תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים – הכשרת מטפלים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כישורי למידה- המרכז לקידום תפקודים

מרכז כישורי למידה הינו המרכז הארצי ליישום הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA). במרכז קליניקות הפזורות ברחבי הארץ ועוסקות באבחונים וטיפולים במגוון ליקויים תפקודיים, קשיי למידה וטיפוח כישורים לימודיים עבור כל הגילאים. הפניות למרכז נעשות בעקבות מגוון רחב של קשיים בתחומים שונים, הכוללים קשיי קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה שונות (דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה), קשיים בתקשורת, אוטיזם, פיגור שכלי, עיכובים התפתחותיים, ליקויים נוירולוגיים וכיוב’. המרכז פועל בשיתוף עם מערכת החינוך, וצוותים מטעמו מנחים ומטמיעים תכניות שונות במערכת החינוך, בפיקוח משרד החינוך. בנוסף, המרכז עוסק בהכשרת אנשי מקצוע מתחומי האבחון, הטיפול והחינוך, לעבודה תוך שימוש בגישת NDFA.
המרכז מנוהל ע”י רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר, ועובדים בו צוות מקצועי ומנוסה של מטפלים ומדריכים.

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NFDA)
גישת NFDA מאמינה כי עלינו להסתכל על הילד המתפתח ולראות את שלבי התפתחותו כנבנים זה על גבי זה. שלבי ההתפתחות מהווים אבני יסוד, אותם יש לטפח ולקדם על מנת לפתח את כישורי הלמידה, החברה, וההתנהגות של הילד. איכותו של כל שלב התפתחותי נקבעת לפי שילוב של גורמים תורשתיים ומבניים (שהילד מביא עמו) ושל גורמים סביבתיים (אותם הילד פוגש בגן, בבית הספר ובבית). אבחון וטיפול על פי הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית לא מתמקד בסימפטומים אותם ניתן לראות על פני השטח, אלא מתייחס לגורמים התפתחותיים מוקדמים שעומדים בבסיס הקושי של הילד – ההתייחסות היא למקור הבעיה. בצורה זו אפשר להגיע לטיפול יעיל ומוצלח יותר.
במרכז כישורי למידה לא ניתן טיפול תרופתי, כי אם טיפול התנהגותי ופיזיולוגי, שכולל מתן התנסויות סביבתיות שמטרתן לפתח את תפקוד מערכת העצבים והמוח, ועל ידי כך להפחית את קשייו של הילד ולקדם את תפקודיו.

קורסים להכשרת מטפלים במרכז כישורי למידה
המרכז מקיים קורסי הכשרה והשתלמויות למעוניינים בהסבה מקצועית וברכישת מקצוע, ולאנשי מקצוע מכל תחומי החינוך והטיפול: פסיכולוגים, עובדי הוראה, אנשי החינוך המיוחד, תרפיסטים ועוד. במהלך הלימודים לומדים התלמידים גם לאבחן וגם לטפל בכל ההיבטים השונים של ההפרעות והקשיים שמציגים הפונים למרכז, ובכל זה לקויות הלמידה השונות, הפרעות קשב וריכוז, בעיות חושיות, הפרעות בתקשורת, ליקויים שפתיים ונוירולוגיים, בעיות רגשיות וחברתיות ועוד.
הקורסים במרכז כישורי למידה מוכרים על ידי משרד החינוך לצרכי גמול עם ציון.

במסגרת הלימודים מוכשרים הסטודנטים להיות מאבחנים ומטפלים מקצועיים על פי גישת ה- NFDA. בנוסף לחומר התיאורטי ולהמשגה של הקשיים השונים לפי הגישה, הקורס מקנה ללומדים כלים יישומיים הכוללים היבטים של תנועה, עיסוי והקשבה לגוף, עבודה עם קבוצה והבנתה, הדרכה לעבודת שטח במסגרות חינוך לגיל הרך, ידע נרחב בתחומי הנוירו- פיזיולוגיה והבנת תפקודים והתנהגויות הילדים שלבי ההתפתחות השונים.

בנוסף, לקורסי הטיפול המקצועיים המרכז מעביר גם סדנאות להורים המעוניינים ללמוד כיצד להקשיב ולהתאים את עצמם ואת משפחתם לצרכים ההתפתחותיים של ילדיהם, וכן סדנאות לאנשי מקצוע, חינוך והוראה, בנושאים שונים וממוקדים הנוגעים לעבודתם (סדנאות אלה הן מודולריות ונעשות בהתאמה לקהל השומעים).

קורס ייחודי נוסף המועבר במרכז כישורי למידה הינו קורס למטפלים במתבגרים ובמבוגרים, השם דגש על יצירת קשר של אמון חזק בין המטופל למטפל, שדרכו יסייע המטפל למטופל להתכונן לסיטואציות של בחירה והחלטה בחייו הבוגרים. הקורס עוסק במגוון ההיבטים של טיפול כמשחק אימון התפתחותי, והוא מאפשר ללומד להכיר את מגוון הכובעים שמטפל בגישה זו עשוי “לחבוש” במהלך עבודתו: המטפל כאיש חינוך מדריך, המטפל כמאבחן, המטפל כמאמן נוירו- התפתחותי, המטפל כבן זוג למשחק, המטפל כמנחה קבוצה זעירה, המטפל כשותף לפנטזיה ודמיון וכיוב’. הגישה שמה דגש חזק על קשר דו כיווני בין גוף ונפש, דבר המתבטא בתכני הלימוד בקורס.

בהכשרה הטיפולית במרכז כישורי למידה אין שאיפה לקיים פס- ייצור של מטפלים, אלא לאפשר לכל תלמיד למצוא את נקודות החיבור שלו לחומר הנלמד, על מנת להכשיר דור של מטפלים יצירתיים ועצמאיים, שמגשימים בטיפול את יכולותיהם לשמש מורי דרך ושותפי אמת למטופלים.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה