תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז עם היפראקטיביות או בלי סובלים מפגיעה בתפקוד בתחומים רבים בבית הספר, בבית וביצירת קשרים חברתיים עם בני גילם. הפרעות קשב וריכוז תורמות לציונים נמוכים בבית הספר, קשיים בהכנת שיעורי בית ,בעיות ביכולת התארגנות וסדר ובעיות בלמידה.

הבעיה גורמת לבעיות התנהגויות בבית הספר ובבית ולעתים רבות מופלים ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז על ידי הילדים האחרים בגלל תוקפנותם ואי היכולת להתרכז לזמן ממושך בלמידה או משחק משותף. גם המורים עלולים להפלות את הילדים בגלל האימפולסיביות שלהם, הפרעות חוזרות ונשנות וההפרעה לילדים ולמורה בזמן השיעור. הילדים עלולים לפתח תסמיני חרדות, דכאון ואי הישגיות וכך לבדל עצמם מיתר חבריהם ללימודים ולהביא את מטעני התסכול הביתה בצורת התקפי זעם, כעס ואי קבלת מרות. בשל כך חשוב מאוד לאבחן ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ולהעניק להם טיפול בהפרעות קשב וריכוז אשר יעזור להם להשתלב בחברה ולהגיע להישגים. ישנן שיטות טיפול בהפרעות קשב וריכוז רבות כאשר לרוב נהוג לשלב בין טיפול תרופתי לבין טיפול פסיכולוגי.

לא רק בילדות

בעבר היה נהוג לחשוב כי הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים נעלמות עם הגיל וכי אין הן משפיעות בגיל ההתבגרות ובגיל הבגרות. אך ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות ניתן ללמוד כי קרוב ל- 70% מהילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז בילדות ימשיכו לסבול מכך גם בחייהם הבוגרים ויש מחקרים המלמדים כי ילדים אלה עלולים לסבול יותר מדיכאונות ומשימוש בסמים או אלכוהול וכך גם עלולה להיווצר בעיה ליצור קשר זוגי או להתמודד עם קשר מחייב כמו נישואים. אבחון מוקדם וטיפול מוקדם יעזרו להעניק לילד חיים טובים יותר ויכולת להתמודד עם חייהם בזמן הלימודים, לפתח כישורים חברתיים, להצליח בזמן הלימודים ולהגיע להישגים. טיפול בהפרעות קשב וריכוז הנעשה באופן מקצועי יכול לעזור לטפל לא רק בסימפטומים של בעיות קשב וריכוז אלא גם להעניק טכניקות וכלים באמצעותם ניתן להתגבר על ההפרעות ולהצליח להשתלב בחיים כמו כל אחד אחר.

טיפול תרופתי

רבים יוצאים נגד הטיפול התרופתי בריטלין ודומיו ויש הורים המחפשים דרכי טיפול אלטרנטיביות. ריטלין אמנם עוזר לילדים ומבוגרים בהתנהלותם וביכולת ללמוד אך יש לתרופות כימיות תופעות לוואי רבות וילדים ומבוגרים עלולים לפתח תלות בתרופה. כיום ניתן למצוא גם טיפול תרופתי אלטרנטיבי אך אין עדיין מספיק שנות מחקר על מנת להוכיח את היעילות. לעומת זאת ריטלין נמצא בשוק כבר עשרות שנים ויש יותר מ- 50 שנות מחקר סביב הריטלין. ההחלטה על טיפול תרופתי מתבססת על אבחון מקיף של בעיות קשב וריכוז ורק קלינאי או רופא משפחה יכול לאשר טיפול בריטלין לאחר שהוא לוקח בחשבון את היתרון בטיפול התרופתי לעומת הסיכון. כיום ניתן להשיג ריטלין המשתחרר במהירות לדם וריטלין עם שחרור מושהה ורק הרופא יחליט על סמך האבחון איזה טיפול תרופתי יש לקחת. חשוב לדעת כי טיפול תרופתי חייב להיות מגובה על ידי בני המשפחה וצוות ההוראה על מנת שישגיחו כי הילד נוטל את התרופה בעקביות ובזמנים קבועים כך שהטיפול התרופתי יעבוד. טיפול בהפרעות קשב וריכוז עם ריטלין מתחילים במינון נמוך פעם ביום ותוך כדי מעקב צמוד מגבירים את המינון עד להשגת תוצאות טובות. ניתן למצוא טיפול בהפרעות קשב וריכוז באמצעות תרופות אחרות במקרים קשים יותר של בעיות קשב וריכוז כמו קלוניזין, גואנפצין, לוסיפרמין ועוד. לכל תרופה יש יתרונות וחסרונות ורק קלינאי מוסמך יוכל באמצעות האבחון ומעקב אחרי תופעות הלוואי לקבוע מהו הטיפול התרופתי הנחוץ ומהו המינון.

טיפול התנהגותי

טיפול בהפרעות קשב וריכוז חייב להיות מלווה גם בטיפול התנהגותי אשר משפר סימפטומים ובעיות התנהגותיות אצל הילד או המבוגר. באמצעות טיפול התנהגותי מגיעים לתוצאות בתוך זמן קצר אך קשה לשמור לאורך זמן על הישגי הטיפול ולכן יש לערב את ההורים וסביבת בית הספר כדי שיתמכו בילד ויתנו לו פידבקים חיוביים שיעודדו להמשיך במגמת שיפור התנהגותית. במהלך הטיפול משלבים גם טיפול קוגניטיבי כדי לרכוש שליטה עצמית ולתת כלים לילד למצוא פתרונות תחליפיים ויעילים לבעיות התנהגותיות. חשוב כי ההורים יהיו מעורבים במהלך הטיפול ויחזקו את הילד בבית באמצעות פידבקים חיוביים להתנהגות טובה והצבת גבולות ברורים בבית.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה