תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי לקות למידה חלק א’

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

לקות למידה היא מצב שבו מיומנויות לימודיות שונות אצל האדם פגועות והוא מתקשה בביצוען. אנשים שהם לקויי למידה מתקשרים ברכישת מידע מסוגים שונים, רכישת מיומנויות חדשות ומתקשים כאשר הם צריכים לעשות שימוש במידע מסוים, לכן הם עלולים לעתים להיראות  אינטליגנטיים פחות מאנשים בני גילם, אך לא בהכרח זהו המצב.
לקות למידה היא נושא תלוי תרבות

חשוב מאוד להזכיר בבסיסו של כל דיון בלקויות למידה שמדובר בנושא תלוי תרבות באופן מובהק. כל סביבה מצפה מהפרטים שבה לתפקד בצורה מסוימת ויש סביבות המצפות יותר מאחרות. כמו כן, כל סביבה ותרבות מדגישות יכולות וחוזקים אחרים החיוניים להצלחה בסביבה ולכן מה שנחשב כלקות למידה במקום מסוים לא בהכרח נחשב כלקות במקום אחר. ההגדרה הינה סובייקטיבית מאוד. לדוגמה, ילד בעל לקות למידה מסוג דיסגרפיה, המתקשה בכתיבה, לא ייחשב כמי שסובל מלקות למידה אם הוא גדל בסביבה ותרבות שלא דורשת ידע בקריאה וכתיבה.

כיצד ליקויי למידה באים לידי ביטוי

ליקויי למידה יכולים להתבטא בדרכים שונות אשר מתחלקות בדרך כלל לשלושה תחומים עיקריים.
התחום הראשון הוא הבולט ביותר והינו התחום הקוגנטיבי.ליקויי למידה הם בעיה קוגניטיבית בעיקרה שבה הילד או המבוגר מתקשים ברכישת מיומנויות קוגניטיביות ולכן התחום הקוגניטיבי בולט במיוחד. ליקויי למידה בתחום הקוגניטיבי מתבטאים בעיקר בליקויי קשב וריכוז (ויש הקושרים לעתים ליקויי למידה להפרעות קשב וריכוז), ליקויים בתחום השפה, ליקויים בתפיסה החזותית או השמיעתית, ליקויים בזכרון וקשיים ביצירת אסטרטגיות למידה יעילות.
התחום השני הוא התחום הרגשי. לקות למידה יכולה לגרום לתסכול גדול אצל הסובלים מהם, בעיקר כאשר מדובר על ילדים. תחום הלמידה ורכישת המיומנויות הוא נושא מרכזי מאוד בחייהם של ילדים הן בבית הספר והן מחוצה לו וילדים בעלי ליקויי למידה המתקשים ברכישת מיומנויות מרגישים במהרה שהם פחות מוצלחים מאחרים. הכישלונות שחוזרים על עצמם מתסכלים אותם והם מרגישים שעל אף המאמצים שהם משקיעים הם פשוט לא מצליחים. תחושת חוסר אונים שכזו יכולה בקלות להפוך לדיכאון, ערך עצמי נמוך וחרדה מדברים הקשורים בלמידה. בעקבות זאת עלולים לקויי למידה להפוך לדחויים חברתית, מה שמעצים את הפגיעה והופך את הערך העצמי לנמוך עוד יותר.
התחום השלישי בו באים ליקויי למידה לידי ביטוי הוא התחום ההתנהגותי. בגלל כל הקשיים הנ”ל וקשיים נוספים, לא פעם רואים לקויי למידה המתנהגים באימפולסיביות, אי שקט ומפריעים בכיתה. התנהגויות אחרות שיכולות לבוא לידי ביטוי הן קשיים בהתארגנות, חוסר רצון לעבוד ועוד. כל אלו הם תסמינים של הלקות וניתן לעבוד עליהם במסגרת הטיפול בלקות הלמידה.

לקות למידה אינה משולה לחוסר אינטליגנציה

לקויי למידה מתקשים בביצוע משימות לימודיות ולכן נוטים לחשוב שהם בעלי אינטליגנציה נמוכה מילדים אחרים. עם זאת, חשוב מאוד להבין שאין קשר בין לקות למידה לבין מנת משכל נמוכה. למעשה, מחקרים מראים שההתפלגות של מנת המשכל בקרב לקויי למידה דומה מאוד להתפלגות של מנת משכל בקרב האוכלוסייה הכללית וכך אפשר למצוא אנשים בעלי מנת משכל גבוהה מאוד הסובלים מלקות למידה.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה