תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

הריטלין – יתרונותיו וחסרונותיו מגילאי הגן ועד לאקדמיה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הריטלין – מהם ההיתרונות ומהם הסרונות בכל השלבים התפתחותיים

תרופות מעטות בלבד זכו לפרסום נרחב ופופולאריות כמו הריטלין, בעיקר בשל ההתנגדות הרבה לשימוש בה. הריטלין נמצא בשימוש מעל לשישים שנה, ועל אף האזהרות הרבות מצד מגוון גורמים, הסטטיסטיקות מראות כי קיימת עליה תלולה בשימוש בו. הריטלין הינו שמו המסחרי של מתילפנידאט – תרופה לטיפול בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. ידוע כי בקרב אנשים הלוקים בבעיות קשב וריכוז קיים חוסר איזון במוליכים עצביים אשר קשורים ליכולות כמו קשב וריכוז. הריטלין מווסת את חוסר האיזון ופועל כתרופה מעוררת. על אף שהנושא עדיין לא מוצא עד תום, המחקרים מראים כי התרופה מסייעת לשיפור הריכוז, להישגים ולהערכה העצמית. מספר המאובחנים הלוקים בהפרעות קשב עומד על 3%-5%, והתרופה בעלת השפעה על כ-80% המאובחנים הנוטלים את התרופה. התרופה מתילפנידאט משווקת במספר תצורות שונות תחת השמות ריטלין, דיטרנה וקונצרטה.

טיפול תרופתי בהפרעות קשה וריכוז - ריטלין
טיפול תרופתי בהפרעות קשה וריכוז כגון ריטלין

ריטלין לילדים בגילאי הגן

אבחון הפרעות הקשב מתבצע בגילאים מוקדמים יותר ויותר, ובימינו מאובחנים ילדים כבעלי הפרעות קשב גם בגילאי הגן. בשנת 2011 העניק האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים אישור למתן ריטלין לילדים שהינם מעל לגיל ארבע. בישראל, האישור לשימוש בריטלין עבור ילדים מתחת לגיל שש ניתן באמצעות בקשה מיוחדת בלבד. הסיבה לכך שרופאים מאשרים מתן טיפול תרופתי בריטלין לילדים בעלי הפרעות קשב כבר בגילאי הגן היא על מנת להקטין את הסיכון להיווצרות של דיכאון או חרדה על רקע תחושת הכישלון המתלווה אל הפרעות הקשב. יחד עם זאת, יישנם אנשי מקצוע רבים המתנגדים נחרצות למתן טיפול תרופתי בריטלין בגיל כה צעיר. מחקרים שנערכו בקרב ילדים בגילאי 3-5, שאובחנו כבעלי ההפרעות קשב ברמה בינונית עד קשה, מצאו כי יעילות הטיפול התרופתי בגילאים הללו אינה גדולה, כשבחלוף מספר שנים לא נמצאו הבדלים כלשהם בין ילדים אשר קיבלו טיפול תרופתי בגילאים המוקדמים לבין אלו שלא.

ריטלין בבית ספר היסודי והעל יסודי

לתלמידי בית הספר ניתנות תרופות מגוונות, המכילות את אותו המרכיב של החומר הפעיל, על פי צרכי התלמיד ומצבו, כמו קונצרטה, ריטלין במינונים שונים וריטלין בשחרור מושהה, כשלכל תרופה יש זמן פעילות שונה. בשנים האחרונות עלתה מגמת השימוש בריטלין בישראל, כשעל פי הערכות שונות כ-20% מן התלמידים בגילאי בית ספר היסודי נוהגים ליטול ריטלין באופן קבוע, כשבנוסף לכך גם 30% מקרב תלמידי העל יסודי ו-40% מקרב הסטודנטים נוהגים ליטול ריטלין לפני בחינות. ייתכן והעלייה בשימוש התרופתי נובעת ממודעות רבה יותר לתחום ואבחון מתאים, וכן מן העובדה שהנושא הפך לאקטואלי ושכיח בשיח הציבורי, עד לרמות של אבחון יתר באוכלוסיות מסוימות. מחקר ישראלי מראה כי אין די באבחון הפרעת קשב, ויש גם צורך לבחון את ההפרעות הנלוות בטרם מחליטים על טיפול תרופתי בריטלין. המחקר הראה כי 28% מקרב הילדים בעלי ההפרעה המאובחנת סובלים אף מלקויות למידה, ואחוז בלתי מבוטל מקרב הילדים לוקה גם מהפרעות נלוות נוספות, כגון הפרעה מרדנית ומתנגדת, חרדה ונטייה לדיכאון.

ריטלין בקרב סטודנטים ומבוגרים

הלשכה לאתיקה מטעם ההסתדרות הרפואית החליטה בשנת 2011 לאפשר לכל דורש את תרופת הריטלין, ולהתיר את שימוש בה גם לכאלו שלא אובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז. היתר השימוש בתרופה עשוי לשמח במיוחד סטודנטים, ואת כל אלו הנמצאים תחת לחץ הכרוך ברמות ריכוז גבוהות מאוד ולאורך שעות. ההחלטה נובעת מן הסברה כי גם אנשים ללא הפרעת קשב וריכוז עשויים להפיק תועלת מנטילת התרופה לפני מבחנים או במהלך של לימודים מאומצים, זאת היות והסיכון הכרוך בשימוש הינו זניח, ואין חשש לפגיעה במטופל או באחרים עם נטילתה, ומתוקף זכותו של כל אדם למיצוי עצמי אופטימאלי. סטודנטים רבים מדווחים בעקבות ההיתר על יכולת ריכוז מופלאה במהלך של שעות ממושכות, המסייעת להם להיוותר ממוקדים בלימודים שמונה עד עשר שעות, וללא ההתפתות להסחות דעת. הדבר מאפשר לסטודנטים ללמוד למבחנים באופן ממוקד ויעיל, ולסיים עבודות סמינריוניות בפרקי זמן קצרים הרבה יותר. הנסיבות לשימוש בריטלין במהלך הלימודים ברורות מאליהן.

בעד ונגד הריטלין

יחד עם זאת ריטלין הינה עדיין תרופה, ויש לה תופעות לוואי העשויות לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה משתנות בקרב אנשים שונים, בדיוק כמו בכל תרופה אחרת. סטודנטים רבים נוטלים את התרופה באופן בלתי מסודר, בעיקר במהלך מבחנים ומטלות אקדמיות, ולתרופה עשויות להיות תופעות לוואי אשר ישיגו בדיוק את התגובה ההפוכה, כמו חוסר מנוחה, חוסר שקט, הפרעות שינה קשות, יובש בפה, כאבי בטן וכאבי ראש. על כן מומלץ לבחון את השפעת התרופה במהלך שבוע עד שבועיים בטרם ניגשים אל המבחן או המטלה, ולהיוועץ ברופא מומחה בשעת הצורך. יחד עם זאת, הניסיון בשטח מוכיח כי עבור תלמידים רבים ריטלין מהווה הסיכוי היחיד למיצוי הפוטנציאל הטמון בהם. הדילמה והשיח לגבי בעד ונגד הטיפול בריטלין אינן שייכות לעולם האקדמיה והמחקר בלבד, ויישנה תעמולה רבה נגד הריטלין. קושי נוסף נובע בהיבט האתי, מעצם העובדה שהשימוש בריטלין משפר ביצועים גם בקרב אנשים ללא הפרעות קשב, ומעצם נטילת הריטלין בקרב האנשים הללו עלול להיווצר מצב שבו יגיע היום בו כולם ייאלצו ליטול ריטלין, על מנת לעמוד בציפיות היומיומיות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה