תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי הפרעת קשב וריכוז חלק ב’

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

מאת; גלי ארזי

בחלק הקודם של מאמר זה ערכנו הכרות עם הפרעות קשב וריכוז. נזכיר שמדובר בהפרעה נוירולוגית המתבטאת בילדות ומתמשכת לאורך כל תקופת החיים וכיום מוערך שסובלים ממנה בין חמישה לעשרה אחוזים מהאוכלוסייה. תסמיני הפרעת קשב וריכוז מתחלקים לשלושה סוגים שהם קשיים בהפניה ממושכת של קשב למקור אחד, חוסר מיקוד וריכוז המתבטא בין השאר בשכחה של פרטים ופעלתנות יתר (היפראקטיביות). לא כל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז מפגין את כל התסמינים אלא הביטוי הוא שונה מאדם לאדם ולכן הטיפול בהפרעות קשב וריכוז צריך להיות מותאם לכל אדם, אם כי הבסיס של הטיפולים דומה.

בנוסף לכך נגענו בגורמים להפרעות קשב וריכוז ובעיקר בהבדלים הפיזיולוגיים במערכת העצבים בין מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז ומי שלא. במאמר זה נרחיב את היריעה בנוגע לגורמים להפרעת קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז מעוררות עניין בחוגים רבים, מכיוון שהן משפיעות באופן משמעותי על איכות הלמידה בבית הספר של הסובלים ממנה ובאופן עקיף גם על הילדים האחרים אשר לא פעם סובלים מההפרעות הנגרמות בשיעור עקב הצורך להתמודד עם ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז. לכן, מחקרים רבים מנסים לאתר את הגורמים להפרעות קשב וריכוז, מכיוון שאיתור הגורמים להפרעה יוכל לעזור במציאת הפתרונות הטובים ביותר להתמודדות איתה.

לצערנו, החוקרים עדיין אינם מבינים באופן מלא מה גורם להפרעות קשב וריכוז. בדומה למחלות והפרעות נפשיות אחרות, הפרעות קשב וריכוז נגרמות ככל הנראה משילוב של גורמים שונים היכולים להיות גנטיים, סביבתיים ועוד.

גורמים גנטיים להפרעת קשב וריכוז

אחד הגורמים הכי בולטים בהפרעות קשב וריכוז הוא הגורם הגנטי. מחקרים שנערכו על תאומים (אשר נושאים מטען גנטי זהה) מראים שיש אפקט גנטי חזק להפרעות קשב וריכוז מכיוון שאם לתאום אחד יש את ההפרעה, רוב הסיכויים הם שגם לתאום השני. כמו כן, מחקרי תורשה שונים מראים שהפרעות קשב וריכוז “עוברות במשפחה” ולכן ניתן להניח שיש בסיס גנטי חזק להפרעה. עם זאת, עדיין לא ידוע לנו איזה גנים גורמים או תורמים להפרעה.

גורמים סביבתיים להפרעת קשב וריכוז

גורמים סביבתיים למחלות הם גורמים אשר אינם תלויים בגנטיקה אלא בסביבת המחייה של האדם. אלו יכולים להיות גורמים אקולוגיים כמו זיהום אוויר, גורמים תזונתיים ועוד. איתור של גורמים סביבתיים להפרעות קשב וריכוז יוכל לעזור למדע להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז בצורה יעילה יותר על ידי צמצום המפגעים שעלולים לעודד את הופעת ההפרעה.

מחקרים שונים מצאו קשר אפשרי בין עישון או צריכת אלכוהול במהלך ההיריון ובין הופעת הפרעות קשב וריכוז אצל הילדים. כמו כן, נמצא קשר בין חשיפה מוגברת לעופרת (הקיימת בצבעי קיר או בצנרות של בניינים ישנים) לבין פיתוח של הפרעת קשב וריכוז.

אחד הגורמים הסביבתיים המושמצים ביותר שהועלו כפוטנציאליים לגרימת הפרעת קשב וריכוז הוא צריכה של סוכר לבן. אך המחקרים שנערכו בנושא לא מצאו קשר שיראה שצריכה של סוכר לבן גורמת להפרעת קשב וריכוז. עם זאת, מחקר בריטי שנערך לאחרונה מצא שישנו קשר אפשרי בין צריכת תוספי מזון מלאכותיים כגון צבעי מאכל או חומרים משמרים לבין פעלתנות יתר (הקשורה להפרעות קשב וריכוז). אך חשוב לציין שזה מחקר ראשוני ביותר ואין להסיק ממנו מסקנות חותכות.

גורם סביבתי אחרון שיש להזכיר בהקשר של הפרעות קשב וריכוז הוא פגיעות ראש. מחקרים רבים מראים שילדים שסבלו מפגיעת ראש יכולים לפתח תסמינים של הפרעת קשב וריכוז.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה