תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול פסיכולוגי בילדים מתי ולמה הוא נחוץ?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול פסיכולוגי בילדים מתי ולמה הוא נחוץ?

לעיתים אנו חשים שדבר מה איננו כשורה עם הילד שלנו. הוא נוטה לעצבות, הוא נוטה לדכדוך, הוא נוטה להסתגר, לסבול ממצבי רוח משתנים, נוטה להתפרצויות זעם, חרד מאוד, כפייתי ועוד מגוון סוגים של התנהגויות המצביעים על בעיות רגשיות והתנהגותיות. בכל המקרים הללו יש לתת תשומת לב מיוחדת לילד, לא להתעלם, לא להתפלל שזה יעבור ואולי אף להעניק לו טיפול פסיכולוגי בילדים.

מתי הילד לא בסדר?
כשאשר אתם שמים לב שהתנהגות הילד משתנה מקצה אל קצה, כדאי לשמור על דריכות ולבדוק מה קורה לילד. כאשר ישנם שינויים דרמטיים בדפוסי ההתנהגות של הילד, כל האורות האדומים אמורים להידלק ואין להזניח את המצב, רצוי לבדוק בהקדם מה עובר על ילדיכם, מה מציק לו, מה מפריע לו, מה גורם לו ללחצים רבים, חרדות וסטרס וכיצד ניתן לעזור לו? מדובר על מגוון סוגי שינויים: שינויים בדפוסי האכילה, שינויים בדפוסי השינה, שינויים בדפוסי משחק ועוד. כמו כן יש להתייחס למצבי נסיגה. למשל ילדים שה לא מכבר נגמלו מחיתולים ולפתע חוזרים להרטיב או לעשות את צרכיהם. כמו כן יש להתייחס לילדים שזה לא מכבר הסתגלו למסגרות לימודיות, בין אם מדובר על גן או בין מדובר על בית ספר, ולפתע הם מגלים נסיגה, אינם רוצים ללכת לבית הספר או לגן, ונצמדים להורה. כמו כן יש להתייחס לילדים שהוקנו להם הרגלי הירדמות ושינה, ולפתע צצים להם שינויים גם בתחום זה. כמו כן יש כמובן להתייחס לקשיים חברתיים, כל אלה כאמור, אמורים להדליק נורות אדומות אצל כל הורה דואג ומסור.

טיפול פסיכולוגי בילדים ומה עושים כאשר דבר מה איננו כשורה?
אם מדובר על ילדים קטנים ואף בילדים בוגרים יותר, יש לפנות קודם כל אל רופא ילדים. והיה וזה ימצא שהכל בסדר והילד איננו סובל מאיזושהי מחלה, אזי יש לפנות אל פסיכולוג בהקדם, פסיכולוג המומחה בתחום טיפול פסיכולוגי בילדים. איש מקצוע אשר יודע לתקשר עם ילדים, יכול לרדת לנבכי נפשם, מישהו שהוא גם אובייקטיבי, גם מבין וגם מגלה יכולות תמיכה ואמפטיה. איש מקצוע שיכול לדבר עם הילד בגובה העיניים. על מנת לדובב ילדים ניתן לנקוט בכל מיני אמצעים. פסיכולוג ילדים לא רק משוחח עם הילד, הוא נותן לו לספר סיפורים, אולי אף לשמוע מוזיקה או לצייר בצבעים. בהחלט אין מדובר כאן על טיפול דומה לזה הניתן למבוגרים. פסיכולוג ילדים ישוחח קודם כל עם ההורים ויברר כמה שיותר פרטים. ייתכן שהוא ירצה לתצפת על הילד בגן או במסגרת לימודית אחרת, ייתכן גם שהוא ירצה לבצע אבחונים התפתחותיים, זאת במיוחד כאשר מדובר על פעוטות.

אבחון פסיכולוגי ממתי?
אולי תופתעו לדעת, אבל אבחונים פסיכולוגיים ניתן לבצע מגילאים מאוד מוקדמים, שנה ואפילו פחות. בכל עת בה אתם חושדים שדבר מה איננו כשורה עם התינוק שלכם, הפעוט שלכם ואף עם המתבגר שלכם, ניתן לערוך לו אבחון פסיכולוגי. האבחון חייב להיות כמה שיותר מדויק על מנת לבנות תוכנית טיפולים מתאימה לילד על מנת לזהות מאילו קשיים או מצוקות, או עיכובים התפתחותיים הם סובלים. על כל פנים, טיפול פסיכולוגי בילדים הסובלים ממצוקות, מהפרעות התנהגותיות והפרעות רגשיות הוא הכרח, ולא כדאי להמתין עד יעבור זעם. יש להכות בברזל בעודנו חם, כך יש סיכוי גדול יותר שהילד יתרפא מבעיותיו וידע כיצד להתמודד עימן. בכל עת בה אתם חשים שמשהו משתנה אצל ילדיכם האהוב, שהעניינים אינם כפי שהיו בעבר, שהוא חרד יותר, שהוא לא צפוי, שהוא זועם, שמשהו השתנה בדפוסי שינה או דפוסי אכילה, פנו בהקדם לגורם הטיפולי המתאים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה