תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז גם אצל ילדים וגם אצל המבוגרים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן תופעה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים. כיום ניתן למצוא בכל כיתת לימוד מספר ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז וגם מערכת החינוך קשובה יותר לצורכי ילדים אלה. ילד היפראקטיבי שאינו מאובחן ואינו מטופל עלול לגרום לבעיה חמורה למורה ולכיתה בלימוד וללא אבחון מוקדם עלול הילד להפוך לגורם מפריע ולהיות מסומן על ידי צוות בית הספר וחבריו לספסל הלימודים. הילד למעשה מתקשה לשלוט בעצמו ואין לו יכולת להתרכז בחומר הנלמד לכן הוא מפריע או להבדיל יבהה דרך החלון במקום להתרכז בלימוד ויצבור פערים.

ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז עלול לפתח תסמיני חרדה ודכאון ויהיה לו קשה להשתלב במסגרת החברתית ולפתח קשרים חברתיים. הוא יעמוד מהצד ולא יצליח להשתלב במשחקים עם שאר הילדים ויסבול מבדידות העלולה להגיע לדיכאון חריף או להתפרצויות זעם בכיתה או בבית. טיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות ביופידבק יכולה לעזור עד מאוד לילדים ולמבוגרים כאחד ובאמצעות מכשור טכנולוגי מתקדם ומטפל מקצועי המומחה בתחום מצליח הילד לראות באופן חווייתי את תחושותיו והרגשותיו והילד או המבוגר לומד לקשר בין בין מחשבות ורגשות לבין התנהגות וכך ניתן לאמן את המוח ולנטרל גורמים והפרעות המפריעות לחיי הילד או המבוגר.

מה זה ביופידבק?

טיפול באמצעות משוב ביולוגי והשפעה על הפעילות החשמלית המוחית מביא לשיפור ניכר בהפרעות קשב וריכוז. טיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות ביופידבק גורמת למטופל, ילד או מבוגר, לחזות באופן ויזואלי את תחושותיו והתנהגותו ובכך לגרום לשינוי מוחי ומציאת דרכים לשליטה שכלית כך שניתן להעלים בעיות קשב וריכוז ולמצוא פתרון לבעיה ללא התערבות חיצונית או טיפול תרופתי. בשנים האחרונות חל מהפך בתחום טיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות ביופידבק וחסידי השיטה טוענים להצלחה של 85%, הצלחה הגבוהה יותר מכל שיטות הטיפול האחרות ובראשן טיפול תרופתי בריטלין. בבסיס הטיפול עומד תהליך של התניות ובאמצעות משחקי מחשב, תוכנות מחשב או צפייה בסרט מחזקים תבניות אלקטרופיזיולוגיות אשר מגדירות את הופעת החיזוק ומחזקים הופעת גלי ביתא. מטרת טיפול בהפרעות קשב וריכוז בביופידבק היא לאתר גורמים ומניעים אשר תורמים לתופעות פיזיולוגיות כמו אי נוחות, תסכול והפרעה התנהגותית וכך לנטרל אותם באמצעות שליטה גופנית ושכלית כמו יכולת להתרווח, לקחת שליטה, לנשום בהרפיה ועוד.

משחקי מחשב וסרטים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז בשיטת ביופידבק משתמשת באמצעים טכנולוגיים הסובבים אותנו כמו מכשיר DVD, קונסולת משחקים ומחשבים. המטפל הינו מתווך ועוזר למטופל באמצעות הסברים, דרישות, שיחה והנחיות להבין כיצד להתקדם במשחק או בצפיית הסרט ועוזר לו לתרגם את ההדמיה של תחושותיו ורגשותיו. המטופל חווה באופן ויזואלי את תחושותיו באמצעות מסך המחשב וכך מקשר בין תחושות של אי נעימות, תסכול, חרדה והפרעות התנהגותיות לצבעים ומדדים שונים המופיעים על המסך והוא לומד לשלוט בשכלו על מנת לקבל חיזוקים המתבטאים באופן ציורי על גבי המסך. כך הוא לומד לקשר בין התנהגות טובה והצלחה לבין הרגשה טובה, חיזוקים והצלחה ותוך כדי הטיפול הוא עובר מיעד ליעד ומשנה התנהגות. תהליך שינוי זה תורם לחיזוק השליטה בשכל וברגשות והמטופל לומד להתקדם ולהעלים הפרעות ותחושות לא טובות הגורמות להפרעה התנהגותית. למעשה המטופל לומד לתקשר בין הגוף והנפש וצובר כלים לשינוי התנהגותי וכך הוא מצליח להשתלב בלימודים, להתרכז ולשפר התנהגות. חשוב במהלך הטיפול כי ההורים וצוות בית הספר יתמוך בתהליך ויעודד את הילד בכל פעם שהוא משפר את התנהגותו ואת יכולותיו הלימודיות והישגיו הלימודיים והחברתיים.

תחום בהתפתחות

טיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות מכשור טכנולוגי וביופידבק נמצא כבר מעל שלושים שנה בשוק אך רק בשנים האחרונות החל שימוש נרחב בשיטת טיפול זה ונעשים יותר מחקרים המוכיחים את יעלות השיטה. ההתפתחות הטכנולוגית וההוזלה המשמעותית של המכשור תורמת לפופולריות של טיפול בהפרעות קשב וריכוז וכיום יכולים מכוני טיפול בהפרעות קשב וריכוז פרטיים או מרפאות לאפשר לעצמן להצטייד במכשור הנדרש ולגייס צוות טיפולי מוסמך. יתרונות השיטה הם רבים ומדובר בטיפול מהיר המשפיע לאורך שנים רבות, טיפול לא חודרני והכי חשוב, אין צורך בטיפול תרופתי עם תופעות לוואי כמו שיש בטיפול תרופתי עם ריטלין או עם תרופות כימיות אחרות. הורים רבים מעדיפים שיטת טיפול בביופידבק וכך להימנע ממתן ריטלין לילדים. 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה