של כל האספקטים של הלמידה וההתנהגות. בנוסף לכך הקשב הוא אלמנט הכרחי לפעילויות הלא מודעות שנעשות בזיכרון העבודה ומשפיע על הקיבולת הכללית שלו. מאחר ויכולת הקשב מקושרת בצורה חזקה מאוד לתהליכי הזיכרון, אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתלוננים לעתים קרובות על בעיות זיכרון לא פשוטות.

אז מה בדיוק הפגיעה?
הפרעות קשב וריכוז יכולות לפגוע ביכולת להתרכז או להקשיב לאורך זמן. לחולים אחדים ישנו קושי להתרכז בגירוי בודד אחד בלבד. תסמינים אחרים הם הקושי המוחלט להתעלם מגירויים חיצוניים ואחרים לא מסוגלים להתמקד בפרטים או לשים לב אליהם. בחולים מסוימים ישנו בלבול תמידי וקושי בחשיבה בהירה ולא מוסחת ואחרים לא מסוגלים לפצל את השב שלהם ולבצע מספר משימות בו זמנית. הכוונה היא לעתים לשיחה תוך כדי הליכה או האזנה לרדיו תוך כדי נהיגה במכונית. אנשים מסוימים עם הפרעות קשב וריכוז נוטים לאופי חולמני ולעתים קרובות חבריהם מרגישים כי הם אינם מקשיבים להם במהלך השיחות עמם.
חשיבות האבחון בגיל צעיר של הפרעות קשב וריכוז
מאחר וכל כך הרבה היבטים בחיי היום יום יכולים להינזק בעקבות ההפרעה, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לאבחון כמה שיותר מוקדם של הבעיה. הורים רבים נרתעים מלהדביק תווית על ילדיהם ולכן מסווגים את ילדיהם כערניים באופן מיוחד או כשובבים ותו לא. חשוב להבין כי לא מדובר על נושא של מה בכך. במידה ואתם חושדים שילדכם סובל מההפרעות האלו שצוינו לעיל אתם מוזמנים לשלוח אותה לבדיקה מקיפה ומקצועית. ישנו סיכוי לא רע שאתם יכולים לתרום רבות לאיכות החיים שלו הן כילד רך בשנים, הן כנער מתבגר והן כאדם בגר ועצמאי. בהצלחה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה