תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במרכז רפואי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

בשנים האחרונות ניתן לראות כי גם בתי החולים וקופות החולים נערכים לקראת מתן טיפול בהפרעות קשב וריכוז וכי מחלקות חדשות נוסדות ומרפאות טיפול אלה קוראות בעיקר למבוגרים אך גם להורי ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז להגיע למוקדי הטיפול המקצועיים בבתי החולים. אחד היתרונות בטיפול בבית חולים היא האפשרות לקבל טיפול על ידי רופאים מנוסים המגיעים מתחומים שונים וכך ניתן לקבל טיפול משולב של אנשי צוות המרפאה הכולל נוירולוגים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים ונוירופסיכולגים. לפני התחלת הטיפול במבוגרים ניגש המטופל לאבחון הכולל אבחון דידקטי לבדיקת תפקודים קוגניטיביים והערכה פסיכולוגית כדי להעריך האם הפונה לטיפול סובל מבעיות קשב וריכוז וכיצד הבעיות משפיעות על חיי היומיום שלו.

צוות רב תחומי

הפרעות קשב וריכוז נוגעות בתחומים רבים בגוף ונפש האדם לכן טיפול על ידי אנשי צוות רב תחומיים יכול לעזור רבות בעת טיפול בהפרעות קשב וריכוז. עוד לפני תחילת הטיפול יש לבצע אבחון וגם כאן מציעות המרפאות הנמצאות בבתי החולים צוות מאבחנים מתחומים שונים אשר יתרמו להבנת מצבו של המטופל ויאבחנו אותו היטב. האבחון מתחיל בשיחת הכרות בה קבלים מידע כללי מהמטופל והמאבחן מקבל רושם ראשוני לגבי חייו ומצבו של המטופל. לאחר מכן ממשיכים לאבחון פסיכולוגי בו פסיכיאטר מנוסה או פסיכולוג מאבחנים את המטופל ועליהם לבדוק האם וכיצד סובל המטופל מבעיות הפרעה ואיך בעיות הפרעת קשב וריכוז באות לידי ביטוי בחייו. לאחר מכן עובר המטופל הערכה נוירופסיכולוגית  המתמקדת באבחון קוגניטיבי. באבחון הקוגניטיבי בודקים את תפקוד הזיכרון, נמדדת בעיית קשב, תכנון, ניהול זמן וארגון ובודקים את ליקויי הלמידה. למרות שמבוגרים המגיעים לטיפול אינם בבית ספר והם לרוב כבר עובדים וגם אחרי לימודים עדיין יש חשיבות לבדיקת ליקויי למידה מכיוון שזו משפיעה על ההתנהלות היומית ועל אופן התפקוד בחיי היום יום.

טיפולים במרפאות בתי החולים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במרפאות המקצועיות לבעיות קשב וריכוז מאפשרות להעניק טיפול רב תחומי על ידי צוות מטפלים המגיעים מתחומים שונים ויחד כל מטפל מביא מעולמו ומשיטת טיפול בהפרעות קשב וריכוז בה הוא מטפל כדי להעניק למטופל את הטיפול המקצועי הרחב ביותר שניתן לקבל תחת מעטפת של קורת גג אחת. אפשרויות טיפול בהפרעות קשב וריכוז כוללות טיפול קוגניטיבי, טיפול תרופתי, טיפול קבוצתי וטיפול פסיכולוגי. טיפול קוגניטיבי מתמקד בהקניית דרכים ושיטות לניהול בעיות קשב, ריכוז, התמקדות, תכנון וארגון. הטיפול התרופתי יקבע בהתאם לאבחון ויכלול מעקב צמוד בהתאם ליעילות הטיפול התרופתי ולנחיצות התרופה, ואילו טיפול קבוצתי נועד לשים דגש על עבודת צוות ומציאת דרכי התמודדות, ארגון משימות ופיתוח יכולת התקשורת הבין אישית. במהלך הטיפול הקבוצתי לומד המטופל כי הוא לא לבד בעולם עם בעיות קשב וריכוז ויכול ללמוד מאחרים תוך כדי שהוא מעניק גם מניסיונו ותומך באחרים. עבודה בקבוצה תורמת רבות לפיתוח כישורים חברתיים ויכולות תקשורת כמו גם ישיבה יחדיו, ניתוח מקרים, הבנת מבנה האישיות ולימוד משותף של שיטות טיפול בהפרעות.

טיפול משולב

צוות המטפלים של המרפאה הרפואית משלב בין טכניקות הטיפול השונות ושם דגש על עבודת צוות פוריה ומפרה המעניקה למטופל יכולת לראות שיפור בהתנהלות חייו בתוך זמן קצר. חלק מהטיפול נעשה באמצעות הגעה להישגים וליווי המטופל מהשגת מטרה אחת לשנייה. זהו למעשה טיפול בהפרעות קשב וריכוז מנטלי התורם להגברת הביטחון והדימוי העצמי והמטופל צובר יד וכלים ממומחים בתחומים שונים וכול לשלב בין השיטות השונות כדי להגיע להישגים. כחלק מהטיפול יש לעתים גל ליווי משפחתי ומפגשים עם בני המשפחה בהם לומדת משפחה כיצד להתמודד עם בעיות קשב וריכוז של אחד מבני המשפחה ויחד הם צוברים כלים כיצד לתמוך בבן המשפחה ולעזור לו בהתנהלות תקנית של חייו. טיפול בהפרעות קשב וריכוז מתחיל בכך שהמטופל מבין כי מדובר בבעיה נוירולוגית ולא מדובר בעצלות, במחלת נפש או ביכולת שכלית. הצוות המטפל מציב לוחות זמנים ותוכנית עבודה. לפי מידת הצורך נותנים תרופה על מנת לעזור למטופל להיחלץ מהמצב בו הוא נמצא את מטרת הצוות להגיע להצלחת טיפול בו המטופל אינו זקוק עוד לטיפול תרופתי. המטופל צובר כלים לשליטה עצמית ויכולת לתקשר עם הסובבים אותו והוא לומד לשלוט בחייו ולשאוף להגיע להישגים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה