תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

חגית דויטש – הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקויות למידה- אך לא רק

נכון הדבר שתלמידים המתמודדים עם לקויות למידה מתמודדים עם קושי בגזרת בית הספר והלמידה. עם זאת, חגית דויטש מבקשת להזכיר כי פעמים רבות הקושי לא מתחיל ונגמר בכיתה (או מול שיעורי הבית). לקות למידה היא לקות ממוקדת. כלומר, היא מתבטאת רק במצבים שבהם האדם נדרש לעשות שימוש בתפקודים שבהם הוא סובל מלקות. בעוד שהיבט זה הוא חיובי מאחר והוא מותיר אזורים תקינים נרחבים שעשויים אף לשמש כבסיס להתחזקות בהתמודדות עם הלקות, הוא גם טומן בחובו מלכוד: בגלל היותה ממוקדת, הלקות אינה נראית לעין אלא בסיטואציה הלימודית. לכן, לעתים קרובות, תלמידים לקויי למידה עלולים לסבול מתיוג של עצלנים או סרבני למידה, ולא לזכות ליחס האמפתי והמבין שהם זקוקים לו. מסיבה זו תלמידים רבים מקבוצה זו מועדים לפתח תסכול, מצוקה רגשית ופגיעה קשה בדימוי העצמי. בנוסף, בקרב תלמידים הסובלים מלקויות למידה יש שכיחות גבוהה יותר של קשיים נוספים, כגון הפרעת קשב וריכוז. חשוב כי הגורמים החינוכיים והטיפוליים הבאים במגע עם הילד יהיו ערים למורכבות של ההתמודדות בפניה הוא ניצב.

מה זה בעצם הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת היא תחום חינוכי שנועד לטיפול בקשיי למידה. התלמיד הנזקק לסיוע של הוראה מתקנת הוא התלמיד שלמרות שהוא יושב בכיתה ונחשף לאותן דרכי הוראה ותכנים כמו יתר בני גילו, הוא אינו מצליח להפיק מהם את מירב התועלת ולהתקדם בהתאם לנורמה המצופה ממנו. נקודה זו מובילה למאפיין המרכזי של הוראה מתקנת והוא ההתאמה האישית: תכנית הוראה מתקנת נעשית על בסיס אישי, מותאמת ספציפית לכל תלמיד ותלמיד על פי צרכיו והקשיים שהוא מפגין. בהוראה מתקנת נעשה ניסיון להביא ללמידה זוויות אחרות ושונות (למשל- שימוש תדיר בעזרים ופעילויות להפנמה של החומר ולא רק העברה “יבשה” של מידע וכללים), לבסס את הלמידה בתחומים הקשים על נקודות החוזק של התלמיד, ולבצע מעקב תדיר אחר התקדמותו (תוך מוכנות להגמיש ולשנות את התכנית בהתאם לתוצאות).

אופייה של ההוראה המתקנת שונה מילד לילד, וגם הדגשים שלה משתנים עם הגיל. חגית דויטש מעידה כי בקרב תלמידי בית הספר היסודי יש דגש משמעותי על תחומי השפה והקריאה (פעמים רבות ילדים שלא הצליחו לרכוש באופן מלא את מיומנויות הקריאה מתקשים בעקבות כך להבין את החומר בכיתה), בעוד שבקרב תלמידים בוגרים יותר, עיקר העבודה היא על הקניית כלים לשיפור סגנון העבודה והלמידה, וקידום הפיכתו של הלומד לעצמאי ויעיל יותר בהתנהלותו מול החומר (ארגון חומר, שיפור הזיכרון, למידה יעילה למבחנים וכיוב’). מתוך ההיכרות המעמיקה של חגית עם חומרי הלימוד בחטיבות הביניים, מתאפשר לה לקשר את הלמידה לחומר הנלמד בכיתה, ולהעצים את ההבנה וההפנמה בקרב התלמידים.
חגית עובדת באזור ראשל”צ ומזמינה תלמידים והורים המתמודדים עם קשיי למידה לפנות אליה על מנת לבחון את האפשרויות לשיפור המצב וקידום התלמיד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה