תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

לקויות למידה – כל הדרכים לאבחון ולהתמודדות

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מרגישים שילדכם “כמעט שם” אבל לא ממש? קשיים בקריאה וכתיבה? לקויות למידה מאפיינות עשירית מאוכלוסיית ישראל. כמה באמת אנו יודעים עליהן, וכיצד ניתן לאתר את הלקות באופן מקיף ובשלב מוקדם ככל האפשר?

לקרוא לילד בשמו

 

מאפיינים של לקויות למידה מתבטאים בראש ובראשונה בהפרעות קשב וריכוז אולם אין הדבר אומר שאם ילדכם הינו מעט תזזיתי מן הרגיל הוא לקוי למידה.
בעיות קשב וריכוז הן תכונות שלכם כהורים קל אולי לזהות, או לפחות לזהות כי קיימת איזו בעיה, אולם את האבחון המקצועי השאירו למקצוענים, הבקיאים בתהליכי בדיקה ואפיון לקויות למידה על כל מרכיביהן והמאפיינים שלהם.

מתחילים בזיהוי

אבחון לקויות למידה המתבצע על די מומחים בתחום כולל קשת של משתנים הנבחנים כל אחד לגופו, ביניהן:

  1. בדיקת יכולת ראייה והבנה חזותית-  תפיסת תמונה או מראה שלם על כל מרכיביו,          ויכולת להבדיל בין דמות לבין דמות רקע בתמונה.
  1. בדיקת יכולת אבחנה ותפיסת צלילים- יכולת זיהוי ושמיעה של צלילים המורכבים מיותר מקול או צליל אחד המצויים במילה, והבדלה ביניהם.
  1. בדיקת יכולת של זכרון שמיעתי וזכרון חזותי- בדיקת הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך.
  1. בדיקת יכולת שפתית- דיבור, היגוי, זמני תגובה במענה, אוצר מילים.
  1. בדיקת קשב וריכוז- בדיקת יכולת הקשבה וריכוז בפעולות מסוימות הדורשות אותו, וכן בדיקת היפראקטיביות.
  1. בדיקה חושית- בדיקת רגישויות יתר.
  1. בדיקת התפקוד המוטורי- בשימוש בפעולות הדורשות מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.
  1. בדיקת יכולת התמצאות במרחב ואף בזמן.

אז איך  באמת יודעים?

על אף ההמלצה לא לעסוק בניחושים ולקבוע באופן עצמאי אם יש לילדכם לקויות למידה, מומלץ לעקוב ולנסות לאתר דפוסים התנהגותיים ומקומות בהם חווה הילד קושי, טרם לקיחתו לאבחון מקצועי:

כבר בגיל גן חובה, ניתן לנסות ולזהות האם הילד אינו מביע עניין בהקשבה לסיפורים, לעקוב אחר היכולת שלו להתבטא, ומהו אוצר המילים שלו, האם הילד מתקשה במצבים בהם נדרש ממנו לזכור מספרים או צבעים, והאם הוא נתקל בבעיית התנסחות ברורה ומסודרת.

עוד מומלץ לזהות עודף פעילות, קיצוני אפילו, חוסר יכולת להתרכז, לבצע או לסיים מטלות שונות, שינויים קיצוניים במצב הרוח וחוסר יכולת להתמודד עם מצבי כשלון.

באספקט המוטורי חשוב לבחון האם ילדכם מתקשה ואף מביע חוסר עניין בפעולות מוטוריות עדינות כגון רכיסת כפתור, גזירה או ציור והאם הילד מסורבל ונוטה ליפול או להפיל חפצים מידיו.

לקויות למידה אינן מעידות על אינטליגנציה נמוכה או סביבה סוציו אקונומית כזו או אחרת, וברוב המקרים ילד עם לקויות למידה משתלב במסגרות חינוך רגילות, ואף מתפתח וממשיך ללימודים גבוהים. חשוב לאתר את הלקות, אם היא קיימת, ולקבל הנחיה מאנשי מקצוע המתמחים בתחום, כדי לסייע לילדכם. כמובן שההמלצה הראשונה והגורפת היא להעניק לילדכם חום ואהבה, ובשום פנים ואופן לא לתת לו לחוש שונה בגלל שיש לו לקויות למידה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה