תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הצד המואר של ADHD

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הצד המואר של ADHD
הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או באנגלית ADHD היא הפרעה שפוגעות ביכולות שונות של הפרט והביטוי שלה משתנה מאדם לאדם. באופן עקרוני התסמינים הרווחים ביותר של ההפרעה הם חוסר יכולת למקד את הקשב לאורך זמן או בגירוי בודד, חוסר יכולת להתעלם מגירויים חיצוניים, קושי במתן תשומת לב לפרטים, בעיבוד של מספר נתונים בעת ובעונה אחת או בביצוע של מספר מטלות בו זמנית.

במידה וההפרעה מכילה גם אלמנטים של אימפולסיביות והיפראקטיביות, יופיע לעתים גם חוסר יכולת להימנע מתגובה או לדכא אותה, קבלת החלטות מהירה וללא מחשבה מקדימה, קושי לחכות לתור בזמן שיחה או משפט, נטייה להתפרצויות ועוד. קצרה היריעה מלהקיף את כל הסימפטומים השונים שיכולים להתבטא באדם שסובל מהפרעת קשב וריכוז, אבל כפי שאתם מבינים, הקשיים שמופיעים במהלך החיים, מהילדות ועד הבגרות אינם פשוטים כלל וכלל.

הדעה הקדומה השלילית
כתוצאה מההתבטאות של ההפרעה, נתקלים הלוקים בה בקשיים חברתיים ורגשיים שונים והסטיגמה שנוצרת בהתייחס אליהם אינה חיובית. הם נחשבים פעמים רבות לאנשים לא קשובים, לא סבלניים, לא מכילים, לתלמידים עצלנים או מפוזרים ועוד. במידה והילד שלכם סובל מהפרעת קשב וריכוז, ההמלצה הראשונה שלנו אליכם היא לספר לו את הסביבה התומכת שהוא זקוק לה, להסביר למערכת החינוכית על הקשיים שהוא מתמודד איתם, להשקיע בחיזוק הדימוי העצמי שלו ובהעצמה שלו ולהבין לעומק את הקשיים היומיומיים שהוא חווה.

לא הכל שחור
בניגוד לדעה הרווחת, הלוקים בהפרעה מסוגלים להפיק יתרונות רבים דווקא מהקשיים היומיומיים האלו. ישנן אינספור דוגמאות לאנשים שחרף הקשיים ויש שיאמרו שבזכותם, הגיעו להישגים מרשימים מאוד בענפים שונים כגון ספורט, מדע, תרבות ועוד.
ישנה סברה מדעית שטוענת כי בעקבות ההצפה הלא שגרתית של המידע באדם הלוקה בהפרעות קשב וריכוז, מתפתחת אצלו טכניקה מיוחדת לסדר את בליל המידע שמגיע מן העולם החיצון. הסידור המיוחד מוביל בסופו של דבר ליצירתיות, לפיתוח של פתרונות יוצאי דופן לבעיות שונות, לחוש הומור מפותח ולחשיבה מופשטת באופן כללי.

במידה והילד סובל מהפרעה שמאופיינת ברמות גבוהות של היפראקטיביות, ייתכן וילמד לתעל את רמות האנרגיה הגבוהות לאפיקים חיוביים. לעתים ילד היפר אקטיבי מסוגל להשקיע ימים שלמים בנושא מסוים ולהשקיע בו את כל מרצו וישנן לא מעט עדויות לספורטאים שניצלו את חוסר המנוחה שלהם כדי להגיע להישגים ספורטיביים מרשימים.

טיפול, לפני הכל
למרות היתרונות שעלולים להופיע או להתבטא בילדים הלוקים בהפרעה, דעת המומחים בתחום אחידה – הטיפול צריך להינתן כמה שיותר סמוך למועד הגלוי, בדגש על טיפול של צוות רב מקצועי. למרות הצדדים המוארים, מי שסובל מההפרעה הזו חווה קשיים רבים על בסיס יומיומי וטיפול איכותי ומוקדם עלול להקל מאוד על התסמינים ואף להעלים אותם.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה