תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז בעידן הסבתאות/ תמי רחמן-מנהלת מיטב הקשב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

באחד מערבי שישי בו עמדנו להתכנס לסעודת השבת ,הגיע טלפון מאחת מבנותי (לה יש הפרעת קשב וריכוז) שבו היא אומרת: “אימא אני ורמי ( החבר שלה ) מאחרים  לארוחה כי רמי איבד את הארנק שלו ואנחנו מחפשים אותו ” שאלתי : “את מי ,את רמי או את הארנק?” הבת שלי בצדק השיבה שזה לא יפה שככה אני עונה לה והוסיפה : ” אימא תהיי סבלנית אליו ,יש לו הפרעת קשב וריכוז פי אלף יותר מאשר לי”.

כשהם הגיעו (ללא הארנק) וכולנו התיישבנו לאכול, הבת שלי קמה בהתרגשות ואמרה : ” יש לי הודעה משמחת. החלטנו להתחתן ” כולנו שמחנו מאוד ואני חשבתי לעצמי (תוך כדי הארוחה) “כשהם יחליטו להביא ילד לעולם אני אצטרך לצאת לפנסיה” כבר עשיתי עם עצמי מה שנקרא “אחד ועוד אחד “שזה אומר שאם לשניהם יש הפרעת קשב וריכוז אז אין ספק שגם לילדיהם תהיה הפרעת קשב וריכוז ואז הם יצטרכו לידם אותי כסבתא במשרה מלאה. 

מה זו הפרעת קשב וריכוז ומה זה אומר להיות סבא וסבתא לנכדים עם הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז זו הפרעה בה לוקים בדרגות חומרה שונות כ- 5%-7% מכלל האוכלוסייה.

מדובר בליקוי מולד עם בסיס גנטי תורשתי שמקורו בתת פעילות של האונה הפרונטאלית במוח, אותו אזור שאחראי על ויסות הקשב ועיכוב ההתנהגות.

להפרעת הקשב אין ביטוי פיזי-חיצוני המרמז על שונות כלשהי. מדובר בילדים או מבוגרים שנראים ‘כמו כולם’. יחד עם זאת טיבה של ההפרעה שהיא פוגעת באיכות החיים וגורמת למעגלי תסכול ברמות שונות. הלוקים בהפרעת ADHD סובלים מקשיים בתחום הלמידה, בתחום ההתנהגותי,בתחום החברתי, ביכולת לשליטה עצמית, בארגון וניהול החיים, בחיים התעסוקתיים, הזוגיים המשפחתיים, ובמישורים נוספים. הפרעת ADHD איננה נעלמת, והיא באה לידי ביטוי בכל שלבי החיים.

המודעות והבנת  המאפינים של הפרעת קשב וריכוז אצל הלוקים בה יכולה לתרום רבות לקהילה (על כל מעגליה) למורים להורים ולמעגלי המשפחה הכי קרובים –הסבים והסבתות .

מהו מוסד הסבתאות?

כיום ל”מוסד הסבתאות” יש משמעות רבה .הסבים והסבתות צעירים יותר ,עדין נמצאים בתוך מעגלי העבודה ויחד עם זאת מקומם בתוך חיי ילדיהם ונכדיהם חשוב ואינו ניתן לערעור.  זה דורש מהסבים להיות מעין “לוליינים ”  לוליין חייב לחשב את צעדיו ,את  שיווי משקלו ,את הגובה, את מידת הסיכון, את הקהל המריע. עליו להיות קשוב כל הזמן לעצמו וסביבתו,וכמובן לדאוג שלא ליפול.

האין זה מזכיר לנו את מלאכתם של הסבים והסבתות?  

כאשר לאחד הנכדים יש הפרעת קשב וריכוז אנחנו פוגשים לעיתים  בתוך הבית ומחוצה לו קשיים בהתנהלות ההורים אל מול ילדם. זה יכול לבוא לידי ביטוי בשלל התנהגויות :

חוצפה,חוסר גבולות,”בלגניסטיות” וחוסר רצון לסדר עם סיום, קושי ללכת לישון עם קושי בקימה בבוקר, קושי לחכות, רצון לספוק מידי של כאן ועכשיו, (בעיקר כשהולכים לקניות בקניון) לכאורה חוסר הבנה לדברים שנאמרים על ידי המבוגרים .רגשות אשמה ורצון להשתפר. וכמובן שיש גם צחוקים שובבות והומור.

פתאום הסבים רואים את ילדיהם מתמודדים עם שלל בעיות, לא תמיד זה מוצא חן בעיניהם. לעיתים זה מזכיר להם את עצמם בתור הורים ואיך הם עצמם התמודדו. זה אפילו יכול להזכיר לסבים את עצמם בתור ילדים ואיך ההורים שלהם התמודדו איתם.  יש פה מפגש רב דורי כשכולם למעשה מסתובבים סביב מעגלים דומים (חשוב להזכיר שהפרעת קשב וריכוז היא תורשתית)

זה יכול לעורר בשלב זה אצל הסבים  רגשות שונים : כאב, כעס,רצון לתיקון ,ביקורת ,חילוקי דעות (עד כדי קלקול יחסים) תסכול והרבה רצון לעזור ולשנות. הקשיים הם לא גזרה משמיים וניתן ללמוד איך לנהל את “מוסד הסבתאות”  באופן אחר. זה דורש הבנה ולמידה תוך שינוי דפוסי ההתנהלות בין שלושת הדורות. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה