תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול רגשי מתאים לילדים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול רגשי מתאים לילדים / מאת פורטל קשב וריכוז

פעמים רבות, אנשים מבוגרים זוכרים את תקופת הילדות שלהם באופן נוסטלגי וחיובי. הסיבה לכך איננה טמונה בעובדה שבתקופת הילדות הכול ורוד. הסיבה היא הנטייה לזכור חוויות טובות. אבל למעשה, תקופת הילדות, אפילו זו המוקדמת, מכילה אתגרים לא פשוטים ולעיתים גם קשיים משמעותיים. טיפול רגשי לילדים, ממש כמו טיפול למבוגרים, יכול לשפר את איכות החיים שלהם, ולא רק זאת. בקרב ילדים, טיפול חשוב שבעתיים. הילד שקשה לו, עשוי להסתגר, לחוות קשיים רגשיים ולימודיים, וללמוד תוך כדי כך דרכי התנהגות שליליות לכל המשך החיים. ככל שהטיפול ייעשה בשלב מוקדם יותר, מצבו של הילד ישתפר מהר יותר.

סימנים מוקדמים
בניגוד לאנשים מבוגרים, ילדים קטנים נוטים פחות לדבר על מה שמטריד אותם. לפעמים, אפילו כששואלים אותם באופן ישיר, הם יתקשו לתת תשובה ברורה. יחד עם זאת, כמו מבוגרים, ולפעמים אפילו יותר, ניתן למצוא סימנים מוקדמים שמאותתים שכדאי לפנות לעזרה מקצועית מתאימה.

• רגרסיה – בתהליך הגדילה של הילד, עשויות להתרחש צורות שונות של רגרסיה. המשמעות העיקרית של המילה היא חזרה אחורה, לשלב שנדמה היה שהילד כבר עבר אותו. זה יכול להיות הרטבה במידה, או התנהגויות אחרות שהיו ונעלמו כמו מציצת אצבע.
• הפרעות שינה – אחד הסימנים החשובים ביותר להתפתחות בעיות או להתמודדות עם קשיים היא הופעה של בעיות שינה. הפרעות כאלה יכולות להיות קשיים בהירדמות, קשיים ביקיצה, חלומות רעים חוזרים ונשנים ועוד.
• הסתגרות – ההסתגרות יכולה להיות מפני ילדים אחרים ואפילו מפני ההורים. חשוב לברר מה עומד מאחורי התנהגות כזאת.
• התנהגות תוקפנית – ישנם ילדים שנותנים ביטוי לקשיים רגשיים, על ידי החצנת כעסים. התפרצויות של זעם, שימוש בקללות, ואפילו מכות, יכולים להופיע כבר בגילאים מוקדמים. התנהגויות כאלה מבודדות את הילד, ולא מאפשרות לו ללמוד לנהל יחסים חברתיים תקינים.
• קשיים בלימודים – ירידה משמעותית בלימודים, קושי בקריאה וכתיבה, בהבנה או בזיכרון, אינם בהכרח נובעים מהפרעות למידה או הפרעות של קשב וריכוז. לפעמים הסיבה טמונה בבעיות רגשיות שחשוב להתייחס אליהם.

טיפולים רגשיים לילדים
לאחר שראינו כמה סימנים מוקדמים שיכולים להעיד על הפרעות רגשיות בילדים, נסביר מעט על טיפול רגשי. טיפול רגשי בילדים יכול להתחיל בגילאים צעירים מאוד. מטבע הדברים, לא מדובר בטיפול דומה לזה של מבוגרים. בקרב מבוגרים, הטיפול יכול לכלול תשאול ישיר ושיחות מקיפות, ניהול רישום ומעקב של המטופל אחר התנהגויות ומחשבות שונות, ועוד.

בקרב ילדים, רבות מהשיטות שמתאימות למבוגרים פשוט לא אפשריות. ילד קטן לא יכול לענות על שאלות ישירות כמו מבוגר. לא תמיד הוא יהיה מוכן לשתף פעולה עם שאלות כאלה ולא תמיד הוא יוכל להבין את משמעותן. עם ילדים נהוג לנקוט בגישות עקיפות יותר. גישה עקיפה יכולה לכלול שימוש במשחקים. כאשר ילד משחק, איש מקצוע מיומן מסוגל להגיע לתובנות משמעותיות לגבי הדברים שמטרידים אותו. שיקוף של המשחק, של השימוש שעושה הילד במשחקים וצעצועים, מהווה מדרגה נוספת של מתן עזרה. שלב נוסף של טיפול כזה, נעשה באמצעות הנחייה של ההורים, בדבר התמודדות ומתן תנאים מתאימים שיאפשרו לילד לקדם את עצמו, ולהתגבר על בעיות וחסמים רגשיים, באופן חיובי.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז
יש לכם שאלות? כנסו לפורום הפרעות קשב וריכוז 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה