תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

ליקה חציר – אבחון פסיכודידקטי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

הפסיכולוגית החינוכית ליקה חציר, מומחית באבחון לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז , בעלת ניסיון רב בביצוע אבחונים פסיכו דידקטיים משולבים ומקיפים .ליקה מדגישה את החשיבות שבשימוש בכלים עדכניים בתהליך האבחון ושליטה של המאבחן בתיאוריות המקצועיות הרלוונטיות לצורך ביצוע ניתוח מהימן ואמין של הממצאים . הגישה הרווחת כיום בעולם המערבי -בארה”ב אך גם בארצות אחרות שמה דגש על ניתוח גורמים ומתייחסת לקשת רחבה של אינטליגנציות אותן ניתן לחלק ל – 9 יכולות מרכזיות הרלוונטיות ללמידה.

מהו אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מקיף ואיכותי יכלול התייחסות אל 9 יכולות אלה , תחומי הלמידה העיקריים שייבדקו יכללו מיומנויות קריאה ושליטה באבני היסוד של השפה ,שליטה בהבנה וחשיבה חשבונית וכן בפרוצדורות מתמטיות ובדיקה של מיומנויות כתיבה כמו כן נבדקת שורה של תפקודים ויכולות קוגניטיביות נוספות: יכולות לקליטת מידע וצבירתו , יכולות להכללה ומיון, מהירות עיבוד המידע הנקלט, היכולת לעיבוד מידע חזותי, ושמיעתי , תפקודי זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך תפקודי קשב וריכוז וכן תפקודים רגשיים.
ליקה חציר מסבירה כי הכללתו של החלק הרגשי באבחון חשובה ביותר על מנת לעשות אבחנה מבדלת . היא מדגישה שחשוב להבין שלעיתים קשיי למידה לא נובעים ממקור לימודי, אלא מושפעים מאוד ממצבו הרגשי של התלמיד. תפיסת העצמי והמציאות, פחדים, כוחות ולחצים, ההבנה החברתית שלו – כל אלה משמעותיים לתפקודו הלימודי של האדם, והם הופכים להיות רלוונטיים במיוחד כאשר מדובר בתלמידים שמתמודדים בנוסף ללקויות הלמידה גם עם קשיים רגשיים. האבחון מאפשר לבצע הערכה טובה יותר של המקור לקושי ולבחון האם לקות הלמידה הינה ראשונית או משנית לקשיים אחרים שמתעוררים בחיים.

ומה הלאה?

עם סיום האבחון המאבחן מבצע אינטגרציה של הממצאים, ומקיים שיחת משוב מעמיקה הן עם ההורים והן עם הילד /נער במטרה להציג את ההמלצות להמשך טיפול. ליקה חציר מדגישה כי ההמלצות הנגזרות מאבחון פסיכו דידקטי הן מגוונות ויכולות לקחת לכמה כיוונים: הוראה מתקנת, הדרכה לגבי דרכי למידה ועבודה, התאמות שונות במבחנים ובכיתה, טיפול רגשי, הדרכת הורים ועוד.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה