תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הפרעת קשב וריכוז – זיהוי והתמודדות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בעיית קשב וריכוז בגילאי בית הספר היסודי

הפרעת קשב וריכוז לעומת הפרעת התנהגות

גיל בית הספר היסודי הינו השלב בו בדרך כלל מאותרת ההפרעה, אף על פי שכיום יישנה מגמה מתרחבת של מבוגרים אשר עוברים אבחון. אחד ממאפייניה של הפרעת הקשב והריכוז הוא השונות הגדולה שלה, כשהשונות הינה חשובה לאור הסטיגמה המקובלת לפיה כל בעל הפרעת קשב וריכוז מתאפיין בהיפראקטיביות ופעלתנות יתר. הסטיגמה יוצרת לעתים בלבול בין הפרעת קשב להפרעת ההתנהגות, בלבול שבעקבותיו עשויים להיכלל בקטגוריית ההפרעה תלמידים אשר מציגים הפרעת התנהגות, כשמנגד, תלמידים בעלי הפרעת קשב וריכוז “טהורה” עשויים שלא להיחשף.

 

שכיחות איתורה של הפרעת הקשב והריכוז
הסטטיסטיקות מראות כי ההפניות של ילדים לאבחון בעיות קשב וריכוז מתחילות סביב גילאי החמש, כשהשיא הוא בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, וקפיצות נוספות בשכיחות האבחון חלות בתחילת הלימודים בחטיבת הביניים ולקראת תחילתם של מבחני הבגרות. השיא האחרון נע סביב המבחנים הפסיכומטריים בעת הפנייה ללימודים אקדמיים. ילדים בעלי הפרעות קשב ללא מרכיב ההיפראקטיביות או האימפולסיביות לרוב אינם מאותרים לפני גילאי בית הספר, מהסיבה שבגילאים המוקדמים יותר הם מרוכזים קלות מתחומים בהם יש להם עניין מוקדם כמו הלגו, המחשב והטלוויזיה כשבשלושת התחומים הללו חל עיקוף הקושי של גיוס הקשב והתמדה בו.

אבחון הפרעות קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז - התחלת ההתמודדות

שלב זיהוי הקושי אצל הילד
השלב הראשוני בו מתחילים הדיווחים על קושי בקרב ילדים הינו מקביל לשלב התחלת הדרישות הלימודיות בתקופת גילאי גן החובה, במסגרת ההכנה לבית הספר בעת רכישת הרגלי הלמידה, והצורך לשבת באופן רציף ושקט לצורכי לימוד. הפתרון המרכזי בגני הילדים הוא הצמדת גננת שיח לשם סיוע בלימודים במקביל לבדיקתם של אותם הילדים באמצעות השירות הפסיכולוגי החינוכי, ובחינת האופציה של השארת הילד בגן למשך שנה נוספת לשם “הבשלה”. אמנם יישנה קבוצת ילדים שהבשלתם הרגשית הינה איטית יותר, ושיטת “הבשלה” מעניקה להם כלים להתמודדות מוצלחת יותר בבית הספר, אך בנסיבות של הפרעת קשב וריכוז, מצבם הבסיסי של הילדים יוותר ללא שינוי, לפיכך במידה ונשקלת האפשרות של השארת הילד שנה נוספת בגן מומלץ לפנות בטרם נקיטת הצעד לאבחון הפרעת הקשב.

כיצד באים לידי ביטוי תסמיני הפרעת הקשב בבית הספר?
שיאה של תקופת אבחון הפרעת הקשב הינה בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי. לרוב מדובר בילד אשר לכאורה מגיע אל מסגרת בית הספר ללא רקע קודם של קושי, כשלפתע הוא מוצא את עצמו במצבים בהם חלים הקשיים והכישלונות. הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים לרוב משולבת בהיפראקטיביות לא פעם נתפסים ונענשים גם אם אינם תמיד האשמים המרכזיים, בשל הנוכחות הבולטת שלהם. לעתים קרובות ניתן למצוא את מחברותיהם ריקות, או שלחליפין מעוטרות בקשקושים. הכנת שיעורי הבית מהווה עבורם סבל מתמשך המורכב מהסחות דעת רבות, פזילה מתמידה אל המחשב והטלוויזיה, לחץ מצד ההורים וקושי לזכור את החומר הנלמד. לא פעם תלמידים בעלי הפרעות קשב הינם דחויים, בריוני הכיתה או ליצניה.

יתרונותיה של הפרעת הקשב והריכוז
ילד בעל הפרעת קשב וריכוז הינו ילד אשר סובל מחיסרון יחסי במצבים של הצורך בהתמקדות ממושכת בגירוי אחד בודד. ואולם מנגד, ילד הלוקה בהפרעת הקשב יכול להגיב לגירויים רבים ומגוונים בו זמנית, הווה אומר שלכל מטבע ישנם שני צדדים, ובנסיבות מסוימות, החיסרון עשוי להפוך ליתרון. ביכולתו של הילד לראות באופן מרחבי את תמונת המצב כולה, ולא רק ולא רק גירוי בודד ונקודתי בתמונה. במצבים מסוימים מהווה היכולת הזו יתרון ברור, כמו במשחקי שדה וכדורגל, בצבי לחימה, ובמקצועות כמו משחק, שיווק, מחשבים, ניהול וכדומה. ההבנה התפתחה בעקבות ההכרה שלהפרעת הקשב קיים יתרון אבולוציוני יחסי, אשר אפשר לה לשגשג. מכאן שלא זו בלבד שההפרעה אינה מהווה חיסרון קיומי, אלא שניתן לתעל אותה ולנצל את יתרונותיה בגיל הבגרות.

יחסי הורה ילד בצל הפרעת הקשב
אחת מנקודות החיכוך המרכזיות בין ההורה לילד נקראת “שיעורי בית”. הכנת שיעורי הבית הינה סוג של מדד לקושי עבור ההורים והמורים, כשהבעיה צצה ומופיעה כבר בימים הראשונים, כשמתחילים להתקבל הדיווחים הראשונים מבית הספר שהילד לא הכין את שיעוריו, ואז גם מתחיל לרוב השלב הסיזיפי שבו ההורה מתיישב ומנסה לסייע לילדו בהכנתם. התרחיש בדרך כלל הוא שבמהרה מגלים ההורים כי מטלה אשר נועדה להסתיים תוך זמן קצרצר, נמתחת, נמשכת ואינה מסתיימת, והמתחים שהמצב יוצר כה גדולים עד כי חלק מההורים מוותרים על רעיון הסיוע בשיעורי הבית על מנת שחיי המשפחה ייוותרו שלמים.

שלב הגעת הדיווחים מבית הספר
השלב בו מתחילים להגיע הדיווחים מבית הספר לגבי ההתנהגות של הילד, מהווה בדרך כלל הגורם הנוסף לזעזוע מבחינת ההורים, בנסיבות בהם מתקיימים גם תסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות. התלמידים הפעלתנים “מושכים אש” במקרים רבים החל מיום הלימודים הראשון, וההורים מתחילים לקבל דיווחים ולהיקרא אל בית הספר. לא מעט הורים חשים תסכול ומשליכים אותו על בית הספר, מהסיבה שלא זאת בלבד שהמוסד מצפה מהם לשלוט בילד בעת שהוא נתון לאחריותם, גם להם אין הסבר מדוע הילד מתנהג כך. הזעזועים הללו מתחילים בצורה מעורפלת, בדרך כלל, בתחילת כיתה א” ומתעצמים בכיתות הגבוהות יותר.

ההיבט ההורי- סוגי תגובה מרכזיים בטרם אותרה הפרעת הקשב
התרחישים הללו אופייניים לנסיבות בהן הילד לוקה בהפרעת קשב המלווה בהיפראקטיביות ואימפולסיביות, והם יוצרים שני סוגי תגובה מרכזיים בקרב ההורים. אחת התגובות היא כעסים וחוסר אונים, כשהתחושות מנותבות כלפי הילד. הדבר העלול ליצור אצל לילד הרגשת דחייה ורתיעה על היותו נתפס כ”ילד רע”, ומשם ועד לשלב של הנבואה המגשימה את עצמה הדרך היא קצרה, וקצרה אף יותר בנסיבות בהן קיים ילד נוסף “מוצלח” יותר. תגובה אחרת בקרב ההורים היא הוויתור המתלווה לאמירה “עדיף ילד בריא נפשית ללא בגרות”, כשהאמירה לכשעצמה נכונה, אך המסר הסמוי העומד מאחוריה היא רף הציפיות הנמוך מן הילד בשל “מוגבלותו”, כשגם הנבואה הזו עלולה להגשים את עצמה.

הנבואה שמתגשמת מאליה
מחקרים מצאו כי אמונותיהם של ההורים לגבי מסוגלותם של ילדיהם ויכולותיהם מהוות מרכיב מהותי בהתפתחותם של הילדים ועתידם. שאלונים אשר בחנו את הבנת ההורים לגבי חיזוי יכולת ההתפתחות של ילדם על ידי סימון בציר אשר נע מה”קטגורי” אל ה”פרספקטיבי” מצאו כי קיים קשר בין אמונותיהם של ההורים לגבי יכולות ילדם והישגיהם בפועל של הילדים הללו בטווח העתידי. משמעות הממצאים היא כי הורים אשר ממעיטים בערכו של הילד וביכולותיו, אם בהפיכתו ל”ילד רע”, ואם בדרך ההסתכלות עליו כבעל מוגבלות, הובילו לסיכון שתפיסתם לגבי יכולותיו של הילד תהווה נבואה אשר מגשימה את עצמה, בעוד שילדים להורים שהאמינו במסוגלותם, הצליחו לפצות על מגבלות הפרעת הקשב באמצעות כישורים אחרים.

שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה