תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לעוף רחוק- המרכז לשיפור הכישורים

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

NDFA: הגישה הנוירו- התפתחותית – תפקודית

הגישה הנוירו- התפתחותית- תפקודי (NDFA) היא גישה הרואה בילד (ובאדם שהוא הופך להיות) יצור מתפתח ודינאמי, שתפקודיו וכישוריו השונים מבוססים זה על זה, ונבנים בסדר כלשהו. בבנייה זו מעורבים גורמים מגוונים, הכוללים גורמי תורשה וגורמים מבניים, הנמצאים ביחסי גומלין מתמידים עם התנסויותיו של הילד בסביבה, ובכך מאפשרים לפונקציות התפתחותיות שונות להבשיל ולצאת לפועל. הגישה חוקרת את האינטראקציות האופטימליות הדרושות לפיתוח והעצמה של היכולות והכישורים של האדם, ושואפת לעצב סביבת למידה ומשחק מותאמת לקידום יכולות אלה. ברוח זו, הגישה מיושמת במסגרות חינוך רבות, וכוללת מספר רמות של עשייה: רמת הטיפול (הכוללת התחקות אחר גורמי הבסיס לליקויים שהתגלו בתפקוד מסוים, והתערבות המכוונת לשיפור גורמי בסיס אלה), רמת המניעה (איתור ליקויים בשלב מוקדם וטיפול בהם על מנת למנוע התפתחות ליקויים חמורים יותר בעתיד) ורמת קידום התפקודים (שילוב התנסויות בונות כישורים בסדר היום של המעון, הגן ובית הספר, ובכלל זה משחקים ותכנים חברתיים, רגשיים, לימודיים ותנועתיים).

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית, השכיחה מבין הפרעות מסוג זה בקרב ילדים ומתבגרים (סובלים ממנה בין 5% ל- 10% מהילדים בגילאי בית הספר היסודי). ההפרעה פוגעת בתפקודים המרכיבים את יכולות הקשב של האדם, ובכל מפריעה לו בתפקוד היומיומי. בקרב ילדים ההפרעה מלווה לעתים קרובות בהתנהגויות אימפולסיביות והיפראקטיביות. ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (במיוחד אם הם גם מפגינים היפראקטיביות ו”משגעים” את הסביבה) מועדים יותר מבני גילם לפתח מצוקה ותסכול, עקב קשיים לימודיים, ביקורת מהסביבה וקושי למצוא את מקומם בקרב חברת בני גילם.
ההתייחסות להפרעה והמודעות לה סובבות בדרך כלל סביב גילאי בית הספר, אולם חשוב לזכור כי הפרעת קשב וריכוז לא נעלמת בבגרות, אלא פשוט לובשת מופע אחר, והיא ממשיכה להשפיע על תפקודו של האדם בעבודה, במשפחה ובמערכות היחסים עם הסביבה. למרות שלא ניתן “לרפא” הפרעת קשב וריכוז, כן ניתן באמצעות טיפול והתערבות נכונים, לסייע לאדם להגיע לתפקוד תקין בתחומים הדורשים שימוש ביכולות הקשב שלו.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

לעתים קרובות הטיפול המוצע לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז הוא טיפול תרופתי. על אף היעילות של חלק מהטיפולים התרופתיים, הורים ואנשי חינוך רבים חשים אי נוחות מול אפשרות זו, בעיקר לאור התחושה כי “היד קלה על המרשם” וכי לא נבדקות אפשרויות נוספות שלא כוללות התערבות תרופתית. במרכז “לעוף רחוק” אנו מזמינים ילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז לבוא ולזכות לטיפול הנגזר מגישה הנוירו- התפתחותית –תפקודית, ללא תרופות, תוך בחינה מעמיקה של הילד, נקודות החוזק והכוח שלו, והתאמה אישית של תכנית טיפול על מנת לסייע בהתמודדות עם הקושי.

נכתב ע”י: פורטל קשב וריכוז

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה