תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מבחן TOVA – המבחן הממוחשב

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מבחן TOVA

מבחן TOVA הוא למעשה מבחן המבוצע באמצעות מחשב והינו חלק מתהליך האבחון של הפרעות קשב וריכוז אצל בני האדם. מבחן TOVA משמש כבר שנים רבות כמבחן מרכזי וחשוב מאוד בתהליך האבחון ולכן הוא המבחן המוכר ביותר בכל רחבי העולם ותוצאותיו מקובלות אצל רוב רובם של המאבחנים השונים.

המבחן בנוי כמו משחק בעל כללים פשוטים מאוד שכל אחד יכול להבין. מהלך המבחן הוא פשוט – לאורך 22 דקות המבחן דורש מן הנבחן לעקוב אחר מיצגים שונים המופיעים על צג המחשב ולבצע את הוראות המשחק על פי הכללים השונים שהובהרו לו בתחילת המשחק. באופן כללי, כללי המשחק הם פשוטים מאוד – הנבחן נדרש ללחוץ על כפתור בזמן שמוצג א’ מופיע על המסך ולא ללחוץ על הכפתור בזמן שמוצג ב’ מוצג על גבי המסך. על מנת לתרגל את הכללים הללו ולהעניק לנבחן ביטחון בעת תחילת המבחן המשחק מעניקים לו בתחילה מספר דקות בהן הוא יכול לשנן ולתרגל את הכללים ורק לאחר מכן הוא מתחיל ליישמם בפועל כחלק מהמבחן. מבחן ה TOVA מחולק לשני חלקים – בחלק הראשון הנבחן מבצע את המבחן ללא כדור ריטאלין ובחלק השני הוא מבצע את המבחן יחד עם כדור ריטאלין, כך ניתן לבחון את היכולות שלו ללא הכדור ויחד איתו.

מי יכול לבצע את מבחן ה TOVA?

מבחן TOVA הוא מבחן שתוכנן בצורה כזו שהוא מתאים לכל אדם, בכל קבוצת גיל. תוצאותיה של הבחינה נבדקות אמנם ביחס לנבחן עצמו מול קבוצת גילו שאינה לוקה בהפרעות קשב וריכוז אך כל אחד יכול לבצע את הבדיקה הזו, בכל גיל. עבור ילדים, המבחן מבוצע במהירות איטית יותר ובחלוקת זמן המותאמת לגילם ומבוגרים יבצעו את המבחן תחת תנאים המתאימים להם.

כיום, אחוזי ההצלחה של המבחן עומדים על 80% ולכן משלבים אותו יחד עם כלי אבחון נוספים. בכל מקרה, מבחן הTOVA הינו משמעותי מאוד לצורך אבחון הפרעות קשב וריכוז עבור כל אדם, בכל גיל.

תוצאותיו של מבחן ה TOVA

במהלך מבחן ה TOVA נבדקים ארבעה פרמטרים חשובים מאוד – זמן התגובה של הנבדק, לחיצות סתמיות, השמטות ויציבות זמן התגובה שלו. כל אחד מן הפרמטרים הללו מייצג אספקט אחר של הפרעות קשב וריכוז, לדוגמא:

  • אם הופיע מוצג על גבי המסך והנבחן לא לחץ זהו סימן להסחת דעת של הנבחן בעת ביצוע הבחינה
  • אם הנבחן לחץ מבלי שהופיע מוצג כל שהוא על גבי המסך זהו ממד לאימפולסיביות של הנבדק.
  • במידה ובין הופעת המוצג לבין הלחיצה ישנו פער זמן ארוך זהו סימן משמעותי לריכוז נמוך של הנבדק.

אלו הם רק מספר דוגמאות אך מדוגמאות אלו ניתן להבחין כל כל פרט ופרט חשוב בעת ביצוע המבחן ומאבחני הפרעות הקשב והריכוז מנתחים אותו לפרטי פרטים בכדי להעניק את חוות הדעת המתאימה לנבחן.

 פורסם בקטגוריית: מבחן טובה

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה