תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

להכיר את הבסיס של בדיקת לקויות למידה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

להכיר את הבסיס של בדיקת לקויות למידה

מה אתם יודעים על בדיקת לקויות למידה? אם אתם עומדים ללכת אל בדיקת לקויות למידה, או שאתם שוקלים לקחת את הילד שלכם לבדיקה כזו, בוודאי שמעתם כל מיני דברים על הבדיקה. מה לא אמרו על בדיקת לקויות למידה? שהיא סובייקטיבית, שיש מסחור בבדיקות, שקשה לאבחן בדיוק בעיות, שלעתים הן ממציאות בעיות, ועוד שורה ארוכה מאד של טענות. יחד עם זאת, חשוב להבין שבשורה התחתונה התפקיד של בדיקת לקויות למידה הוא כדי לבדוק, האם אכן יש לנבחן לקות מסוימת, או שהבעיה היא אחרת.

למה הכוונה? אם לדוגמה יש תלמיד, שנראה שיש לו בעיית קשב, מן הסתם תרצו לקחת אותו אל אבחון, ואולי אף תצפו, כי הפסיכיאטר או הנוירולוג יכריז עבורכם באופן חגיגי, כי לילד שלכם אכן יש בעיה של קשב וריכוז, אלא שזה לא תמיד קורה, ולא פעם, בדיקת לקויות למידה דווקא יכולות להראות על בעיה אחרת לחלוטין – יתכן שלילד יש הפרעה התנהגותית מסוימת, או שדבר מה מטריד אותו, וזה המקור לבעיות שלו בלימודים, ולא מדובר דווקא על הפרעה נוירולוגית. כמובן שיכול להיות, כי בדיקת לקויות למידה אכן תראה כי לנבחן יש בעיות מסוימות הקשורות לתחומי הקשב והריכוז, או כל בעיה אחרת (תלוי בסוג הבדיקה והאבחון). לכן, חשוב להכיר את הנחות היסוד, שעומדות מאחורי כל בדיקת לקויות למידה.

איך בעצם בודקים?

בדיקת לקויות למידה באה למעשה לענות על שאלה אחת בלבד: מהי הסיבה לקושי שחווה הנבחן? נקודת המוצא היא לאו דווקא שיש באמת בעיה של לקות למידה, אלא פשוט רצון להגיע למקור. לכן, כשבאים אל בדיקת לקויות למידה, הגוף הבודק צריך לאסוף נתונים רבים ככל האפשר על הנבחן. מתפקידכם כנבחנים או לחלופין כהוריו של הילד שעומד לפני הבדיקה, לתת את הנתונים הללו.

אילו נתונים צריך להעביר אל בדיקת לקויות למידה? יש להעביר את סיבת ההפניה הראשונית – האם מדובר בהפניה מטעם גורם חינוכי מסוים, או שמדובר על החלטה עצמאית של ההורים שהחליטו לפנות לאבחון.

בכל פניה אל בדיקת לקויות למידה יש להביא אתכם גיליון ציונים של הנבדק. כאן חשוב לתת סייג מסוים – לא תמיד מי שניגשים לבצע בדיקת לקויות למידה הם דווקא תלמידים בגילאי בית ספר יסודי או תיכון. פעמים רבות אנשים שעומדים לפני לימודים אקדמיים, מחליטים לגשת לאבחון, משום שהם דחו את הנושא בעת שלמדו, ובזמן השירות הצבאי בוודאי שלא היה להם זמן לגשת אל בדיקת לקויות למידה. במקרה כזה, גיליון הציונים הטוב ביותר יהיה תעודת הבגרות שלכם.

לכל בדיקת לקויות למידה יש לצרף גיליון שבו אתם מפרטים את הרקע המשפחתי והרקע החינוכי שלכם או של הילד שלכם שנבדק. מדוע זה חשוב? כי בדיקת הרקע הזו עוזרת לשלול או לאשר בעיות אחרות שגורמות להפרעה בלימודים, ולאו דווקא נובעות מבעיות נוירולוגיות. את בדיקת הרקע המשפחתי מעבירים לגורמים פסיכולוגיים וגורמי רווחה, שמוודאים, כי אין משהו ברקע המשפחתי והחברתי של הנבדק, בכדי לגרום לקושי בלימודים.

עוד כמה דברים שמצרפים ובודקים

כשאתם מגיעים אל בדיקת לקויות למידה, חשוב להביא תוצאות קודמות של בדיקת לקויות למידה במידה ואלו נעשו. בין אם הלכתם אל בדיקת לקויות למידה שהוכרה ע”י משרד החינוך, ובין אם הלכתם לבדיקה שלא הוכרה – חשוב לצרף את התוצאות, מכיוון שהן בהחלט יכולות להשפיע. הדבר נחוץ בפרט אם אתם פונים אל בדיקת לקויות למידה לאחר, שפג תוקפה של הבדיקה הקודמת (משרד החינוך מכיר בכל בדיקת לקויות למידה כבעלת תוקף לחמש שנים בלבד).

בתהליך עצמו של בדיקת לקויות למידה, אתם תעברו שורה ארוכה מאד של בדיקות שונות, שיבחנו את התפקוד שלכם מכל הכיוונים. בין השאר בדיקת לקויות למידה תבדוק את היכולות הקוגניטיביות שלכם הן בכתב והן בע”פ. בדיקת לקויות למידה גם תבדוק את רמת הזיכרון שלכם בטווחים שונים, וכן גם את הכישורים הוויזואליים והגרפיים שלכם.

התוצאות של בדיקות לקויות למידה משמעותיות ביותר לנבחנים, כיוון שהן בהחלט יכולות להכריע לכאן או לכאן מה הלקות ממנה סובל המבחן ובהתאם לכך מה ההמלצות שיש ליישם, על מנת להביא למצב של שיפור אצל אותו נבדק.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה