תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

יעל גפני – שיטת אלבאום

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שיטת אלבאום

שיטת אלבאום פותחה על ידי ד”ר משה אלבאום. ד”ר אלבאום סבל מילדותו מקשיים בראייה שהובילו לקשיי תפקוד בלימודים, ובנוסף על כך עבר תאונה קשה בבגרותו. בעקבות התאונה החל ללמוד והשתלם במגוון שיטות טיפוליות (שיאצו, רפלקסולוגיה, ביו אנרגיה), ועל בסיס הידע שצבר, ובשילוב טכניקות שפיתח בעצמו, הגה ד”ר אלבאום גישה טיפולית הוליסטית ומעמיקה- שיטת אלבאום.

על פי גישת אלבאום, כל קושי שהאדם חווה, בין אם לימודי, רגשי, גופני או חברתי, הוא תוצאה של הפרת האיזון בין ארבע מערכות בגופו: המערכת האנרגטית, המערכת הרגשית, המערכת הקוגניטיבית והמערכת הגופנית. הטיפול המתבסס על שיטת אלבאום בעצם שואף להשיב לאדם את האיזון בין ארבע מערכות אלו. האדם שתפקוד מערכות אלו מאוזן אצלו, זוכה דרך כך לממש את הפוטנציאל הגלום בו ולחוות צמיחה, התפתחות וחיים מלאים ללא ההפרעות הנובעות מחוסר באיזון (בדמות סימפטומים כגון קשיי למידה, קשב וריכוז, מתחים, חרדות וכד’).

שיטת אלבאום רואה בילדים ונוער קהל יעד מועדף, שיכול במיוחד להפיק תועלת מטיפול באמצעות השיטה. זאת משום שבקרב קבוצת גיל זו, המערכות עדיין נמצאות בשלבים שונים של התפתחות וגיבוש, וקל יותר להשפיע עליהן, ולנתב אותן לכדי התפתחות תקינה, מיטבית ומאוזנת. כמובן שאין פירוש הדבר שלשיטה אין מה להציע למטופל הבוגר, ובכל זאת, לא ניתן להפריז בחשיבותם של איתור מוקדם וטיפול בגילאים הצעירים.

אבחון על פי שיטת אלבאום

בגלל הראייה ההוליסטית של השיטה, כל טיפול המתבסס על עקרונותיה מתחיל לרוב בתהליך אבחוני המבקש לעמוד על מכלול היכולות, הקשיים והתפקודים של הפונה לטיפול. האבחון כולל איסוף מידע מקיף על התפתחותו של המאובחן, אבחון סנסו- מוטורי לבניית פרופיל סנסורי – פרופיל סנסורי מאתר נקודות חוזק וחולשה בתחום המוטוריקה העדינה, היציבה, הנשימה, המערך החושי והתיאום בין המערכות השונות, וכן אבחון כירולוגי פסיכודיאגנוסטי. חלק זה מנסה לקבל תמונה של מערך היכולות המולדות של האדם, חסמים מול פוטנציאלים, שימוש במנגנוני הגנה, וכן להבין את המסלול ההתפתחותי של אישיותו של המאובחן (ה”מסע” שעבר מילדות לבגרות, או מראשית התפתחותו ועד לזמן האבחון). על פי ממצאי האבחון נבנית התכנית הטיפולית המיטבית עבור המאובחן.

טיפול בשיטת אלבאום

בהמשך לתפיסה המנחה את האבחון על פי השיטה, גם הטיפול מבקש להיות הוליסטי ומקיף, ולא להזניח אף חזית בסיוע להתגברות על הקשיים השונים. הטיפול בשיטת אלבאום כולל מגוון טכניקות גופניות ורגשיות. בין אלה ניתן למצוא תרגולי נשימה שונים, אימונים ביציבה וקואורדינציה, טיפול בהיבטים של תנועה, מגע וגרפו- מוטוריקה, הרפיה, מודעות ודמיון מודרך. בטיפול מתקיים כל העת עידוד לחשיבה חיובית ומתן לגיטימציה להבעה רגשית והכרה בעולמו הפנימי של המטופל. בטיפול בילדים נעשית במקביל גם עבודה עם ההורים על מנת להעצים את התועלת שמפיק הילד מהטיפול ולסייע לו להכליל את הרווחים מהטיפול גם לסביבה הביתית ולסביבת הגן ובית הספר.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה