תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

כישורי למידה- המרכז לקידום תפקודים – טיפול טבעי להפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

כישורי למידה- המרכז לקידום תפקודים

מרכז כישורי למידה הינו מרכז ארצי העוסק ביישום הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA) בקרב תינוקות, ילדים ומבוגרים. קליניקות המרכז פזורות ברחבי הארץ ובהן מתקיימים אבחונים וטיפולים למגוון קשיים וליקויים בתחום הלמידה וכן פעילויות לקידום וטיפוח כישורים לימודיים עבור כל הגילאים. הפונים למרכז מציגים מגוון רחב של קשיים בתחומים שונים, בין השאר קשיי קשב וריכוז (ADHD), בעיות ויסות חושי, ליקויי למידה שונים (דיסגרפיה, דיסלקציה, דיסקלקוליה), הפרעות בתקשורת (הקשת האוטיסטית), איחור התפתחותי, ליקויים בתחום הנוירולוגי, בעיות רגשיות וחברתיות וכד’. המרכז משתף פעולה עם מערכת החינוך, וצוותים שלו מנחים סדנאות ומקנים כלים ותכניות שונות במסגרות החינוך. בנוסף, המרכז מכשיר ומדריך אנשי מקצוע לעבודה המתבססת על גישת ה- NDFA.
מנהל המרכז הוא רמי כץ, פסיכולוג התפתחותי בכיר. במרכז צוות מקצועי ומנוסה של מדריכים ומטפלים.

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NFDA)
הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, כשמה כן היא – דוגלת בגישה התפתחותית, בה יש להסתכל על הילד המתפתח ולראות את שלבי התפתחותו כנבנים אחד על גבי השני. שלבי התפתחות הילד מהווים אבני יסוד, אותם יש לקדם בכדי לפתח את כישוריו החברתיים, הלימודיים וההתנהגותיים של הילד. איכותו של כל שלב התפתחותי נקבעת לפי יחסי הגומלין בין גורמים סביבתיים (מה שהילד פוגש בבית, בגן ובבית הספר), לבין גורמים תורשתיים ומבניים (שהילד מביא עמו). אבחון וטיפול על פי הגישה לא מתמקדים בסימפטומים התנהגותיים שהילד מראה, אלא מתייחסים לגורמים התפתחותיים מוקדמים שעומדים בבסיס קשיי הילד. כלומר, הטיפול מתמקד במקור הבעיה ולא בהתנהגות הנגלית על פני השטח. כך ניתן להגיע לטיפול יעיל ומעמיק יותר.
הטיפול במרכז כישורי למידה איננו טיפול תרופתי, אלא טיפול התנהגותי ופיזי, הכולל מתן התנסויות סביבתיות במטרה לפתח את תפקוד המוח ומערכת העצבים ולהפחית את הקשיים השונים של הילד.

הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה התפתחותית המאובחנת השכיחה ביותר, שבמסגרתה נפגעות יכולות בסיסיות המרכיבות את קשב האדם. מבחינת הסימפטומים ההתנהגותיים, הפרעת ADHD פוגעת ביכולת לעבד תגובה (אינהיביציה, פגיעה ביכולת לחדול מפעולה מסוימת או להימנע ממנה), ביכולת להימנע מהסחת דעת, ביכולת למקד את הקשב לאורך זמן, ביכולת לפצל את הקשב בין שתי מטלות או שני גירויים שונים, ביכולת לעבור ממטלה אחת לאחרת, ולעתים גם גורמת להתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות. לכל אלה מתלווים לעתים קרובות קשיים חברתיים ותסכולים מרובים לאור האתגר שסיטואציות לימודיות וחברתיות מציבות לסובלים מההפרעה.
מעבר להבנת הסימפטומים ההתנהגותיים, חשוב להבין שהפרעות קשב וריכוז זו תופעה רחבה ביותר שיכולה לנבוע מגורמים שונים ומגוונים, כל אחד מהם ידרוש התאמת טיפול שונה. לכן חשוב מאוד להבין את השורש ההתפתחותי שמוביל לבעיית הקשב והריכוז ולשם כך חשוב לעשות אבחון מעמיק ומקצועי.

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז
במקרים רבים ילדים המאובחנים כסובלים מההפרעה מקבלים המלצה להקלות והתאמות שונות בסביבת הלמידה. לבית הספר אין חובה למלא אחר המלצות אלה, ולעתים קרובות חסרים לו האמצעים לכך. במקביל להמלצות אלה, לעתים קרובות מדי מומלץ עבור ילדים אלה טיפול תרופתי. בעוד שתרופה יכולה לסייע לפתור את הבעיה באופן נקודתי ולאפשר לילד “להחזיק את עצמו” קשוב לשיעור או למשחק עד הצלצול, היא מהווה פתרון של סימפטום ולא מקדמת את הילד להשגת התפקוד הגבוה ביותר שהוא מסוגל לו.

גישתNFDA לא משתמשת בתרופות לצורך הטיפול, אלא בהתנסויות תחושתיות ופעילויות של משחק ותנועה, על מנת לאתר את הבעיות המקשות על הילד להשיג את האתגר ההתפתחותי (במקרה של הפרעת קשב, אתגר זה יהיה השגת יכולת מיקוד קשב מספיקה וישיבה בשקט בכיתה). בעיות כאלה יכולות להיות סף לא מווסת (נמוך מדי או גבוה מדי) של גרייה, קושי רגשי הנובע מהיסטוריה של כישלון ואכזבה או ליקוי נוירולוגי וכיוב’. הגישה דוגלת בעמדה לפיה המוח הוא פלסטי, כלומר גמיש, ושאיתור נכון של הקשיים יכול לאפשר לימוד ואימון לצורך התגברות עליהם. במרכז כישורי למידה אנו משתמשים בגישת ה-NFDA על מנת לפתור בעיות תפקודיות דרך הבנת המערכות המשפיעות עליהן, ובכך להביא להקלה אמיתית משמעותית לילד המתקשה, לצד העצמה של יכולותיו וחווית המסוגלות שלו.

במרכז כישורי למידה מציעים אבחון וטיפול לילדים המראים סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז. מטרת האבחון למצוא את שורש הבעיה שמובילה להתנהגות הלקויה, ולטפל בה מהשורש.
מרכז כישורי למידה רואה בהורים חלק חשוב בהליך הטיפולי, ולכן, לאחר האבחון נפגש המאבחן עם ההורים ועם הילד לפגישה נוספת, בה מקבלים ההורים הדרכה מקצועית בנוגע לממצאי האבחון, בנוגע לקשיי הילד שנמצאו באבחון ומה מקורם, אך הדבר החשוב ביותר – מה ניתן לעשות כדי לקדם את הילד מבחינה תפקודית. ההורים הם שמקבלים את הכלים להתמודד עם קושי הילד ולקדמו.
להורים ניתנת הבחירה כיצד ליישם את התכנית הטיפולית- בעצמם בבית או במרכז כישורי למידה, בעזרת מטפלים מקצועיים. המשפחות יפגשו עם מתרגל מוסמך מטעם המרכז, בה ילמדו את התרגילים המרכיבים את התכנית.

צוות מרכז כישורי למידה נמצא בכל השלבים על מנת לעקוב אחר ההתקדמות, לתמוך וללוות את הילד ומשפחתו בתהליך ההתמודדות עם הקושי והשינוי.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה