תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בבעיות קשב וריכוז ע”י טיפול רגשי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול בבעיות קשב וריכוז

כיום בישראל משנה לשנה מאובחנים יותר ויותר מקרים של ילדים שסובלים מבעיות והפרעות בקשב ובריכוז. מדובר על תופעה שמתרחבת בממדים מדאיגים ואנשי מקצוע רבים נותנים עליה את הדעת באמצעי התקשורת השונים ובחוגים האקדמיים כאחד. בטקסט הקצר שלפניכם לא נסקור את שיטות האבחון או את הסיבות למקרים הרבים שמאובחנים בשנים האחרונות. בטקסט זה בחרנו להתייחס דווקא לשיטות הטיפול ולהתמקד בהשוואה בין שיטות טיפול תרופתיות לבין טיפול ריגשי בבעיה. קריאה נעימה.

ריטלין, לא רק השפעות כימיות

התרופה המקובלת ביותר היום בישראל לטיפול בבעיות קשב וריכוז היא ריטלין שבעיני רבים נחשבת לתרופת פלא. אחד היתרונות שלה מבחינת אנשי חינוך רבים היא מהירות ההשפעה שלה. טיפול ריגשי אכן לא מסוגל לספק את קצב השינוי המהיר בהתנהגות התלמיד. מטופל בגיל בית הספר שמושם במשטר ריטלין הופך באחת מילד נמרץ, סקרן ומלא אנרגיות לתלמיד פסיבי ושקט. בעיני המורה שסבלה מהפרעות מצד התלמיד עד שהחל ליטול ריטלין נחשב השינוי לשינוי מבורך.

חשוב מאוד לציין כי לריטלין השפעות כימיות רבות על תפקוד המוח של הילד וכתוצאה מכך על התנהגותו. לא ניגע במאמר זה בשינויים הכימיים שעוברים על מטופל שנמצא במשטר ריטלין. למרות זאת נעסוק בהיבטים חברתיים רגשיים שנלווים לשימוש בתרופה. ראשית ברגע שילד מאובחן כסובל מהפרעות קשב וריכוז או מבעיות קשב וריכוז מתייחס לעצמו כילד בעייתי או מופרע. התווית הזו תלך אחריו לכל מקום וללא טיפול ריגשי שיכניס לו פרופורציות לנושא, הוא עלול להתחיל להתנהג בהתאם לתווית. מסיבה זו ילדים רבים שמתחילים לקחת ריטלין מתחילים להתנהג בצורה מוזרה ומטרידה לעתים קרובות.

בנוסף לכך, ילד שנוטל תרופות באופן קבוע עלול להיחשב לילד מוזר ובעייתי בעיני חבריו לכיתה. כתוצאה מכך הוא עלול לסבול מניכור ומבידוד חברתי. טיפול ריגשי הולם יכול לטפל בבעיה ולהעצים את הילד, להעניק לו כלים להתמודד עם הבעיה שלו ועם המצב החדש הוא נתון בו מבחנה רגשית וחברתית. כמו כן עצם ההתנהגות של הילד שעוברת שינוי קיצוני יכולה לגרום לחבריו הקרובים של הילד שלא לזהות אותו עוד וכתוצאה מכך להפנות לו עורף ולהתרחק ממנו.

היתרונות של טיפול ריגשי

ראשית, כאשר ילד מתחיל בטיפול תרופתי לא ניתן להתעלם מההיבטים הרגשיים העמוקים שכרוכים במשטר התרופתי. אי לכך בכל מקרה מומלץ להתחיל טיפול ריגשי תומך. מלבד זאת, טיפול ריגשי לעתים קרובות מאתר בעיות שונות שיכלו להוביל למצב ולטל בהן. טיפול תרופתי מטפל בתסמינים ולא בעיה עצמה. טיפול ריגשי עלול להצביע על בעיות שונות שמתבטאות בסימפטומים של בעיות קשב וריכוז בעוד מדובר למעשה בגורמים שונים לגמרי. כמו כן טיפול ריגשי כפי שציינו יכול להעניק לילד כלים להתמודד עם המצב החדש ולגרום לו להעצמה, לתרום לדימוי העצמי ולתחושת הערך העצמי ועוד.

לעתים קרובות טיפול ריגשי באופן בלעדי יכול להוביל לתוצאות מצוינות ללא שום צורך בהתערבות כימית כלל. מורים מסוימים יכולים להתנגד לרעיון של טיפול ריגשי משום העובדה שהוא אורך זמן רב יותר וכיוון שהתוצאות שלו נראות לעתים בשלב מאוחר יותר מאשר בטיפול התרופתי. הנקודה החשובה היא לא לתת לאיש להלחיץ אתכם בשלב בו אתם צריכים לקבל החלטה גורלית כל כך כמו האם לשלוח את הילד לטיפול תרופתי, טיפול ריגשי או טיפול משולב.

בעיות קשב וריכוז – לא רק בילדים

טיפול ריגשי בהפרעות קשב וריכוז לא מיועד רק לילדים. ישנה השקפה מוטעית ומטעה בקרב הציבור כי הפרעות קשב וריכוז הינן מנת חלקם של ילדים ומתבגרים בלבד. מדובר בהשקפה לא נכונה. מבוגרים רבים סובלים מקשת רחבה של תופעות שנכנסות תחת המטריה הרחבה של הפרעות קשב וריכוז. מאחר ולא היה מקובל עד לפני כשני עשורים לשלוח ילדים לאבחון, מבוגרים רבים לא עברו אבחון מעולם והם נתקלים בקשיים שונים על בסיס יומיומי. מבוגרים אלו יכולים להפיק תועלת רבה אם יבחרו באפשרות של טיפול ריגשי.

הסימפטומים של בעיות קשב וריכוז הם רחבים ומגוונים והם מופיעים בעוצמות שונות. מדובר בין היתר על היכולת לחלוקת קשב, היכולת להתרכז בדבר אחד ולשמר את הקשב לאורך זמן, ניהול נכון של זמן, תחושת זמן, יכולות זיכרון ויזואליות וכיו”ב. בעיות קשב וריכוז מובילות במבוגרים רבים לביות זוגיות, בעיות נהיגה וכיו”ב. קחו זאת לתשומת לבכם.

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה