תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הצעד הבא – אבחון פסיכו דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

במרכז הצעד הבא שבחדרה מעבירים מגוון רחב של אבחונים לילדים ולמבוגרים שפונים אליו בגלל לקויות למידה, כשלים חוזרים ונשנים בבית הספר, בעיות חברתיות ובעיות התנהגות והשתלבות בסביבה. את מרכז הצעד הבא מנהלת ליזי כץ, בעלת ניסיון נרחב במערכת החינוך בחדרה.

יחד עם ליזי נותנים שירותים במרכז גם בעלי מקצוע נוספים, כמו פסיכולוגים, תרפיסטים, מאבחנים דידקטיים ועוד. אחד התחומים יותר פעילים במרכז הוא האבחון הדידקטי, אליו מצטרף גם האבחון הפסיכו דידקטי. האבחון הפסיכו דידקטי מורכב משני אבחונים  אבחון דידקטי ואבחון פסיכולוגי. על האבחון הדידקטי בצעד הבא כבר כתבנו בהרחבה במדור אחר.

האבחון הפסיכו דידקטי מורכב מארבעה נדבכים; אבחון מיומנויות יסוד, אבחון תפקודים קוגניטיביים, אבחון יכולת שכלית ואבחון היבטים אישיותיים, רגשיים, התנהגותיים וחברתיים. המבחנים המועברים לבדיקת היכולת השכלית על ידי הפסיכולוגים במרכז הם מבחן וקסלר, מבחן בנדר, מבחן פרוסטיג ומבחן וופמן. לפי הצורך גם משתמשים במבחנים נוספים. המבחנים, המתאימים לכל הגילאים, בודקים יכולת לימודית והתאמה ללימודים.

אבחון פסיכו דידקטי מיועד לוועדות השמה, לשילוב בכיתה מיוחדת, לקבלת עזרה מסייעת בתוך בית הספר, לקבלת הקלות והתאמות ועוד. בין ההקלות בבית הספר; התעלמות משגיאות כתיב, תוספת זמן, הכתבת תשובות לבוחן, הקראת המבחן, מבחן בעל פה, שימוש בדף נוסחאות במתמטיקה, שימוש במילונית באנגלית ועוד.

תהליך האבחון הפסיכו דידקטי דומה לאבחון הדידקטי בכך שהוא מכיל התייחסות למיומנויות היסוד  קריאה, כתיבה, יכולת חשבונית ועוד, ובודק תפקודים קוגניטיביים. הוא מכיל נדבכים נוספים שאינם קיימים באבחון הדידקטי או קיימים בחלקם, כמו אבחון היכולת השכלית ואבחון היבטים אישיותיים וחברתיים. באבחון היכולת השכלית נבדקים; מנת משכל, פערים בתפקוד, וכן בדיקת היכולות והתפקודים הקוגניטיביים והשכליים של התלמיד בהשוואה לבני גילו. לגבי ההיבט האישיותי, רגשי, התנהגותי וחברתי נבדקים; הערכת הנושאים המרכזיים בעולמו הרגשי של התלמיד, הערכה של “כוחות האני”, הערכה של מנגנוני הגנה ודרכי התמודדות, הערכת היכולת ליצור קשר עם הזולת.

במרכז הצעד הבא עובדים מומחים מובילים בתחומם, בעלי רישיון. האווירה המקבלת והנינוחה במרכז הצעד הבא מקלה על הנבחן. מאור הפנים וההסברים הנרחבים אותם מקבלים ההורים לאחר האבחון, מסייעים להם לקבל את המידע המועבר אליהם בתחושה שיש תקווה, וכי הגיעו למקום הנכון, שבו יזכה ילדם לטיפול אופטימאלי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה