תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחן טובה לאבחון הפרעת קשב וריכוז

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מבחן טובה ומבחני CPT ממוחשבים לאבחון הפרעות קשב

מבחן טובה מהווה אחד ממבחני ה-CPT המשמשים ככלי עזר רפואי אובייקטיבי לאבחון הפרעות הקשב, הריכוז, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות. על פי התקנות והנהלים של משרד הבריאות אבחון הפרעות הקשב חייב לכלול הערכה קלינית הנשענת על ההיסטוריה המפורטת של המטופל ומשפחתו, הערכה מלאה בהתאם למדריך העדכני של ספר האבחנות הפסיכיאטריות ה-DSM, בדיקה קלינית מפורטת והערכת האפשרות של הפרעות אחרות. כמו כן, קיימים שאלוני אבחון ובמידת הצורך יסתייע הרופא בכלים אבחוניים נוספים לרבות מבחנים ממוחשבים שבכללם מבחן טובה, הערכת כישורי למידה, הערכה קוגניטיבית, מבדקים פסיכולוגיים וכדומה.

מהו מבחן טובה ומהי חשיבותו לתהליך אבחון הפרעת הקשב?

על פי ההנחיות והתקנות של משרד הבריאות מבחן טובה אינו יכול לשמש ככלי בודד לאבחנה של הפרעת קשב, אלא כחלק ממכלול אבחונים. יחד עם זאת, קיימת הסכמה גורפת בקרב המומחים שמידע מסוג המבדקים הממוחשבים, לרבות מבחן טובה עשוי לתמוך באבחנה באופן משמעותי. במבחן טובה מסתייעים בטכניקה ממוחשבת על מנת לבחון תפקודי קשב הן לצורכי מחקר והן לשם אבחון קליני, ככלי להערכת יכולת הקשב המתמשך ויכולת עיכוב התגובות של הנבדק. מבחן טובה הוא המבחן הוותיק, המוכר והשכיח ביותר בתחום המבחנים הממוחשבים, אך כיום יישנם מבחנים נוספים כגון מבדק BRC ומבחן MOXO.

יתרונותיהם של המבדקים הממוחשבים

מבחן טובה כמו יתר המבחנים הממוחשבים מספק נתונים אובייקטיביים עבור מאפייני הקשב של הנבדק, בניגוד לראיונות והשאלונים, העשויים להיות מושפעים מחוות הדעת הסובייקטיבית של המאבחן או הנשאלים מקרב בני משפחתו או סביבתו של הנבדק. מבחן טובה מהווה גם מדד השוואתי בין ביצועיו של הנבדק מול הביצועים של נבדקים אחרים בני גילו, הן כאלו המסווגים בתחומי הנורמה והן כאלו שאובחנו כלוקים בהפרעת הקשב. יתרון נוסף הנעוץ במבחן טובה הוא היכולת לבחון את יעילותו של הטיפול התרופתי בזמן אמת, ולקבל אינדיקציה לגבי מידת האפקטיביות של התרופה על הנבדק.

מבחן טובה – חשיבותה של הביקורת התקופתית

בניגוד למכלול המבחנים הסובייקטיביים, מבחן טובה מאפשר ביקורת תקופתית לשם השוואה לגבי מדד יעילותו של הטיפול התרופתי והמינון שלו לנוכח השינויים אשר חלו במהלך התקופה, לרבות השינויים במשקל, במצב הגופני, במצב הנפשי וכדומה. מבחן טובה מאפשר גם לבחון את מצב התסמונת בקרב המטופלים על ידי השוואת הממצאים אל הממצאים הקודמים. מבחן טובה מורכב משני שלבים, כשאורכו של כל חלק נמשך 10.8 דקות. המבחן בודק את השינויים בתשומת הלב בדרך של משחק מחשב שבו על הנבחן מוטלת משימה משעממת ורוטינית לפרקי זמן ממושכים.

מבחן טובה – תהליך הבדיקה

במהלכו של מבחן טובה מופיע גירוי מסוים על צג המחשב בתדירות משתנה, והנבחן נדרש ללחוץ על מקש במקלדת ולהגיב רק כאשר מופיע אותו הגירוי, ולהימנע מתגובה כשעל המסך מופיעים גירויים אחרים. בסיום השלב הראשון נוטל הנבחן כדור ריטלין, והוא נדרש לשוב ולבצע את אותה המשימה. מבחן טובה בודק את ההתמדה במהלך ביצוע של משימה ממושכת, רוטינית ומשעממת על ידי מדידתו של הקשב המתמשך, השליטה על האימפולסים, זמן התגובה מרגע הופעת הגירוי על הצג ועקביות הביצוע, תוך כדי התייחסות לכל אותם העליות והמורדות ברמת הקשב, הריכוז והביצוע.

המדדים אשר נבדקים במהלך מבחן טובה

המבדק מאפשר לבוחן להתרשם מהתנהגותו של הנבדק במהלך מבחן טובה וממדדי הפעלתנות המוטורית שלו. הנתונים המתקבלים בוחנים את חוסר הקשב, ההתמדה ומידת האימפולסיביות בעת בה הנבדק לחץ על המקש. תוצאות הבדיקה מסווגות לארבע קטגוריות כשלחיצות על המקש גם כשהגירוי לא הופיע על הצג הינן מדד לאימפולסיביות, בעוד שאי הלחיצה על המקש בעת הופעתו של הגירוי על הצג מהוות מדד למוסחות. המדד לריכוז מתבטא בזמן התגובה מרגע הופעת הגירוי על המסך ועד לרגע הלחיצה, והמדד למאמץ מתבטא ביציבות זמן התגובה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה