תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול רגשי ויצירה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול רגשי ויצירה / מאת פורטל קשב וריכוז

המונח טיפול רגשי משמש לתיאור טיפולים פסיכולוגיים שפונים בעיקר לילדים ונוער. למרות שמטפלים שונים מציעים גם טיפולים רגשיים למבוגרים, מרבית המטפלים כגון פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים מסתפקים בתיאור היותם מטפלים או יועצים, ואינם מגדירים את עצמם כמטפלים רגשיים. בהמשך המאמר נראה סוג חשוב של טיפולים שמסוגל לחולל מהפך בקרב ילדים ומבוגרים הסובלים מבעיות רגשיות ופסיכולוגיות מגוונות. סוג זה של טיפולים רגשיים עושה שימוש בכלים של יצירה ואומנות.

טיפול רגשי לעומת טיפול פסיכולוגי
גם הטיפול הרגשי וגם הטיפול הפסיכולוגי נועדו להיטיב את מצבו הנפשי של המטופל ולשפר את איכות חייו. אנשים שפונים לטיפולים פסיכולוגיים או רגשיים יכולים למצוא הקלה נפשית, להתגבר על חסמים רגשיים ולהיטיב להכיר את עצמם מבפנים. הכרה זו יכולה לכלול הבנת מניעים וכן מציאת דרכים חדשות להתמודדות עם דברים שמפריעים לעצמם בתוך תוכם. אבל, בעוד סוגים רבים של טיפולים פסיכולוגיים מתמקדים בעולם ההיגיון והרציונאליות, והם כוללים שאלות ישירות של מטפל ותשובות של המטופל, הרי שמרבית הטיפולים הרגשיים אינם כאלה. טיפולים רגשיים הם הרבה פחות ישירים.

טיפולים יצירתיים
אבחון וטיפול בבעיות רגשיות רבות נעשה בכלים יצירתיים. הדבר נעשה מתוך שתי הנחות חשובות. האחת, היא שבתהליך היצירתי משליך היוצר, מבוגר וילד כאחד, את חיי הנפש שלו, את המאוויים, הערכים והקשיים, לתוך היצירה עצמה. ההנחה השנייה, היא שתוך כדי התהליך היצירתי ניתן למצוא מזור והקלה לבעיות רגשיות רבות, בתחומים מגוונים.

הבעה אמיתית
טיפול באמצעות יצירה, למשל על ידי כתיבת סיפורים ושירים, או על ידי ציור, וגם על ידי סוגים נוספים של אמנות כמו מחול, למשל, מאפשר למטופל דרך של הבעה בלתי מילולית. הבעה שאיננה מילולית נושאת בחובה כמה יתרונות חשובים מאין כמוהם:

• גילוי – במהלך החיים, מרבית האנשים לומדים להביע את עצמם היטב באופן מילולי. יש בכך יתרונות רבים, אבל גם חסרונות. חלקים משמעותיים של הנפש הם בלתי מודעים, וקשה לתאר אותם באופן מילולי. שימוש ביצירה מאפשר למטפל (וגם למטופל) לגלות היבטים תת מודעים לצורך אבחון וטיפול.
• חשיפה – שימוש באומנות מאפשרת למטופלים רבים לחשוף אלמנטים קשים בחייהם, ביתר קלות. חששות, חששות, פחדים, טראומות נפשיות בשל אירועים מן העבר, ואפילו מחשבות שהמטופל תופס כמביכות, או בלתי מקובלות, יכולים לצוץ בתוך היצירה בצורה נוחה יותר.
• סיפוק עצמי – תהליך יצירתי טומן בחובו פן חשוב מאוד של תחושת ערך. הפונים לטיפול רגשי עבור עצמם או עבור ילדיהם, עושים זאת בשל סיבות שונות. המשותף לרבות מהסיבות הללו הוא העובדה שתחושת הערך העצמי לוקה בחסך, לעיתים חמור. ילדים בעלי קשיים רגשיים, מתבגרים בעלי חסך בקשרים חברתיים, אנשים בעלי נטיות לאלימות או התפרצויות חסרות שליטה, סובלים כולם גם מערך עצמי נמוך. היתרון שלא יסולא בפז, בטיפול ביצירה, הוא מתן תחושה של ערך למטופל.

לא ליצירתיים בלבד
בשביל ליהנות מן הערך של טיפולים רגשיים שכוללים היבטים של יצירה, אין צורך להיות בעל כשרון יוצא דופן, או לגלות יכולת טובה בטכניקה מיוחדת. מכיוון שטיפולים רגשיים רבים מוצעים לילדים, קל להבהיר זאת באמצעות בחינה של יצירתיות בילדים. ילדים קטנים אוהבים מאוד לעסוק ביצירה מסוגים שונים. הם מציירים ומנגנים וצובעים, ללא כל עיסוק בשאלה אם הם עושים זאת היטב. כאשר היתרונות של טיפול רגשי בעזרת יצירה רבים כל כך, השאלה האם מדובר ביצירה חשובה בפני עצמה, איננה בעלת משמעות.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז
יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה