תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

טיפול תרופתי טבעי לילדים היפראקטיביים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

טיפול תרופתי טבעי לילדים היפראקטיביים

היפראקטיביות נחשבת לאחת הבעיות השכיחות של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. לרוב ניתן לאבחן יחסית בקלות ילדים היפראקטיביים מגיל מוקדם מכיוון שהילדים פעילים ותזזיתיים משמעותית יותר מילדים אחרים ונהפכים לגורם מפריע בגן או בבית הספר. ילד היפראקטיבי לא מסוגל לשבת על מקומו ומשתעמם בקלות. בעקבות כך הוא עלול להפוך למטרד ולהפריע למורה, לגננת או לסייעת וכן להציק ולהפריע לילדים אחרים הישובים סביבו. הכעס על הילד גובר והילד ההיפראקטיבי המרגיש פגוע ומתוסכל בגלל הכעס המופנה אליו מחזיר באותה המטבע ומגיב בזעם והתפרצויות זעם. ממחקרים אחרונים בישראל עולה כי קרוב לששה אחוזים מהאוכלוסייה מאובחנים כבעלי הפרעות של היפראקטיביות. לא פלא אם כן כי אנשי המקצוע חוקרים את הנושא לעמוק ומחפשים אחרי שיטות טיפול שונות וביניהן טיפול תרופתי.   

איך מגלים כי ילד הוא היפראקטיבי

ילדים (וגן מבוגרים) היפראקטיביים לא יכולים לשבת במקום אחד. הם חייבים לנוע, לרוץ הרבה ולעסוק בכמה פעילויות בו זמנית. קשה להם להפסיק בפעילות מסוימת גם אם היא נחשבת כהתנהגות או פעולה שלילית. התנהגות היפראקטיבית בולטת לעין ושונה בכך מבעיות אחרות בתחום בעיות קשב וריכוז. חשוב לאבחן היפראקטיביות בגיל מוקדם וכך יוכל הילד לקבל טיפול ודרכים להתמודדות בתוך המסגרת המשפחתית, במערכת החינוך ובמסגרות חברתיות אחרות. חשוב לדעת כי ילד היפראקטיבי יצמח להיות מבוגר היפראקטיבי אך בעוד מערכת החינוך מסוגל על פי רוב להתמודד עם היפראקטיביות למבוגר יהיה קשה יותר להתקבל למסגרת שאינה מכירה בחריגות שלו ואין לה כלים להתמודד עם בעיה זו.

דרכי טיפול בילדים היפראקטיביים

טיפול בילדים הסובלים מהיפראקטיביות נעשה בשני רבדים מרכזיים: טיפול רפואי וטיפול נפשי. במקרים רבים נהוג להעניק טיפול תרופתי אשר מרגיע את הילד ההיפראקטיבי וכביכול מחזירו לתלם ומאפשר לו לנהל אורח חיים תקין. אחת התרופות השנויות במחלוקת היא ריטלין, תרופה כימית שנועדה להרגיע את הילד ההיפראקטיבי ולחדד את היכולות הקוגניטיביות בקרב ילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב ריכוז. עם השנים הסתבר כי עוד ועוד ילדים מאובחנים כהיפר אקטיביים ואחת הטענות היא כי אורח החיים המודרני בו ילדים ומבוגרים כאחד פחות פעילים ומבלים יותר במקומות סגורים מול מחשב, טלוויזיה, פלאפונים ומשחקי מחשב גורמים לכך.    

לא רק ריטלין

היפראקטיביות מלווה עם הפרעות קשב ריכוז, או בשמה המדעי ADHD, מטופלת כיום לרוב על ידי שימוש בריטלין הניתנת על פי מרשם רופא. החל משנת 2010 יכול לרשום גם רופא משפחתי מרשם לריטלין ויש הטוענים כי כיום רושמים ריטלין בקלות יתרה. לריטלין יש תופעות לוואי רבות ולכן יש הורים הבוחרים למצוא תחליפים טבעיים לריטלין. ניתן למצוא באינטרנט ובבתי המרקחת תחליפים טבעיים המיוצרים מתמציות צמחים, פרחים וחומרים טבעיים. לרוב אין תופעות לוואי לתרופות צמחיות ולכן יכולים ההורים להרגיש בטוחים ולתת לילד תרופות טבעיות שונות עד שמתאימים תרופה תחליפית טבעית הפועלת באופן טוב ומשפרת את התנהגות הילד ההיפראקטיבי וסובל מהפרעות קשב וריכוז. תרופות חלופיות הנמצאות בשוק עוברות את מכון התקנים וחייבות אישור של משרד הבריאות הישראלי. רוב התרופות בעלות תו תקן GMP ובעלות תקנים אירופיים מקפידים כך שהן בטוחות לשימוש ובייחוד ללא תופעות לוואי.  

נכתב ע”י: מערכת “קשב וריכוז”

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה