תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טובה כץ – מאבחנת דידקטית

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טובה כץ הינה אשת חינוך ותיקה ומאבחנת מומחית בדיסלקציה. טובה בעלת ניסיון טיפולי רב ועבדה עם אלפי ילדים במהלך השנים. טובה מודעת לחשיבות הרבה של ביצוע  אבחון איכותי ולהשפעה האדירה שיש לכך על התלמידים. לכן, היא מבצעת אבחונים מקיפים, אישיים ומקצועיים על מנת להעמיד לרשות הילדים וההורים את הכלים הטובים ביותר להצליח ולהתקדם.

לקויות למידה הוא מושג כולל למשפחה של לקויות למידה, אשר לרוב נוצרות עקב שינויים נוירולוגיים- קוגניטיביים במוח האדם. בנוסף לכך, רבים מבעלי הלקויות נולדים עם שינוי כלשהוא במערכת העצבית- מוחית אשר מתבטא בקיומה של הלקות. חלקם מפתחים לקויות אלו כתוצאה משיטת הוראה שאינה מתאימה להם, כתוצאה מלחצים חברתיים-פסיכולוגים שונים, כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז קיימת או כתוצאה מפער לימודי מהעבר אשר השפיע עד לכדי פיתוח לקות. לקויות הלמידה השכיחות ביותר הינן דיסגרפיה, דיסקלקוליה ודיסלקציה. הדיסלקציה הינה הפרעה ייחודית בכך שהיא משפיעה על מיומנות לימודית בסיסית ביותר- מילים, כתוב וקריאה.

הדיסלקציה הינה לקות למידה אשר הפכה לשכיחה מאוד, לערך כ-15% מכלל הילדים חווים לקות זו. הדיסלקציה משפיעה על תהליכי קריאה, עיבוד, ניתוח, שליפה וביטוי של מילים כתובות ומילוליות. לקות זו מתבטאת במגוון דרכים וביניהן בעיה בהפיכת אותיות בכתיבה, העתקת אותיות מלוח או מספר תרגול, לימוד וקריאה האלף-בית העברי, למידה בעל-פה, קושי בהבעה בכתב, בלבול בצבעים, קריאה איטית ומסורבלת שמשפיעה על הבנת הנקרא ועוד.

אבחון דיסלקציה בגיל צעיר הינו מרכיב חשוב מאוד בתהליך הלמידה של הילדים. בעקבות ההשפעה הגדולה של הלקות על תהליכים חינוכיים רבים, ישנה חשיבות רבה לגיל המאובחן- שכן ככל שמקדימים לבצע אבחון ולאחריו טיפול מתאים- כך ממזערים את ההשפעות השליליות של הלקות ומפתחים מסגרת לימודית נכונה לבית הספר ולחיים האישיים. המאובחן צריך מומחה אשר יגדיר ויסביר לו במדויק מהי הבעיה, כיצד היא מפתחת, שלבי ההתפתחות שלה, השפעותיה והשלכות והכי חשוב- הדרך הנכונה והאישית לפתרון של הלקות- בשביל זה טובה נמצאת עם אתכם ומביאה לכם מניסיון רב- שנים שיכול להוביל לשינוי של ממש בחיים.

טובה הינה אשת חינוך ותיקה, מורה לחינוך מיוחד ולהוראה מתקנת. את לימודיה האקדמאיים היא עשתה באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר שנות עשייה רבות בבתי ספר, מוסדות חינוך ובמערכת החינוכית, היא החלה לתרום מהניסיון שלה גם במקומות נוספים כגון מכון “אדלר” אשר בה למדה, אגודת “ניצן” אשר היא גם ניהלה את אחד מסניפי האגודה ובמיוחד- בסדנאות ובקבוצות לימוד להורים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. כמו כן, היא מכשירה ומדריכה מאבחנים ומטפלים בתחילת דרכם.

בעת ביצוע האבחון, ישנה חשיבות רבה להתמקדות בגורמים האישיים של הנבדק, אשר רק בעזרתם ניתן להגדיר את רמת השפעתה וחומרתה של הלקות, את שיטת הטיפול המתאימה ביותר לנבדק ואת הדרך לסגל אסטרטגיות למידה אישיות. לא כל טיפול שמצליח לכולם, טוב בהכרח למקרה ספציפי. הוא בהחלט יכול לעזור אך לא יביא למהפך חיובי בשטח. לכן, ככל שמקדימים לבצע אבחון אצל מומחיות כמו טובה, כך גדלים הסיכויים ליישם את השיטה בהקדם ולשפר הישגים לימודיים.

נקודה מעניינת בסיפור לקויות הלמידה היא שלקויות למידה אינן משפיעות רק על ההישגים הלימודיים, אלא שהן גם משפיעות על יכולות חברתיות והרגשת דימוי עצמי וביטחון עצמי. אצל ילדים צעירים, אשר חווים את הלחץ החברתי החזק בבית הספר, את הרגשת התסכול בהתמודדות עם אתגרים משמעותיים ראשונים של החיים ואת התחלתו של “המרוץ” להצלחה ולעושר- כל אלו יכולים להיות מושפעים מקיומה של לקות. הלימודים הם דבר חשוב מאוד והילדים יודעים זאת, אך בהיותם אנשים צעירים, לפעמים חסרה להם הפרופורציה הנכונה לקשיים אלו והם יוצאים מהגבולות הברורים שלהם. הילדים מבצעים השלכה וקשר ישיר בין הישגים לימודיהם, להצלחה בחיים, לזוגיות ואהבת נעורים, ליכולות אישיות או למי שיגדלו להיות בעתיד. לנו כהורים ומחנכים יש את החובה להגדיר את הגבולות הנכונים, לתת תמיכה ואהבה ולהעניק את העזרה הטובה ביותר שניתן להעניק בתחום חשוב לחיים. חלק מרכזי מאותה תמיכה ועזרה היא בכך שתעניקו לילדים יעוץ והדרכה מפי מומחים ויועצים ותיקים כדוגמת טובה. אתם מוזמנים להגיע לאבחון איכותי אצל טובה, להכיר את המאבחנת שכולם כבר מכירים ולהתחיל את המסע בדרך לשינוי והצלחה בלימודים. טובה מבצעת אבחון וטיפולים במרכז הארץ ובאור- יהודה.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה