תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה וטיפולן באמצעות טיפול קוגנטיבי התנהגותי

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקויות למידה מתייחס לתופעה הישירה לבעיה ולה גם גורמים משניים שטיפולם קשור יותר בהתנהגות הילד ובצורך שלו בטיפול קוגנטיבי התנהגותי שעליו נרחיב בהמשך.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי והקשר ללקויות למידה

בעית התנהגות היא תוצאה משנית שמגיעה כתוצאה מבעיה ישירה של לקויות למידה. אנשים עם לקויות למידה מתמודדים ומוטרדים באופן עצמי מבעיתם והסביבה לא לוקחת חלק בכך. אבחון בעית לקויות למידה מתייחס קודם לכל למסגרת הלימודים ולקשיים הראשוניים הצצים לפתע בשנת הלימודים הראשונה. אם קצת תשומת לב ניתן לאתר  לקויות למידה כבר בשלב הטרום כיתה א’. אמנם בעית לקויות למידה חשובה אך לא פחות חשובים הדברים המשניים כלומר התנהגות הילד.

טיפול קשב וריכוז וסיוע באמצעות  טיפול קוגנטיבי התנהגותי

כי לקויות למידה הינה בעיה בפני עצמה אך לבל נשכח שהבעיה המשנית ההתנהגותית חייבת להיות מטופלת על מנת למנוע בעיות המתייחסות לעתיד לבוא ומדברות על הגעת הילד לבגרות וקושי הסתגלות בחייו הבוגרים מכיוון שלא טופל נכונה ולא ניתן דגש לכך שהיה זקוק לטיפול קוגנטיבי התנהגותי שהוא משני לבעיה של לקויות למידה. חשוב לציין כי צרכים של ילד עם לקויות למידה במסגרת החינוך לא שונים מכל אחד מחבריו האחרים. חשוב ביותר קשר התלמיד בעל לקויות למידה עם מורתו. חשובה ביותר תחושה של שייכות וחלילה לא נידוי, חלק מהתחושה הזאת של ילדים עם לקויות למידה מתייחס גם לעידוד של של עשייה, עידוד ופרגון בלתי פוסק.

סביבה שלא תקבל ילד עם לקויות למידה תחמיר את בעייתו ואף תגרום לו לבעיות התנהגות מלוות קשות. טיפול קוגנטיבי התנהגותי חשוב ביותר על מנת למזער את התופעות המשניות לבעיה הראשית של לקויות למידה שאותה לא ניתן לבטל לגמרי. ילד בעל לקויות למידה שלא יקבל את התמיכה שהוא דורש יפול אל תוך מפח נפש, חוסר אונים ופגיעה בהתפתחותו האישית בהווה ובעתיד.

ילדים עם לקויות למידה לרוב ידרשו חיזוקים מהסביבה בתקווה שהסביבה תספק ותבין את הצורך ותסייע לאותו ילד בעל בעיות של לקויות למידה כאלה ואחרות בצורה של עידוד ותמיכה שלהם הוא כלכך נזקק. סימפטום נוסף של ילד עם לקויות למידה שחייב בטיפול קוגנטיבי התנהגותי מתבטא גם בתוקפנות וכעס כשאינו מקבל את כמות החיזוקים על מאמציו בפועל. הסיבה לכעס היא לרוב פגיעותו של הילד ולעיתים הפרעות במסגרת הלימודים או הסתבכויות כאלה ואחרות נגרמות חד משמעית גם מסיבות של חוסר טיפול הולם או שימוש בטיפול קוגנטיבי התנהגותי על מנת למגר את הבעיה המשנית של לקויות למידה.

אבחון וטיפול קוגנטיבי התנהגותי

אין ספק כי אבחון של ילד בעל לקויות למידה והבאת הילד לידי טיפול קוגנטיבי התנהגותי תסייע לו כמו באין ספור מקרים להתמודד מול קשיים לימודיים בפן ההתנהגותי גם אם לכאורה תוצאות לא תראנה בשטח במיידית אלא רק בהדרגה. אל ייאוש, תוצאות תבואנה אם לא במוקדם לבטח במאוחר וזאת באופן הדרגתי עם אותותיו של טיפול קוגנטיבי התנהגותי מותאם. אם זאת, חשוב לציין, כי אם אין שינוי לאורך זמן שהרי הילד בעל לקויות למידה פיתח כבר התנהגות שלילית והרגלים שקשה מאוד לשנות ולכן רצוי לפנות למטפל אשר יקנה לו טיפול באמצעות טיפול קוגנטיבי התנהגותי באמצעות פסיכולוג שינסה למגר את התופעה עד כמה שיתאפשר המצב.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה