תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעת קשב וריכוז עם אומגה 3 – הדור החדש

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אומגה 3 קשב וריכוז

מאת; שגיב האלוש*

לקויות למידה אצל ילדים, כמו הפרעות קשב במבוגרים, הפכו נפוצים מאוד בעשורים האחרונים. השיפור בתחום אבחון הפרעות קשב וריכוז הביא לכך שניתן למקד בעיית קשב במונחים מוסכמים, וכך לייעל טיפול בהפרעות קשב במונחים של מינוני תרופות כגון ריטלין או טיפול אלטרנטיבי. אומגה 3 הוא תוסף תזונה נפוץ, המשמש כאמצעי התמודדות עם בעיות קשב וריכוז בילדים ומבוגרים ומוכר מעברנו כילדים כשמן דגים.

קשב וריכוז ואומגה 3

הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות, מתוארת כקושי לבצע פעולה מחשבתית מסויימת לאורך זמן המלווה בתזזיתיות. חומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאות בטבע אך קשה להשיגם בתזונה מודרנית. מדובר בחומצות שומן חיוניות לתפקוד המוח והגוף, המהוות כעשרה אחוזים מכלל המוח. יש בנתון זה כדי לתת מושג לגבי קשר אפשרי בין תהליכים הקשורים בתפקודי מוח וחומצות שומן אומגה 3. שמן דגים הוא המקור הנפוץ לשתיים מחומצות שומן אלו EPA DHA. בעשורים האחרונים התפתח מאוד המחקר בנושא בריאות המוח בהקשר זה. הקשר קשב וריכוז אומגה 3 נלמד במחקרים אשר מצאו כי צריכה של אומגה 3 להפרעות קשב משפרת את כושר הריכוז בצורה משמעותית. בין המחקרים ניתן למצוא מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד באנגליה במחלקה לפיזיולוגיה, מאמר שנכתב על ידי ד”ר נטלי סין וד”ר ג’נט בריאן, ופורסם במגזין לחקר בעיות התפתחות והתנהגות, משנת 2007, (ווליום 28, עמ’ 82-91) ועוד.
המודעות הגוברת של הורים לילדים עם לקויות למידה לגבי תופעות לוואי ריטלין עשייה לעודד דרכי התמודדות משלימות לבעיות לקות למידה. כדאי להזכיר שמדובר בבעיות אשר משפיעות על חיינו באופן כללי ולא מתייחסות רק לילדים או ללימודים. מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז מעידים על התחום המקצועי, התנהלות בעבודה ואף בתחום הזוגי. אומגה 3 אינו תרופה במובן המוכר של המילה. מדובר בחומצות שומן אשר צריכות להתקבל במזון, בערך של כ-2 גרם ביום. מחסור חמור באומגה 3 ויחס גבוה של אומגה 6 ל-3, גורם לכך שרבים משוחרי הבריאות דואגים להשלים את המחסור בתזונה באמצעות תוספי מזון.

מחקרים

מחקר שנערך באוניברסיטת הארווארד, מעריך כי כ-96 אלף מקרי מוות נגרמים בשנה ממחסור בחומצות שומן אומגה 3, וזאת ברחבי ארה”ב בלבד. אומגה 3 קשב וריכוז שמן דגים: כאמור שמן דגים הוא תוסף תזונה מוכר בתחום, הוא מכיל EPA ו-DHA. רבים אינם יודעים כי דגים אינם המקור לאומגה 3, כיון שהם אינם מיצרים אותו אלא מעבדים אותו ממקורות אומגה צמחיים. המקור הצמחי נקרא חומצת שומן אלפא לינולנית ומסומן ALA. דגים אוכלים ALA וממירים אותם לשתי חומצות שומן נוספות EPA אשר הופכת בתורה ל-DHA.

למרות עלייה של אבחון בעיות קשב וריכוז בעולם, שמן דגים נקשר לשתי בעיות אקולוגיות חמורות בנות תקופתנו, האחת היא מצוקת דייג חמורה אשר כבר נותנת את אותותיה במחסור בדגים הולך ומחריף, והשנייה קשורה בבעיה כואבת ומוכרת ושמה “זיהום מקורות מים”. כדור הארץ הולך ומזדהם, והאוקיינוסים שבו הפכו יעד להשלכת פסולת במשך מעל מאה השנים האחרונות. את תוצאות הזיהום ניתן לזהות בבדיקות מעבדה, שבהן רואים הרעלים מתכות כבדות כגון כספית, וכן כימיקלים ורעלנים מסוכנים, כולל פי.סי.בי.גורמי בריאות בעולם הוציאו הנחיות לגבי כמות הזיהום בדגים שונים, בהתאם לסוגם, גודלם ובית הגידול שלהם. תוספי תזונה שמן דגים מוכרחים לעמוד ברמת סינון שתבטיח עמידה בסף מסויים של זיהום ולא מעבר לו. מצד שני, צרכני בריאות או הורים לילדים הסובלים הפרעת קשב וריכוז עשויים לשאול את עצמם האם צריכה של מקור שיש בו חשש של זיהום עם פוטנציאל הצטברות הוא אכן התשובה להתמודדות עם הפרעת קשב?

תוספים צמחיים

ילדים הסובלים מלקות למידה, אשר עברו אבחון בעיות קשב ומתמודדים עם ADHD בצורה טבעית, ובפרט עם תוספי תזונה אומגה 3, יכולים להשיג את התוספים ממקורות צמחיים. מקור נפוץ הוא שמן פשתן, אשר מכיל מעל 50% חומצת שומן אלפא לינולנית. זרעי פשתן וגם שמן פשתן מתחמצנים במהירות, מכילים הורמונים צמחיים ואף רעלנים מקבוצת הציאנידים. בנוסף, פשתן עשוי לגרום תגובה אלרגית ובעיות עיכול.

לאחרונה, הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יכולים לקבל אומגה 3 צמחי ממקור חדש, אשר פותח על ידי מכון וולקני במדינת ישראל. ד”ר נתיב דודאי גילה, כי שמן המרווה המרושתת, המופק בכבישה קרה של הזרעים, מכיל ריכוז גבוה ויציב של חומצות אומגה 3. בנוסף, השמן חסר טעם וריח לוואי ויכול להתאים לילדים. המוצר אינו משווק בבתי מרקחת אלא במכירה ישירה אצל משווקים מורשים בהם “אומגה 3 הדור החדש”. עדויות צרכנים לקויי למידה הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מעודדים. עם זאת, עדיין לא בוצעו מחקרים המעידים על יכולתה של המרווה המרושתת להשפיע על קשב וריכוז.

*שגיב האלוש הוא מ”אומגה 3 הדור החדש”, המשווקת כמוסות אומגה 3 ממרכיב צמחי, טל’; 077-2080501

[email protected]

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה