תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

התועלת שמפיקים מתוך אבחון דידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

אבחון דידקטי הוא סוג מסוים של אבחון, שנועד לבדוק האם לנבדק יש לקויות למידה מסוימות. היוםכמעט כל הורה רוצה לקחת את הילד שלו אל אבחון דידקטי, על מנת לוודא שאין לו קשיים מסוימים רגע לפני כיתה א’. אבל רגע לפני שאתם מריצים את הילד, כדאי להבין מה בדיוק עושים בתוך אבחון דידקטי, ויותר חשוב מכך – מה ההשלכות של אבחון כזה, ומה למעשה הוא בא להציע.

אבחון דידקטי הוא לא רק אבחון. למעשה, זה אבחון שבא לתת לכם גם פתרון מסוים, במידה ואכן נמצאו קשיים מסוימים. משום שבמקרה של אבחון דידקטי בוחנים המון אספקטים שונים – יכולות זיכרון, יכולות מתמטיות, יכולות לעיבוד של טקסט נקרא, יכולות הבנה של טקסט נשמע וכיו”ב, הוא מורכב למדי.

איך מתקבלות התוצאות?

לכן, התוצאה של אבחון דידקטי היא לא ציון אחד כולל, אלא אבחון פרטני ומפורט לכל אחד מהדברים שנלמדו. אדם שעבר אבחון דידקטי ויקבל את התוצאות, או לחלופין ילד שעבר אבחון דידקטי והוריו מקבלים את התוצאות, יקבל מידע מפורט על כלל היכולות שנבדקו. בתוצאות האבחון ידגישו לא רק את הנקודות הבעייתיות שנתגלו באבחון, אלא גם את נקודות החוק.

מדוע חשוב, כי אבחון דידקטי יגלה גם את נקודות החוזק? על מנת בין השאר להפריך בעיות אחרות שאולי חשדתם שיש. לדוגמה, לעתים תלמיד שחווה קושי עקב דיסלקציה, עלול לפתח גם קושי בעמידה מול קהל, אולם זוהי לא לקות למידה –  כי אם לחץ נפשי שהתלמיד חש, עקב ליקוי אחר שבכלל יש לו בתחום הקריאה, וממצב של מבוכה בקריאה מול קהל, הילד עלול לפתח חשש כללי מעמידה מול קהל, גם לא במצבים שבהם הוא צריך לקרוא דבר מה. בתנאים מבוקרים של אבחון דידקטי אפשר לשים לב בדיוק מהן הבעיות, אם הן בכלל קיימות.

חשוב מאד להבין, כי המבחן של אבחון דידקטי, בנויים למעשה על הבסיס של תורת המבחנים. למה חשוב להבין את זה? כי לא פעם, אבחון דידקטי בא למדוד את הנבחן ביחס לשאר האוכלוסייה. במילים אחרות – התוצאות הן תמיד יחסיות ביחס לנורמה. לכן, אבחון דידקטי תמיד יינתן כתוצאה השוואתית לאנשים בני אותו גיל של הנבחן, בעלי אותה מנת משכל, ולעתים קרובות אף מאותו מין, זאת משום שבשנים האחרונות מבינים כי הבדלים מגדריים יכולים לגרור איתם גם הרגלי למידה שונים לחלוטין.

ומה הפתרון שמוצע?

הכוח המרכזי של אבחון דידקטי זה שלא מדובר רק בסוג מסוים של אבחון. ממש כמו בדיקת TOVA (אשר קשורה להפרעות אחרות של קשב וריכוז), מדובר באבחון שלמעשה נותן פתרון. אם בעקבות אבחון דידקטי אובחן הנבדק כבעל לקות למידה אחת הוא יותר, האבחון גם ימליץ על דרכי טיפול, או דרכי הקלה. חשוב לציין, כי הפתרון שמוצע במסגרת אבחון דידקטי הוא פתרון מאד אינדיבידואלי. מדוע זה כך? כי בהגדרה, לקויות למידה הן מאד הטרוגניות: אנשים שונים, יכולים לסבול מלקויות שונות, וכמו שלכל פאזל יש פתרון מיוחד משלו – כך גם אנשים עם לקויות למידה. בין שלל הפתרונות אשר אבחון דידקטי יכול להציע, אפשר לציין תוספת זמן במבחנים, אפשרויות להקראה של מבחן בעל פה, הגדלה של טפסי בחינה, או מתן פטור משאלות מסוימות בבחינה.

לעתים, אבחון דידקטי ימליץ על פתרונות יותר מיוחדים כמו לדוגמה בחינה בנוסח מיוחד, שיקל על הנבחן להבין את המשמעות. אפשרות אחרת הקלה אשר אבחון דידקטי יוכל להמליץ עליה היא התעלמות משגיאות כתיב של הנבדק – לעתים אנשים בעלי מנת משכל גבוהה מאד, שיש להם הפרעה של דיסגרפיה, יכולים להגיע לתובנות מרשימות, אך שגיאות הכתיב שלהם עלולות לגרום לניסוח להיראות מוזר. באמצעות אבחון דידקטי אפשר כאמור להצביע על הפתרון המומלץ ביותר.

לעתים קרובות, במקביל לפתרונות, ימליצו האנשים שערכו אבחון דידקטי לנבדק או להוריו, על אסטרטגיות שונות של לימוד, שיכולות להתאים לנבדק, למרות הליקוי שלו, ובכך לאפשר לו להסתדר גם בטווח הארוך, ולאו דווקא במסגרת לימודית ספציפית. אלמנטים כמו תוספת של זמן לביצוע משימות או חלוקה למשימות קטנות שמשפרת את הריכוז והקשב בעת ביצוע כל משימה ומשימה.

קראו עוד על: אבחון דידקטי מחיר

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה