תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעות קשב – טיפול תרופתי, קוגנטיבי או אולי הוראה מתקנת

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול בהפרעות קשב

בין 5%-15% מן האוכלוסייה לוקה בהפרעות קשב וריכוז בדרגות כאלו ואחרות.
המחקרים בתחום עדיין לא מוצו עד תום, אך יחד עם זאת מרבית אנשי החקר ואנשי המקצוע תמימי דעים כיום לגבי היותן של ההפרעות הללו תורשתיות ומולדות, המתלוות אל הלוקים בהם בכל מהלך חייהם.הפרעות הקשב והריכוז, עם או ללא היפראקטיביות ואימפולסיביות נובעות משיבוש נוירולוגי במערכת העצבים במוח, המוביל לפעילות בלתי מווסתת של הנוירוטרנסמיטר דופמין. הדופמין האחראי על יכולת השימור של ההקשבה לאורך זמן ולשליטה בדחפים. כיום קיימת הסכמה בין אנשי המדע כי הפעילות הירודה של דופמין נובעת לגורם התורשתי.
השלב הראשוני ובעל החשיבות המרכזית בטיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא האבחון.

הפרעות קשב וריכוז- חשיבות האבחנה המבדלת

על מנת שהטיפול בהפרעות קשב יהיה יעיל ומיטבי יישנו צורך באבחנה מבדלת, וכך גם מחייב החוק בתהליך אבחונן של הפרעות הקשב. אבחון שגוי לא זו בלבד שאינו מצביע על המקור האמיתי של הקושי, אלא עשוי להוביל לתהליך טיפולי שגוי. בדיוק כפי שחום גבוה הינו תסמין של מחלות רבות כך גם קיימים לא מעט מצבים העלולים להוביל לתסמינים המדמים הפרעות קשב כגון חוסרים של מינרלים וויטמינים בגוף, אלרגיות למזון ולתוספי מזון, חשיפה לרעלנים סביבתיים, אפילפסיה, הפרעות שינה, בעיות ראייה או שמיעה וכדומה. במהלך שלבי האבחון יש לפנות לבדיקות גופניות מקיפות על מנת לשלול את כל התחלואות העשויות לדמות תסמינים של הפרעות קשב.

הטיפול התרופתי להפרעות קשב וריכוז

אין אדם שהמילה “ריטלין” אינה חולפת בראשו כשמעלים את נושא הטיפול בהפרעות קשב. ואכן הריטלין הוא אחד מאמצעי הטיפול בהפרעות קשב המוכרים והיעילים ביותר הקיימים והמוכרים כיום. יישנן מספר תרופות לטיפול בהפרעות קשב כמו הריטלין, קונצרטה ואדרל, הנבדלות זו מזו במשך השפעתן ובריכוז החומרים הפעילים, ושנים רבות של מחקרים הוכיחו את יעילותן הרבה. יתרונן נובע מעצם פעילותן המיידית כמעט מרגע נטילתן, והן מעוררות, משפרות את יכולת ההתמקדות והריכוז את תסמיני ההיפראקטיביות וגם תורמות לקוגניטיביות טובה יותר מעצם תרומתן לוויסות הכימי במוח. את הטיפול התרופתי להפרעות הקשב רשאי לתת רופא מומחה בלבד כגון פסיכיאטר או נוירולוג.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בהפרעות קשב

יחד עם זאת, עבור חלק נרחב מן האוכלוסייה הלוקה בהפרעות הללו טיפול בהפרעות קשב באמצעות תרופות אינו יעיל. כמו כן, טיפול תרופתי אמנם משפר את הקשב והריכוז, אך הוא אינו משפיע על המיומנויות התפקודיות כגון תכנון, ארגון, סדר, תפקודי זיכרון, קבלת החלטות, אימפולסיביות וכדומה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הוכיחו למעשה כי טיפול משולב בהפרעות קשב הינו אפקטיבי לאין שיעור מטיפול תרופתי בלבד. אחד מאמצעי הטיפול בהפרעות קשב היעילים ביותר הוא הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, המסייע למטופל להיפטר מדפוסי חשיבה והתנהגות לקויים המפריעים ופוגעים בתפקוד היומיומי, ולאמץ תחתיהם הרגלים חדשים ומועילים.

טיפול באמצעות הוראה מתקנת ורכישת אסטרטגיות למידה

אחת הפגיעות המשמעותיות של הפרעות הקשב היא בהיבט הלימודי. בעלי הפרעות קשב צוברים במהלך הזמן פערים לימודיים במגוון מקצועות. טיפול בהפרעות קשב כולל לרוב הוראה מתקנת והקנייה של אסטרטגיות למידה יעילות כאמצעי סיוע לתלמיד בהתמודדות עם המגבלות שמציבות ההפרעות בהיבט האקדמי. שיטות טיפול נוספות בהפרעות הקשב הן הנוירופידבק, טיפולים פסיכולוגיים או רגשיים שונים, אימונים נוירו-קוגניטיביים של המוח וכדומה, כאשר טיפול משולב יחד עם סביבה תומכת וסבלנות עשויים להוביל לשיפור ניכר עד למיצוי מרבי של הפוטנציאל הטמון בבעל הפרעות הקשב.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה