תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפרעת קשב וריכוז, עם או בלי היפראקטיביות היא הפרעה נוירולוגית אשר משפיעה מאוד על חיי הסובלים ממנה. האנשים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז סובלים מקשיים במיקוד קשב לזמן ארוך, התחושה היא שהם לא יכולים לשבת במקום לאורך זמן ומתקשים להתמיד במטלות שלאנשים אחרים נראות פשוטות כמו ביצוע שיעורי בית, למידה למבחן וכדומה.

הפרעות קשב וריכוז הינן שכיחות למדי ומוערך שבין חמישה לעשרה אחוזים מהילדים סובלים היום מהפרעה זו. זוהי הפרעה אופיינית מאוד לגיל בית הספר ובשנים האחרונות חלה עליה במספר הילדים המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב, בין השאר בגלל שישנה יותר מודעות לכך ופחות בושה.
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה בעלת בסיס נוירולוגי, דהיינו שישנם שינויים פיזיולוגיים קטנים במוחם של הסובלים מההפרעה אשר מקשים עליהם להתרכז, להפנות קשב לאורך זמן וכדומה. לכן, טיפול בהפרעת קשב וריכוז מבוסס בדרך כלל על שימוש בתרופות. עם זאת, ישנם טיפולים נוספים המיועדים להקל על תסמיני הפרעת קשב וריכוז מבלי להשתמש בתרופות, או בשילוב בין טיפול תרופתי לטיפול אחר.

טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז

התרופה המוכרת ביותר להפרעות קשב וריכוז היא הריטלין. למעשה, המילה “ריטלין” הפכה להיות מזוהה כל כך עם נושא הטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כמו שהמילה “פרוזאק” הפכה להיות מזוהה עם טיפול בדיכאון. אם תכנסו לכיתה בבית הספר הקרוב למקום מגורכם, קשה להאמין שלא יהיה ילד שלא יודע מה זה ריטלין, וחלק לא קטן מהם לוקחים את התרופה מדי יום.
באופן מפתיע, התרופות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כגון ריטלין וקונצרטה, הן דווקא תרופות ממריצות. ככל הנראה תרופות אלו תורמות ליצירת איזון ביוכימי במוחם של הסובלים מהפרעות קשב, איזון שבלעדיו מנגנוני הקשב והבקרה מתקשים לתפקד.

מחקרים רבים מראים שהטיפול התרופתי בהפרעות קשב וריכוז הינו יעיל מאוד. על ידי טיפול קבוע מדי בוקר, ילדים רבים אשר לא היו מסוגלים לשבת בשקט בכיתה ונהגו להפריע מדי שיעור מצליחים להישאר רגועים, מה שתורם רבות להערכתם על ידי המורה והתלמידים האחרים ומביא לשיפור בהישגים. מחקרים מראים שגם היחסים בתוך המשפחה משתפרים בזמן הטיפול התרופתי, מכיוון שהבית הופך לרגוע יותר.

היתרון של השימוש בתרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא האפקט המהיר של פעולתן. בשונה מתרופות פסיכיאטריות אחרות, השפעת תרופות אלו הינה כמעט מיידית. מצד שני, משך הפעולה של התרופה מוגבל לכמה שעות ובמקרים רבים כאשר פגה השפעת התרופה הילד חווה אי שקט ניכר (לכן מומלץ לתת את התרופה בבוקר ולעולם לא בערב).

החיסרון של שימוש בתרופות לטיפול בהפרעות קשב, כמו בכל שימוש בתרופות, הוא תופעות הלוואי. בין תופעות הלוואי הנפוצות ניתן למצוא קשיי שינה, כאבי בטן וראש, חוסר תיאבון, עייפות ועצבנות. עם זאת, יש להדגיש שרוב הילדים לא חווים תופעות לוואי לאורך זמן וחשוב להיות במעקב של רופא במהלך הטיפול.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות

למרות שהטיפול התרופתי בהפרעות קשב נמצא כיעיל למדי, יש אנשים רבים המתנגדים לו או פשוט רוצים לבחון אפשרויות נוספות. אחד מסוגי הטיפולים האחרים הפופולאריים הוא טיפול התנהגותי. במהלך טיפול זה מקבל הילד פרס על התנהגות טובה (למשל, לשבת בשקט שיעור שלם) או שהוא מאבד פרסים או הטבות על התנהגות שלילית (למשל, כשהוא לא עושה שיעורי בית הוא לא מקבל קינוח). על ידי יצירת רשימה של התנהגויות טובות ושליליות, הילד יכול ללמוד כיצד מצופה ממנו להתנהג ולהתאים את עצמו לכך. אחד היתרונות של שיטה זו הוא שהיא יוצרת העצמה של הילד ותחושה שהוא אחראי לגורלו.

עוד על: טיפול בהפרעות קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה