תיאום-תורים-למאבחנים-פורטל-קשב-וריכוז
תור למומחה מומלץ

מערכת תיאום תורים

מהי לקות למידה חלק ב’

תוכן עניינים

מומחה-קשב-וריכוז (1)

במאמר הקודם ערכנו הכרות עם ליקויי למידה והסברנו מה ההבדל בין לקות למידה ללקות במנת המשכל וכיצד ליקויי למידה באים לידי ביטוי במישור הקוגניטיבי, ההתנהגותי והחברתי. במאמר זה נשלים את ההכרות הראשונית עם ליקויי למידה ובמאמרים הבאים נתמקד בנושאים ספציפיים לתחום לקויות הלמידה כגון זיהוי ליקויי למידה, הקלות הניתנות ללקויי למידה וטיפולים שונים לליקויי למידה.

מי סובל מליקויי למידה

מחקרים שונים מנסים להעריך את גודל תופעת לקויות הלמידה באוכלוסייה. על פי מחקרים אלו כעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה מתמודדים במהלך חייהם עם לקות למידה. יש לציין שחלק מהאנשים מתמודדים עם לקות למידה אחת וחלק מתמודדים עם מספר ליקויי למידה המופיעים במקביל. מרבית הילדים הסובלים מליקויי למידה מצליחים להתמודד עם הלקות במסגרת החינוך הרגילה, תוך קבלת עזרה, ויכולים להגיע להישגים מצוינים. עם זאת, כשני אחוזים מהילדים נזקקים למסגרות של חינוך מיוחד.

כיצד מתגלים ליקויי למידה

ליקויי למידה משפיעים על תחומים שונים של החיים אך כפי ששמם מרמז, הם מתגלים במיוחד כאשר הילד צריך להתמודד עם מטלות קוגניטיביות הקשורות ללמידה. לכן, מרבית לקויי הלמידה מתגלים במהלך השנים הראשונות של בית הספר. עם זאת, יש לציין שבמקרים רבים ניתן לזהות סימנים של לקות למידה כבר בגיל הגן, ומצד שני יש מקרים שבהם לקות הלמידה מתגלה רק בשנים מאוחרות יותר כמו בבית הספר התיכון ואפילו באוניברסיטה. לא פעם קורה שילד בעל לקות למידה שאינה חמורה במיוחד מצליח להסתדר בכוחות עצמו בבית הספר היסודי ואף בחטיבת הביניים אך כשהוא מגיע לבית הספר התיכון והדרישות הקוגניטיביות הופכות מורכבות יותר הוא נתקל בקשיים משמעותיים יותר ואז נדלקת נורה אדומה.

ליקויי למידה הם אוסף של מצבים שונים

כאשר עוסקים בלקויות למידה חשוב להבהיר שלא מדובר במצב אחיד אלא באוסף של מצבים שונים אשר כל אחד מתבטא בדרכים שונות. לא כל מי שהוא לקוי למידה סובל מכל המצבים ולא כל המצבים מתבטאים באותו אופן אצל אנשים שונים. לכן, המרכיב המרכזי באבחון וטיפול בלקויי למידה הוא אפיון מדויק של הלקות וטיפול מותאם אישית.
כמו כן יש לזכור שלקויות למידה משפיעות באופן שונה על אנשים שונים. חלק מהילדים ימשיכו לסבול מהלקות במשך כל חייהם ויש ילדים שדווקא מצליחים להתמודד עם הלקות באופן שלא מפריע להם ללמוד ולהצליח בחייהם.
ליקויי למידה ממשיכים להשתנות במהלך החיים ומשנים את אופן הביטוי וההשפעה שלהם עם השנים. יש שנים שבהן ליקויי הלמידה חמורים יותר ומשפיעים יותר – בעיקר כאשר יש צורך ללמוד ולהשקיע מאמץ קוגניטיבי כמו בשנות הלימודים הגבוהים – ויש שנים שבהן ליקויי הלמידה נמצאים שם, אך לא משפיעים בצורה מגבילה כלשהי.

הילד שלי מתקשה בלימודים – האם יש לו לקות למידה?

שאלה זו מטרידה הורים רבים אשר נלחצים ברגע שהם רואים שהילד מתקשה בתחום כזה או אחר של הלימודים. הורים רבים ממהרים להסיק מסקנות ולהחליט שהילד סובל מלקות למידה וממהרים למאבחנים ומטפלים. בעוד אבחון מוקדם הוא חשוב, יש לזכור שלא כל קושי הוא לקות למידה. יכול להיות שהילד מתקשה או נמצא בפער מהאחרים בגלל בעיות אחרות כמו קשיים רגשיים המקשים עליו להתרכז זאת ניתן לאבחן על ידי אבחון פסיכודידקטי. לכן, חשוב מאוד לנסות ולהבין מאיפה נגרם הפער, ומומלץ לעשות זאת בעזרת איש מקצוע אשר יוכל לעזור לכם להבין האם מדובר בלקות למידה או בגורם אחר.

מומחה-קשב-וריכוז (1)

שתף עמוד זה