תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול בלקויות למידה במתמטיקה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שרה שרון היא מומחית להוראה מתקנת במתמטיקה. היא מתמחה בתלמידים הסובלים מקשיים במתמטיקה בכל שלבי הגיל, החל מכיתה א’ ועד לכיתה י”ב. שרה שרון היא אשת המקצוע בתחום זה והיחידה בארץ, המוסמכת לעבוד בשיטת Making Math Real , אותה פיתח דיוויד ברג.

התכנית מבוססת על הרציונאל והתכנים של תכנית הלימודים במתמטיקה לבית הספר היסודי, וחותרת להבנה שאינה מתבססת רק על שינון וזיכרון, אלא על העלאת השערות ויצירתיות, לא על מציאה מכאנית של תשובות, אלא על טיפוח יכולת ההנמקה וההסברה של התלמידים, ועל חתירה לשוויון תוך מתן הזדמנויות ללמידה תוך הבנה לכלל הלומדים.  מטרת הלימוד ליצור לתלמידים חוויה לימודית חיובית, להקנות כלים לחשיבה מתמטית ולמנוע מהתלמידים תחושות חרדה וכישלון. 

התכנית מניחה כי עיבוד מידע סימבולי, רכישת מיומנויות הבסיס במתמטיקה, ושליטה רהוטה בארבע פעולות החשבון, תלויים בשלוש מיומנויות התפתחותיות.  הראשונה, הדמיית סמלים (symbol imaging), מהווה כלי תפיסתי המאפשר לדמות ולהחזיק סדרה של סמלים (מספרים) בזיכרון העבודה.  כלי זה מאפשר לתלמידים להעביר מידע מזיכרון עבודה לזיכרון לטווח ארוך ולהיפך, והוא חיוני לחישובים, פתרון תרגילים מתמטיים ושליטה בפעולות החשבון.  המיומנות השנייה, הבחנה בפרטים (detail analysis)  נשענת על הראשונה ותלויה בה ומאפשרת לתלמידים להתמקד על חלקים שונים של תרגיל מבלי לאבד את התמונה הכוללת.  הבחנה בפרטים מהווה כלי עריכה קוגניטיבי ומאפשרת לתלמיד לאתר טעויות העתקה ולבדוק את עבודתו.  השלישית, עיבוד רצפי (sequential processing), מבוססת על אינטגרציה של שתי המיומנויות הראשונות, היא היכולת לאחזר, לדמות מחדש, ולהבנות אלגוריתמים באופן רצפי לפי סדר הפעולות לצורך ביצוע מדויק של אלגוריתמים מתמטיים.  תכנית הלימודים MMR מתמקדת בשילוב שלושת המיומנויות הסנסוריות קוגניטיביות הללו בלמידת כל נושא.  תכנית הלימודים מעוצבת כך שתתאים לכל סגנונות הלמידה והיא שיטתית, מובנית, מולטי סנסורית ומדריכה את התלמיד מהשלב המוחשי, לשלב חצי מוחשי, לשלב חצי מופשט ועד לשלב האחרון המופשט בו נעשית האינטגרציה והסינתיזה של החומר הנלמד. 

תכנית הלימודים מובנית מדורגת ומחולקת לשלבים.  כל שלב קשור לקודמו מבחינת שלבי ההתפתחות של המיומנויות הנדרשות והידע הנלמד, ומתקדם יותר.  הייחוד של תכנית הלימודים MMR בכך שניתן לשלבה בכל תכנית לימודים להוראת מתמטיקה.

מקצוע המתמטיקה בנוי בנדבכים. כל נדבך בנוי על קודמו, ולכן אם תלמיד נכשל בנדבך אחד, קשה לו מאוד להצליח בנדבך שמעליו. בטיפול בהוראה מתקנת במתמטיקה צריך לבחון באיזה נדבך התלמיד תקוע, ולעבור לנדבך הקודם. משם יש להתחיל את הטיפול, כיון שזה הנדבך שבו התלמיד חווה הצלחה. זו גם הסיבה שכאשר לילד יש בעיות בחשבון או במתמטיקה, כדאי לשלוח אותו לאבחון ולטיפול מה שיותר מוקדם.

חרדה ממתמטיקה נוצרת משלל סיבות. אחת מהן, ואולי הבסיסית ביותר, נוצרת כאשר הילד נמצא בשלב חשיבתי שאינו מתאים לחומר הנלמד. לדוגמה, תלמיד הנמצא בשלב ההתפתחות הקונקרטית, בתחילת כיתה א’ בדרך כלל, ולומד בהמשך השנה חומרים שמתאימים כבר לשלב התפתחותי גבוה יותר, עלול שלא להבין את החומר הנלמד וכך לפתח חרדה מהמקצוע. טיפול בחרדה ממתמטיקה מתבצע בהוראה מתקנת – מובילים את הילד מהשלב שהוא חווה בו הצלחה לשלבים גבוהים יותר לאט ובזהירות. בכל שלב הילד צריך לחוות הצלחה, וכך הוא לומד שמתמטיקה יכולה לספק הצלחה וגם חוויית למידה חיובית.

שיטת ההוראה של שרה שרון מאפשרת גם למי שסובל מדיסקלקוליה חריפה  להגיע להישגים מרשימים בזמן קצר. השילוב בין שיטתו של ברג, לבין עבודה בהוראה מתקנת והפחתת חרדות, מאפשר לילד המתקשה בחשבון ללמוד מתמטיקה במהירות ויעילות.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה