תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הקשר בין מבחן TOVA וביטוח לאומי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

היקף אוכלוסיית ליקויי הלמידה בקרב האוכלוסייה בישראל מוערך ב- 15% על פ הנתונים הנמצאים ברשות ביטוח לאומי ונאספו במדגם אוכלוסייה מקיף שנערך על ידי טובי המומחים לכך בארץ. מטה האגף והשיקום במוסד ביטוח לאומי מקיים פגישות רבות בנושא ליקויי למידה על מנת להגדיר כללים לקביעת אחוזי נכות רפואית בגין ליקויי למידה והגדרת הזכאים מתוך האוכלוסייה הנכללת בין האנשים הסובלים מליקויי למידה על מנת לקבל עזרה ושיקום מקצועי דרך ביטוח לאומי. בנוסף לממצאים אלה התגלה כי כ- 7% מהלומדים במוסדות להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות, מכללות וכד’) מוערכים כסובלים מליקויי למידה. צוות רב תחומי אשר פעל מטעם ביטוח לאומי בשנת 2010 הגיע למסקנה כי יש ריבוי מבחנים, מבדקים, אבחונים ושיטת כאלה ואחרות אשר נעשים על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים ולפיכך הוחלט בביטוח לאומי כי יש להתקין תקנות וליצור אחידות כדי שתהיה אחידות במבחנים בהם בודקים ומעריכים נבדקים וכך מבחן TOVA נבחר כאחד המבחנים  בהם יש להשתמש במערכת המבחנים והאבחונים המחייבת.

קביעת נכות ואחוזים

בכל תביעה המוגשת לביטוח לאומי יש לכלול אבחון פסיכודידקטי או אבחון דידקטי שבוצע טרם הגשת התביעה לביטוח לאומי. במידה ולקויות הלמידה כוללות גם הפרעת קשב והפרעת ריכוז יש להגיש גם את תוצאות המבחנים שנערכו לאבחון בעיה זו כדוגמת מבחן TOVA כולל חומרת הבעיה. בהתאם למסמכים אלה יוכל הרופא אשר בודק כל מקרה לגופו להתייחס להשלכות הכרוכות בכך לאורך השנים ועל השפעת לקות הלמידה או בעיית הקשר והריכוז על לימודים במוסדות אקדמיים והשפעתן בנוגע לתעסוקה. אחוזי הנכות הנקבעים לאדם הנבדק נעים בין 0- 20 % כאשר לקות למידה מזערית מחושבת באפס %, 10% יקבלו בעלי לקויות למידה בדרגת חומרה בינונית ו- 20% מקבלים בלי לקויות למידה גבוהים וחמורים. לקויות למידה אלה מוגדרות על ידי ביטוח לאומי עבור מי שסובל מדיסלקציה חמורה, כלומר בני אדם אשר אינם מסוגלים לקרוא ולכתוב, אנשים הסובלים מבעיות זיכרון קשות, אנשים אשר עברו מבחן TOVA,נבדקו ואובחנו כבעלי לקויות למידה ועוד. אבחון באמצעות שיטת מבחן זו מוכר כיום על ידי גופים כמו ביטוח לאומי, משרד הביטחון, חוות דעת משפטיות ותביעות ביטוח.

הורים לילדים עם בעיות קשב ריכוז

הורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז ובעיות של לקויות למידה פונים למכוני אבחון דרך קופות החולים או ישירות מביטוח לאומי כדי שיוכלו להגיש תביעת זכאות ועזרה מביטוח לאומי. ביטוח לאומי מכיר בלקויות למידה ובעיות קשב ריכוז חמורות כנכות והורי הילדים יכולים לקבל עזרה כספית וכן עזרה שיקומית בהתאם לממצאי מבחן TOVA. ההכרה בביטוח לאומי היא לא רק לילדים אלא גם לסטודנטים ומבוגרים אך עדיין אין תחיקה בישראל או תקנות מפורשות המגדירות את הנושא ולרוב, ביטוח לאומי יעניק זכויות בהתאם למצב הכלכלי בבית. כאשר פונים למכון אבחון, בין אם הפניה נובעת מצורך ורצון של ההורים ובין אם ההורים קיבלו הפניה מהמוסד החינוכי בו משולב הילד, כדאי להתייעץ עם צוות המכון ולהכיר את כל שיטות האבחון הקיימות. לעתים כדאי לשלב שתי שיטות אבחון על מנת לקבל תוצאות אבחון מדויקות יותר.

 פורסם בקטגוריית: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה