תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הצעד הבא – טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מהי הפרעת קשב וריכוז?

בבואנו לתאר את אופייה ומהותה של הפרעת קשב וריכוז, אנו בצוות “הצעד הבא” מרגישים שחשוב להדגיש קודם כל “מה זה לא?”. הפרעת קשב וריכוז לא מונעת בהכרח הצלחה בלימודים, הפרעת קשב וריכוז לא מונעת מהילד להגשים חלומות ושאיפות והפרעת קשב וריכוז לא מונעת התנהלות תקינה ונורמטיבית בחיים, הן בגילאי הילדות והנעורים והן בחיים הבוגרים. כעת נפנה לשאלה- מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו- התפתחותית. מבין ההפרעות הנוירולוגיות מדובר בהפרעה השכיחה ביותר בקרב ילדים ומתבגרים (לפי הערכות סובלים ממנה 5%-10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי). ההפרעה פוגעת בשורה של יכולות ותפקודים, ביניהם היכולת להתרכז לאורך זמן במשימה כלשהי, היכולת לפצל את הקשב בין מספר גירויים ומטלות (“מולטי- טאסקינג” בלעז), הימנעות מהסחות דעת, מעבר בין מטלות וגירויים וכד’. לעתים הפרעת קשב וריכוז מלווה גם בהתנהגות אימפולסיבית והיפר- אקטיבית.

ילדים הסובלים מההפרעה עלעולים לסבול השלכות רגשיות לא פשוטות, כאשר בעקבותיה הם נושאים עימם היסטוריה ארוכה של כישלונות ואכזבות בלימודים. לצד התחום הלימודי, הם עלולים לסבול מתיוג של עצלנים או “פראי אדם”, תיוג שרודף אותם הן בקרבת המבוגרים בסביבתם (הורים ואנשי חינוך) והן בקרב קבוצת הגיל שלהם, בגן או בבית הספר.

ההפרעה היא הפרעה כרונית, ובניגוד לאסוציאציה הנפוצה שלה עם שנות הלימודים בבית הספר ובאקדמיה, הפרעת קשב וריכוז ממשיכה ללוות את הסובל ממנה לכל אורך שנותיו, גם בחייו הבוגרים. צורות הביטוי של ההפרעה וחומרתה עשויה להשתנות עם הגיל, ואכן בוגרים הוסבלים מההפרעה מפגינים סימפטומים פחות חמורים של היפר- אקטיביות, ועיקר הקושי שלהם הוא בהתארגנות. עם זאת, גם בגיל מבוגר עלולים הסובלים מההפרעה להתקשות ביחסים בינאישיים. מסיבה זו, אנו במרכז “הצעד הבא” רואים חשיבות מיוחדת באבחון נכון של ההפרעה וטיפול בה.
אימון לבעלי הפרעת קשב וריכוז

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

במרכז “הצעד הבא” אנו מבקשים להביא וליישם את מה שלמדנו מניסיון ארוך שנים במרכז ומחוצה לו- דאימון אישי תוך ליווי צמוד מסייע רבות לשיפור היכולות של בעלי הפרעת קשב וריכוז, ומכאן שהוא מסייע רבות בשיפור איכות חייהם. תהליך האימון נגזר מהמענה על שלוש שאלות בסיסיות:
– היכן אתה נמצא היום? ילדים ובני נוער לרוב אינם מרוצים מההתמודדות הנוכחית שלהם עם הפרעת הקשב והריכוז.
– היכן היית רוצה להיות? כמו כולם, גם בעלי הפרעת קשב וריכוז רוצים להיות במקום בו הם מרגישים כי הם ממצים את יכולתם וחווים הצלחה ותחושת שליטה.
– מה אתה מוכן לעשות בשביל להגיע לשם?

במסגרת תכנית האימון, האדם המתאמן זוכה להבנה מעמיקה יותר של ההפרעה שלו, משמעותה, מה היא כוללת ומה לא. עוד הוא רוכז כלים וטכניקות לשיפור הניהול העצמי (ההתארגנות ללמידה, התמודדות עם לוחות זמנים, תכנון וכיוב’), לומד כיצד לפתח דיבור פנימי המאפשר לו להפחית את מידת האימפולסיביות שלו ולחוש כי יש טווח ביטחון בין הרגש והתחושה לבין המעשה, עובד על מיומנויות חברתיות וזוכה ליטול חלק בתהליך עיצוב התנהגות באמצעות “כלכלת אסימונים”. לכל אורך התהליך צוות “הצעד הבא” מלווה את המתאמן ונמצא שם בשבילו ובשביל משפחתו במסע לתפקוד יומיומי תקין, רגוע ומעצים.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה