תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

למה הוא מתנהג ככה ,הפרעת קשב או לא?

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

למה הוא מתנהג ככה, הפרעת קשב או לא?

ביקשתי ממנו להעלות לחדרו לסדר את כל מה שלא נמצא במקום, לשים את הבגדים המלוכלכים בכביסה ולהתקלח. אמרתי לו  את זה כל כך הרבה פעמים, כמו כל יום בשעות הערב, אותה רוטינה. אבל לאחר כשעה עליתי לחדרו וכמעט הכול היה אותו דבר; בגדים מפוזרים על הרצפה, דפים ומחברות במיטה ועל הרצפה, המגבת הרטובה על הרצפה ושביל בגדים שמסמנים את הדרך למקלחת. כששאלתי מה הוא עשה עד עכשיו לאחר שעה, התשובה היתה; “לא הספקתי, רק עכשיו עליתי, שמתי את הגרביים בכביסה”. שאלתי מה עם היתר, התשובה הייתה “איזה יתר?, הכול בסדר….”. ואז בשעה 20:00 נזכר שיש להגיש  עבודת חובה מודפסת למחר. ברגע שיצאו הדפים המבולגנים ומקומטים מהילקוט נפלה מטעפה עם מכתב של המורה לשפה, שמודיעה לי ששוב בני לא מוצא את הספר או את החוברת, ושאולי צריך לקנות בפעם השלישית השנה את אותן החוברות.

האם זה מוכר למישהו?

חשוב להכיר ולזהות את המאפיינים של הפרעת קשב וריכוז, ידע זה כוח, ולכוח הזה אנו זקוקים  כדי לעזור לילדינו או לעצמנו.

חשוב להבין שהסימפטומים יכולים להיות זהים לכמה קשיים שונים, כגון הפרעת קשב, קושי בעיבוד התחושות, בעיות רגשיות, לקויות למידה, קשיים בהמצאות מרחבית, זיכרון לטווח קצר או ארוך או קושי בהתארגנות.

כדי שנוכל לחשוב על הפרעת קשב כמקור לקושי של הילד, חשוב לדעת שצריך שיהיו לפחות כמה מאפיינים במקביל ולאורך זמן של יותר מחצי שנה. יש צורך להתבונן ללא שיפוטיות בהתנהגותו של הילד ולערוך רשימה של התנהגויות החוזרות על עצמן כגון:

אי שקט – תזזיתי = האם הילד יכול להתרכז לאורך זמן במשימות משעממות או פחות מעניינות שדורשות ממנו ריכוז והתמדה.

תנועתיות יתר – היפראקטיביות = האם הילד מתקשה לשבת, תנעתי מאוד, קופצני, עלול לקום, לשבת תוך כדי עבודה ולחפש אחרי תנועה בצורה חריגה. (לא תמיד זה מופיע).

חוסר שליטה וויסות עצמי – אימפולסיביות = הילד מתקשה בשליטה עצמית, איפוק וויסות התגובות ,אינו מפעיל שיקול דעת.
מתפזר בקלות – מוסחות יתר = הילד מתקשה להמשיך במשימה,  ולהתרכז בה, כיוון שלעיתים קרובות דברים שונים מסיחים את דעתו.

.
אם אתם מזהים חלק מהתופעות, מומלץ להתייעץ  עם מומחה בתחום, ולחפש פיתרון טבעי לפני שרצים לפיתרון התרופתי.

קושי

סמן

מאפינים

ריכוז וקשב

 

מתקשה לסיים משימות ולעיתים קרובות לא ממלא או  מבצע הוראות

 

 

מתקשה בסדר וארגון של משימות, עזרה עצמית פעילויות ועבודות

 

 

לעיתים קרובות אינו מגיב כשמדברים אליו  

 

 

מתקשה לעקוב  או להשאר מרוכז לאורך משימה או משחק

 

 

הילד לא שם לב לטעויות במהלך עבודה, מתקשה להישאר קשוב 

 

 

מתנגד או נמנע מביצוע משימות הדורשות  חשיבה ועבודה לאורך זמן כגון: שיעורי בית

 

 

לעיתים קרובות שוכח, מאבד דברים

 

 

 עושה רושם חולמני, מנותק לרגע מהמתרחש סביבו

 

 

 

אימפולסיביות

 

מתפרץ בדיבור /שיחה של אחרים, עונה לפני שסיימו לשאול  או לא בתורו

 

 

מתפרץ לפני הזמן תוך כדי משחק, כביש

 

 

 מתקשה להמתין בסבלנות, להיות מאופק,

 

 

רוצה הכול באופן מידי, רמת דחיית סיפוקים נמוכה

 

 

מתקשה להתארגן ולעשות סדר בחפציו/מחשבותיו. מתקשה לעיתים להסביר את עצמו

 

 

מפריע או מציק לילדים אחרים

 

 

 

*היפראקטיביות

 

תנועתי  ולא שקט, נראה דרוך, מתנועע בעצבנות 

מנדנד במרץ רגליים, נוגע בכל מה שבסביבתו תוך כדי עבודה

 

 

מתקשה לשבת במקום לאורך זמן, כגון בזמן הכנה שיעורים או הארוחה. מרגיש צורך לקום, לשבת, לזוז שלא בשליטתו

 

 

במהלך השיעור קם מכסאו  ומטייל בכיתה

 

 

רץ, קופץ, מטפס בצורה חריגה במצבים לא מתאימים

 

 

מדבר הרבה ולעיתים ללא קשר המתרחש, מדבר לא לעניין

 

 

 

 

הסחת – דעת

 

נראה מוסח בקלות על ידי רעשים  או גירויים סביבתיים

 

 

מפוזר ולא עקבי במשימותיו או מטלותיו

 

*מאפיינים אלו הלולים להיות מאפיינים של קשיים  בעיבוד החושי, הטיפול בהם שונה לחלוטים לטיפול הקלסי של הפרעת קשב עם היפראקטיביות. לכן זיהוי נכון הוא המפתח להצלחה של הילד ומשפחתו.

זה נראה כמו ADHD, נשמע כמו  ADHD, אבל זה לא חייב להיות ADHD

 

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה