תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה ודרך אבחון נכונה

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקויות למידה ואיבחונן

לקויות למידה קשורות בלא מעט דיונים וויכוחים בנושא מכיוון שאין דיעה אחת מגובשת לגביהן ועם זאת גם מציבות אתגר בגלל חוסר היכולת להגדירן בהגדרה מגובשת אחת.

לקויות למידה וגילוי מוקדם באמצעות איבחון

לקויות למידה מביאות איתן המון קשיים לימודיים החל מקריאה, כתיבה ויכולת ריכוז. אם נקח לדוגמא את קושי הקריאה נוכל לראות שזה בהחלט עלול להשפיע על האדם בעל לקויות הלמידה מלהשתתף במפגשים חברתיים ששם יש צורך בקריאה. רוב הקשיים כפי שהוזכר בספרות המקצועית אינם נובעים רק מלקויות הלמידה אלא גם מהבעיות המשניות של לקויות הלמידה. אם כן, מכך הוסק כי הסביבה של הסובל מלקויות למידה אחראית לא פחות לבעיות ההתנהגותיות והרגשיות שיש לאנשים עם לקויות למידה. איבחון והבנה מוקדמת של הדברים עלולה לשפר את המצב ולהקל על אדם או ילד הסובל מלקויות למידה.

לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז אצל תלמידים

חשוב לאמר כי לקויות למידה הינה הבעיה העיקרית אך לצידה יש גם את הבעיה המשנית האחראית לבעיות התנהגותיות ורגשיות שמתגלות אצל לקויי למידה. הסיבה העיקרית לכך נובעת מחוסר מודעות של הסביבה שאחראית במידה לא קטנה למצב הנ”ל. לבעיות התנהגותיות ורגשיות יש השפעה גדולה הקשורה באישיות האדם הסובל מלקויות למידה. ניתן לראות זאת כשהילד מגיע לדוגמא למערכת החינוך ונתקל במגוון קשיים כגון הפרעות קשב וריכוז,קריאה, כתיבה וכד’. כילד, קשיים מהסוג הזה יהוו גורם שלילי מבחינת תפקוד אקדמאי ועד להשתלבות של ילד עם לקויות למידה בחברה עצמה ובחייו הבוגרים.

אנשים עם קושי הקשור בלקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז ועוד קשיים רבים משניים ימצאו את עצמם נאבקים גם בכשלונות מוטוריים. כבר מילדות יצטרכו לעמוד מול חווית הכשלון, לא פעם ילדים עם לקויות למידה יצטרכו וינסו בכל כוחם להדביק את הפער הקיים בינם לבין חבריהם לכסא הלימודים, המאבק אותו הם ינהלו לא יהיה מובן לחברה והם לרוב לא יקבלו את התמיכה להם הם זקוקים על מנת להתמיד במאבק היומיומי שלהם.

לקויות למידה וחוסר קשב

ללקויות למידה יש אופי סמוי שיכול לא פעם לגרום לקשיים דווקא בגלל חוסר מודעות להימצאותן בשטח וחוסר יחס רציני הנדרש באמת מהסביבה וזאת משום שלקויות למידה לא באה לביטוי באופן חיצוני או פיזי שניתן לראות לא על פי מראה של אותו אדם ולא על פי התנהגות. חשוב לציין כי לא פעם אנשים עם לקויות למידה יכולים להפגין ידע וכישורים יצירתיים מרשימים מאוד אבל בו זמנית לגלות קושי בכתיבה, קריאה, חשבון,חוסר קשב ומיומנות למידה בסיסיות וכד’.  אחת הבעיות הגדולת של לקויות למידה הוא פער בתפקוד בינו לבין האחר.

לקויות למידה מהווה בעיה עבור הסובל ממנה מכיוון שפעמים רבות לסביבה עצמה קשה מאוד לקבל מצב שבו האדם נראה לכאורה רגיל ומתנהל באופן מצויין לגילו בכל מיני תחומים אבל באופן מאוד מוזר יתקשה במקרים שבהם לא אמור להיות קושי. ילדים או מבוגרים עם לקויות למידה לא פעם מתקשים דווקא במטלות שנתפסות אצל הזולת כקלות ומובנות מאליו

בעוד אצל לקויי הלמידה הדבר אינו פשוט כלל וכלל. החברה עלולה באופן מעציב מאוד להשליך את הבעיה בטענה שהאדם בעל לקויות למידה עצלן מדי או לא משקיע וזה ישר יכניס את הסובל מלקויות למידה לעמדת מגננה ואף לתוקפנות במקרים מסויימים.

לקויות למידה ואבחון נכון

לקויות למידה הינן דבר לא פשוט וכשהן אינן מזוהות ומטופלות בשלב מוקדם הדבר עלול להוות גורם שלילי בהשגיות, לצור מצב של כשלונות חוזרים ולכן יש חשיבות רבה מאוד בזיהוי ואבחון מוקדם של לקויות למידה בכדי לסייע לאותו אדם בעל לקויות למידה להשתלב במעגל החברה העכשוי והעתידי, כלומר המשך חייו הבוגרים. מהרגע שבו בעצם עולה חשד או ספק כלשהו שהאדם לוקה בלקויות למידה יש לפנות לאבחון כישורי ואיש מקצוע מוסמך בהחלט יוכל לסייע ולתת כלים מתאימים על מנת למגר את הבעיה בהווה ובעתיד. חשוב לציין כי לימודים בינוניים ומעטה לא בהכרח ישמשו הוכחה לכך שיש לקויות למידה לאותו אדם, בראשית הדברים שאותם יבדקו יהיו קשורים בתפקוד הלימודי של אותו אדם למרות שקיבל סיוע, התקדמותו הלימודית ולבסוף קשיים חמורים ופער גדול בינו לבין חבריו לכיתה.

תורת האבחון הנכון במסגרת לקויי הלמידה

לעיתים יש מצבים בהם האבחון שגוי ומאבחנים את הילדים כבעלי הפרעות התנהגות או בעיות נפשיות ולכן בראש ובראשונה חשוב ביותר שהאבחון אותו הם עוברים יתייחס לקשיים המדווחים בפועל. דבר נוסף שחשוב באבחון הוא הקשר בין המאבחן לבין הילד או הבוגר המאובחן. סימן היכר טוב למאבחן הוא שהורים שלחו את ילדם למבדק והילד הגיע מרצונו החופשי. עצם העובדה שהמאובחן הולך עם רצון טוב לפגישה מהווה הסכמה לטיפול. בסיום האבחון יכתוב המאבחן חוות דעת מסכמת עם ממצאים שעלו מהפגישה, הדו”ח יהיה קריא ופשוט עבור כל אדם ואין זה משנה אם מדובר בהורה, פסיכולוג או מורתו של המואבחן.

מטרות אבחון וקביעת קטריונים ללקויות למידה

המטרות העקריות של אבחון לקויות למידה היא בראש ובראשונה סיוע מגופים רשמיים ועבור זה חייב אבחון בתוקף. המטרה הנוספת קשורה בפירוט של כל הקשיים והיכולות על מנת לבנות תכנית עבודה נכונה עבור המאובחן. הדיווח בעצם יפרט המלצות איך להתמודד באופן יעיל בלקויות הלמידה ועדיין חשוב לציין כי הדרך לא תהיה קלה ואין הדבר מסתכם רק בתכנית האבחון אלא נדרש הרבה יותר מזה על מנת להקל ולסייע לאדם עם לקויות הלמידה ועדיין חשוב לציין שאבחון טוב יסייע להצלחת הטיפול ויפשר הישגיות בבית ספר ועד לכל מיני בעיות נלוות התנהגותיות וכד’.

ילדים עם לקויות למידה יקבלו לבצע שני אבחונים, אחד מהם יהיה בבית הספר היסודי והשני יהיה בחטיבת הביניים וזאת על מנת לקבל זכאות הגונה בנוגע לבחינות הבגרות. כשקובעים לקות למידה הקריטריונים לאבחנה זו קשורים בכך שהאדם בעל לקויי הלמידה אינו עומד ביכולות קריאה שנקבעו לו, בחשבון, או בהבעה בכתב. במידה ונתונים אלה נמוכים משמעותית מהמצופה לבן גילו ורמת המשכל שלו אף היא נמוכה והדבר משליך גם על חייו היום יומיים שהרי אלו הם קריטריונים לסמן שאכן קיימת בעיה.

כשמדובר בלקויות למידה חשוב ביותר לגשת למאבחן מקצועי בתחומו על מנת לא לשגות. מהותי ביותר לציין כי אבחון שאיננו נערך על ידי מומחה בתחום עלול לסכן את הנבדק בכך שתנתן לו תכנית עשייה שאינה מותאמת לו ולבעיותיו.

בשוק החופשי קיימים מגוון של מומחים ובעלי מקצוע המתמחים בתחום כזה או אחר ועם זאת על מאבחן מקצועי המגלה חדש כי אין הוא מסוגל ואף יכול לסייע מכיוון שאינו מתמחה בתחום לידע את המטופל או את הוריו ואף להמליץ על הרחבת בדיקה ואף מעבר למומחה אחר מותאם ומקצועי לתחום הבעיה הנוכחית. אם מדובר באבחון דידקטי יופנה המטופל לטיפול באמצעות פסיכולוג המטפל בתחום פסיכודידקטי. אם קיימת בעית שמיעה יופנה המטופל לקלינאי תקשורת, אם קיימת בעית מוטורית יופנה המטופל לאנשים המטפלים באמצעות תחושה כלומר ריפוי ועיסוק ואם מדובר בהרפעת קשב וריכוז יופנה המטופל לידי פסיכיאטר או נוירולוג.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה