תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול פסיכולוגי בילדים וסוגי טיפולים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול פסיכולוגי בילדים וסוגי טיפולים

הבריאות הנפשית של הילד היא דבר חשוב מאין כמותו. היא חיונית להתפתחותו הקוגניטיבית, להתפתחות החברתית שלו ואפילו להתפתחות הפיזית שלו. ילדים מתקשים להתבטא במילים במיוחד כאשר מדובר על מצוקות מהן הם סובלים. במקרים הללו הם פחות וורבאליים ממבוגרים ואת המצוקות הם יבטאו באמצעות שינויים חדים בהתנהגות. בכל עת בה הורה חש שיש שינוי קיצוני או דרמטי בדפוסי ההתנהגות של ילדו, או אז אמורים להידלק אורות אדומים, יש לשקול טיפול פסיכולוגי בילדים כאופציה.

טיפול פסיכולוגי בילדים – מתי פונים?
אין כמו ההורים להכיר את נפש ילדיהם, ולכן כאשר נצפים שינויים התנהגותיים אצל הילדים, ההורים לרוב שמים אל כך לב. ישנם מגוון תמרורי אזהרה המרמזים על כך שדבר מה איננו כשורה עם ילדיכם. ישנם סממנים גופניים, למשל הילד מתקשה בשינה, הילד חזר להרטיב וזאת לאחר שכבר נגמל, הילד מפתח הפרעות אכילה. ישנם גם סממנים רגשיים התנהגותיים. הילד אגרסיבי יותר, נוטה לאלימות, נוטה לבכי לעיתים בשל סיבות שוליות, הילד חסר מנוחה, הוא נוטה להתבודדות ונוטה להסתגר בחדרו, הוא מתבודד מהחברים, מתבודד מהמשפחה, סובל מחרדות, מפוביות, לעיתים ילדים פוגעים בעצמם פיזית, חותכים את עצמם, מטיחים את ראשם בקיר, מצהירים על נטיות אובדניות, מתקשים להסתגל למסגרות. בנוסף לכל אלה ישנם גם תסמינים קוגניטיביים כגון בעיות קשב וריכוז, לקויות למידה, לקויות תקשורתיות, קושי בהבנה ועוד. אם לפחות אחד מהסממנים הנ”ל או כמובן אם גם יותר, מאפיינים את ילדיכם, יש למצוא לו בהקדם טיפול פסיכולוגי בילדים על הניתן על ידי פסיכולוג מומחה לילדים. בהתחלה הפסיכולוג יאבחן את הילד, ולאחר מכן יבנה לו תוכנית טיפולית המתאימה רק לו.

האם כדאי להמתין?
אם אתם אופטימיסטיים חסרי תקנה, המרה עליו אנו מדברים, בעיות פסיכולוגיות, רגשיות והתנהגותיות מהן סובל הילד, איננו תקף. זה כמובן לא אומר שעליכם להיות פסימיים, אבל יש להושיט לילד עזרה בהקדם, על מנת לצמצם נזקים ועל מנת לאפשר לו לחזור לקדמותו, להיות ילד מאושר יותר ובריא מבחינה נפשית. בעיות אינן עוברות מעצמן, הן הולכות ומתעצמות, הולכות וגדלות, וככל שזה קורה, הילד גם יסבול יותר. התסכולים מהם יסבול הילד משפיעים לא רק עליו, אלא על כל בני הבית, מה שיכול להעכיר את האווירה. אל תתנו זה לקרות! פעלו בחוכמה ופנו בהקדם אל טיפול פסיכולוגי בילדים. ילדים ניתן להחיל לאבחן כבר מגיל שנה ואף מגיל חצי שנה, אבל כאשר מדובר על ילדים כה רכים בשנים, הטיפול יינתן בנוכחות ההורים או לפחות אחד מהם. כמו כן, תינתן הדרכה ספציפית להורים.

חשיבות האבחון
על מנת לטפל בילד יש קודם כל לאבחן אותו, ללא אבחון וללא זיהוי הבעיות, לא ניתן יהיה להעניק לו טיפול ראוי. האבחון מתבצע באמצעות שיחה עם ההורים ושיחה עם הילד, כמובן כאשר מדובר על פעוטות, תתבצע שיחה רק עם ההורים. לעיתים, הפסיכולוג יתצפת על הילד במסגרת הלימודית בה הוא נמצא, בין אם מדובר על ילדים או בין אם מדובר על פעוטות, הוא גם יתצפת על המשפחה על מנת לדעת ולהכיר מקרוב את כל בני הבית ואת התנהלותם. כך בדיוק ידע הפסיכולוג במה להתמקד ועל מת להעניק את הטיפול האופטימאלי לילד.

ומהם סוגי הטיפולים הנפוצים? ניתן להעניק לילד טיפול פרטני, אחד על אחד עם המטפל. ניתן להעניק לו טיפול דיאדי, טיפול משותף לו ולהורה. וניתן גם להעניק טיפול משפחתי בו משתתפים כל בני המשפחה של הילד. לבסוף, ניתן גם לטפל בילדים באופן קבוצתי, כלומר בכל קבוצה ישנם כמה ילדים הסובלים מבעיות כאלה ואחרות

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה